Nový solární carport a rychlonabíječka pro elektromobily ušetří Praze čtvrt milionu korun ročně
Nově nainstalované fotovoltaické parkoviště disponuje bifaciálními panely. Kromě ochrany dvanácti automobilů poskytne také elektřinu pro dvě ultrarychlé nabíjecí stanice.
Kristýna Čermáková
2. 7. 2024
Společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) rozvíjí svůj automobilový park a ve svém středisku nainstalovala parkoviště zastíněné solárními panely. Takzvaný carport o výkonu 40 kilowattpeaků na rozloze dvou set metrů čtverečních nabídne energii nejen městským elektromobilům, elektrickým ještěrkám, ale také rychlonabíjecí stanici umístěné přímo v areálu na Praze 8.
Carport je vybaven bifaciální technologií, tedy účinnějšími oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i odražené a rozptýlené světlo. Pro další zvýšení účinnosti je celá plocha pod přístřeškem, která pojme až 12 parkujících vozidel, vysypána bílým kačírkem.
„Celkem 108 oboustranných panelů představuje úhrnný instalovaný výkon 39,96 kilowattpeaků s předpokládanou roční výrobou přibližně 20 megawatthodin elektrické energie. Spotřebujeme ji pro potřeby interního nabíjení THMP nebo dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu. Připojená vysokorychlostní stanice se dvěma dobíjecími body pak umožní flexibilní nabíjení našich elektrovozidel s roční úsporou ve výši zhruba 250 tisíc korun,“ uvedl předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.
Slavnostnímu otevření fotovoltaického přístřešku předcházely silné bouřky včetně krupobití. „Carport obstál na výbornou, kroupy nepoškodily ani panely, a díky přístřešku ani auta,“ chválí Jílek technologii.
Celý prozatím pilotní projekt byl spuštěn do provozu za účasti ministra pro vědu, výzkum a inovace Marka Ženíška, radního pro infrastrukturu Michala Hrozy, zástupců společnosti ČEZ ESCO a dalších dodavatelských firem. Když se osvědčí, plánuje jich Praha vystavět víc. V budoucnu by se navíc mohlo jednat o zajímavou investici.
Jílek vysvětluje, že protože výrobna elektřiny bude sloužit pouze služebním vozům, návratnost se pohybuje kolem patnácti let. „Nyní máme flotilu složenou především z aut na CNG. Nemá smysl je proto hned měnit za nová, ale až doslouží, vyměníme je za elektrifikované vozy,“ vysvětluje. Pokud by ale celý carport sloužil včetně poskytování nabíjení i veřejnosti, jeho návratnost by se přiblížila k šesti rokům.
„Tento multifunkční přístřešek skvěle propojuje rozvoj elektromobility s využitím solární energie. THMP přichází s řešením, které chrání vozidla, vyrábí čistou energii a řeší její ukládání pro nabíjení elektromobilů. Takové projekty potřebujeme pro modernizaci infrastruktury a snižování uhlíkové stopy ve městech a mají mou plnou podporu,“ řekl na zahájení provozu carportu ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek.
Do budoucna chce THMP tyto přístřešky stavět například v rámci krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde není možné zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné. Přístřešek svojí schopností akumulovat energii přímo v nabíjecí stanici také reaguje na rostoucí problém přebytku energie ve slunečných dnech a hodinách, který v extrémním případě vede až k záporným cenám. Většina vyrobené solární energie je spotřebována přímo na místě za plnou cenu.
Zhotovitelem konstrukce carportu i fotovoltaické elektrárny je společnost EnShield. Vysokorychlostní nabíjecí stanici dodala na základě výběrového řízení společnost ČEZ ESCO. „Jedná se o špičkové zařízení z produkce rakouského výrobce Kreisel Electric a vůbec první instalaci kompaktní akumulační DC nabíjecí stanice tohoto typu v České republice. Její technologie je unikátní díky interní baterii o kapacitě 115 kilowatthodin, která kompenzuje případný nedostatek příkonu v dané lokalitě,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.
Rychlonabíjecí stanice zajišťuje akumulaci z poledních hodin a ve chvílích záporných cen elektřiny poskytuje současně nabíjení s výkonem až 180 kilowattů. „V praxi to znamená, že i v místech, kde je aktuálně AC dobíjecí sloupek 2×22 kilowattů, může být stanice s výkonem 180 kilowattů,“ vysvětluje Čermák a dodává, že české opoždění v instalaci fotovoltaických technologií může být nyní výhodou. Místo toho, abychom museli neekonomicky obnovovat zastaralé pomalé nabíjecí stanice, instalujeme rovnou nové, výkonnější.
Úvodní foto: Kristýna Čermáková