Martin Sedlák | 25. 11. 2021

Česká premiéra rychlého a přitom bezpečného seveřana: první Volvo čistě na baterky

Redakce Obnovitelně.cz se na pozvání Volvo Cars Česká republika zúčastnila české premiéry prvního plně elektrického Volvo XC40 v Panorama Resortu v Kácově. První kilometry s tímto nejmenším severským SUV dokazují, že je Volvo na svou elektrifikovanou budoucnost dobře připraveno.

Prémiová značka Volvo přišla mezi prvními automobilkami s jasným plánem nástupu elektrifikovaných modelů. Již za čtyři roky chce volvo vyrábět polovinu vozů plně elektrických a zbytek budou tvořit hybridní pohony. Do roku 2030 má být 100 procent produkce tvořeno pouze vozy na pohonem na elektřinu z baterií.

„Auta se spalovacím motorem nemají dlouhodobou budoucnost,“ uvedl začátkem letošního roku Henrik Green, technický ředitel Volvo Cars. „Jsme pevně odhodláni stát se výrobcem výhradně elektrických automobilů a přechod by měl proběhnout do roku 2030. Umožní nám to splnit očekávání našich zákazníků a stát se součástí řešení boje proti změně klimatu.“

Testovací jízda XC40 u Kácova
FOTO: Volvo Cars Česká republika

Zatím si bylo možné pořídit modely s hybridním pohonem. Volvo XC40 Recharge je prvním vozem, který získal čistě elektrický pohon. Přestože nemá malé SUV pod kapotou motor, neztratilo nic ze svého staršího příbuzného. Nadále působí robustním, bezpečným dojmem. Aby také ne, nový vůz získal nejvyšší ocenění od Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS). Obstálo totiž v šesti nárazových testech: různé typy nárazů na straně řidiče a spolujezdce nebo do boku. Na konstrukci karoserie je použita vysokopevnostní ocel a stabilitu vozu zvyšuje také uložení baterií v samostatné bezpečnostní kleci.

XC40 Recharge přichází na český trh ve verzi s elektromotory na obou nápravách. Jejich celková síla dává 330 kilowattů, které zajistí zrychlení z nuly na sto za necelých 5 sekund. Svižná jízda byla opravdu znát během testu na kroutících se silnicích v okolí Českého Šternberku. Baterie mají kapacitu 78 kilowatthodin. Tabulková spotřeba je podle výrobce mezi 18–25 kWh/100 kilometrů.

Elektromobil ze švédské továrny ujede na jedno nabití 418 kilometrů. V reálném prostředí bude dojezd spíše pod 400 km. Krátký test nestačil na celkové zhodnocení managementu baterie, ale podle komentářů zástupců Volvo, kteří vůz testovali během týdenního provozu, se dojezd pohybuje okolo 390 kilometrů. Nabíjení na 80 procent kapacity baterie trvá na rychlodobíjecí stanici 30 minut. Celkově tak XC40 Recharge nabízí dostatečné parametry pro pohodlnou denní jízdu u očekávaných zájemců o městské SUV.

Volvo se rozhodlo pro elektrickou budoucnost
FOTO: Volvo Cars Česká republika

Nové Volvo má také zcela nový ovládací systém, který je postavený na operačním systému Google Android. Jeho součástí jsou inovované bezpečnostní systémy, které pomáhají řidičům při nebezpečných situacích, jako jsou neočekávané překážky nebo mrtvý úhel. Pomocí nové generace kamer a ultrazvukových senzorů umí vůz i v noci rozeznat chodce, jiná vozidla, cyklisty nebo velká zvířata. Pokud XC40 Recharge odhalí nebezpečnou situaci, může začít brzdit plnou silou, aby zabránilo havárii či zmírnilo její následky. Software se navíc umí průběžně aktualizovat, takže může čerpat z dalšího vývoje novinek posilujících bezpečnost.

U XC40 Recharge nechybí ani ovládání jedním pedálem. Po zapnutí této funkce využívá vůz automatické brzdné síly. Krátký test nestačil na plnohodnotné vyzkoušení této a dalších vychytávek, ale dostupné videotesty si chválí propracovanost intuitivního nastavení systému. Bezpečnostní systémy hlídají také případné tažení vozíku. Systém stability umí vyrovnat případné rozvlnění přívěsu a vrátit vůz do bezpečného směru jízdy.

Slabinou pro někoho může být menší kufr, kde tento typ Volvo prohrává s konkurencí. Naopak potěší různé ukládací prostory uvnitř vozu. Pro uložení nabíjecích kabelů je místo pod kapotou, kde vznikl prostor díky absenci spalovacího motoru. Plusem vozu je pak také využití tepelného čerpadla pro vytápění.

První 100% elektromobil od automobilky Volvo
FOTO: Volvo Cars Česká republika

Plně elektrické Volvo lze pořídit za cenu 1 184 000 Kč za slabší verzi s předním pohonem, čtyřkolka s maximální výbavou vyjde na 1 579 000 Kč. Pro firemní zákazníky je zajímavá nabídka operativní leasing od 14 690 Kč bez DPH.

XC40 Recharge zapadá do pohledu automobilky Volvo na svět. V širším pojetí bezpečnosti lze chápat i snahu o řešení změny klimatu přechodem na čistou mobilitu. Volvo však nezůstává pouze u toho. Snaha o ekologické výrobní procesy se týká i partnerů automobilky v rámci celého dodavatelského řetězce – od plné dohledatelnosti zdrojů a úsilí o snížení emisí v rámci dodavatelského řetězce do roku 2025 o 25 % po spolupráci s ocelářským gigantem SSAB na vývoji nefosilní oceli či se společností Northvolt na výrobě akumulátorů zajištěné 100% čistou elektrickou energií. Všechny uvedené cesty vedou k neochvějnému cíli automobilky Volvo Cars: stát se do roku 2040 klimaticky zcela neutrální společností.

Autor: Martin Sedlák

FOTO: Volvo Cars Česká republika