Konec Muskova snu o dopravní revoluci: projektu Hyperloop došly peníze

Společnost Hyperloop One v prosinci definitivně přestala doufat v záchranu. Projekt cestování pomocí magnetického pole ve vakuově uzavřené trubici skončil.

Jak informovala agentura Bloomberg, vizionářskému projektu Hyperloop One odzvonilo. Projekt se zabýval vývojem a testováním nového druhu dopravního prostředku v podobě kapslí, které měly vozit pasažéry ve vakuových tubusech podobných nadzemnímu metru.

Hyperloop byl poprvé představen v roce 2013 Elonem Muskem, jeho cílem bylo vytvořit rychlý a efektivní systém hromadné dopravy, který by umožňoval cestování mezi městy rychlostí až kolem 1 130 kilometrů za hodinu.

Systém měl původně fungovat na principu vakuového potrubí, kde by speciální kapsule poháněné elektromagnetickou silou cestovaly v potrubí s nízkým tlakem, minimalizujícím odpor vzduchu. Tím se měla dosáhnout vysoká rychlost a efektivnost přepravy. Musk od Hyperloopu očekával zkrácení doby cestování mezi vzdálenými městy i státy.

Jednou z překážek jeho realizace byla ale nutnost vést trubice rovně, technologie totiž nedokázala vyřešit problematiku záhybů v tak vysokých rychlostech. Podle BBC odborníci také kritizovali přílišné množství technologických výzev, které by projekt musel překonat.

První veřejné testy proběhly začátkem roku 2017, kdy byla úspěšně vyzkoušena pohyblivost samotné kapsule. Následně byly testovány i samotné pohonné mechanismy.

V roce 2020 se na krátkém testovacím okruhu svezli (úspěšně) dva zaměstnanci Hyperloopu a prokázali schopnost kapsule bezpečně převážet pasažéry. Jenomže pouze při rychlosti 172 kilometrů v hodině a krátce na to začala víra investorů v projekt kolísat. Velký krok kupředu slibovala finanční injekce miliardáře Richarda Bransona, po kterém projekt krátce nosil jméno Virgin Hyperloop.

Firma od roku 2014 získala investice v celkové výši asi 450 milionů dolarů (v přepočtu 10 miliard korun). Ani astronomické finance ale na vyřešení technologických problémů nestačily.

Technologové nedokázali vymyslet, jak zabezpečit přepravu lidí v tak vysoké rychlosti a začali měnit směr celého projektu pouze k přepravě nákladu. To odradilo i největšího akcionáře Bransona, který po roce z Hyperloopu vycouval a Hyperloop šel postupně ke dnu. Na svůj další provoz nenacházel peníze, a ačkoliv ještě v říjnu 2023 odprezentoval nový design svých souprav, nové investory nesehnal.

V prosinci společnost propustila většinu zbylých zaměstnanců a začala prodávat své technologie i majetek. Veškeré aktivity s projektem spojené by měly být ukončeny do 31. prosince.

Foto: Neuhausengroup, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons