Kristýna Vobecká | 10. 11. 2021

Nerezový kelímek jako náhradu jednorázových plastů navrhuje student z Brna

Student brněnské Masarykovy univerzity vymyslel nerezový kelímek s brčkem s názvem OneCup. Ten může být vhodnou náhradou jednorázových plastů, jejichž zákaz začne platit v zemích EU v příštím roce.

Vojtěch Toman studuje ekonomicko-správní fakultu a rozjezd vlastního podnikatelského projektu během studia pro něj byl díky nabytým znalostem jednodušší. Jak sám říká, k tématu jednorázových plastů se dostal již před pár lety, když si začal všímat problémů způsobených plasty a pronikl do této problematiky více. „Tehdy jsem ještě o nerezovém kelímku nepřemýšlel, ale později, při neúspěšném hledání neplastové znovupoužitelné alternativy k jednorázovým kelímkům, se mi nerez zalíbila a napadlo mě, že by se mé řešení mohlo líbit i dalším,“ říká autor nápadu na nerezový kelímek s označením OneCup.

Na začátky svého podnikání, kdy kelímky vyráběl v počtu několika kusů, získal peníze od svých blízkých. Následně svůj nápad představil veřejnosti na crowdfundingové platformě HitHit a díky tomu se mu povedlo dostat kelímek mezi potenciální zákazníky.

Kelímek i s brčkem čeká na svého budoucího českého výrobce

Nerezovou ocel pro výrobu kelímků vybral mladý podnikatel s ohledem na její vysokou odolnost a 100% recyklovatelnost. „Předpokladem je, že OneCup. člověku vydrží napořád.“ Nerezové kelímky momentálně dováží Toman z Číny, protože v Česku nenašel lokálního výrobce, který by byl schopen je vyrábět. „Věříme, že jakmile se o naší značce dozví více lidí, najdou se také čeští oceláři, kteří v kelímcích naleznou potenciál a s jejich výrobou nám pomohou,“ doufá autor nápadu OneCup. a vysílá tím současně výzvu k potenciálním zájemcům o výrobu kelímků a brček z nerezu.

Součástí kelímku OneCup. je totiž také nerezové brčko a ta jsou po zákazu plastových brček mezi lidmi již nějakou dobu rozšířená. „Brčka už tu nějakou dobu fungují a spolu s OneCupy tvoří skvělé duo. Při umývání je stačí propláchnout teplou vodou. Někteří prodejci nabízejí k brčkům čisticí štětinky, ale ty se nám nezamlouvají, jelikož štětiny jsou zpravidla plastové,“ vysvětluje Toman k výhodám nerezových brček a možnostech jejich čištění.

OneCup
FOTO: OneCup

Logo vytvořené pomocí elektrolýzy

Zajímavý je také samotný branding kelímků. Logo OneCup. se na kelímcích vytváří pomocí elektrolýzy, což je podle autora nápadu nejšetrnější způsob značení kelímků s využitím pouze kuchyňské soli, vody a elektřiny. „Není tím pádem nutné použití barev, které mohou být škodlivé a životnímu prostředí neprospěšné. Ruční výroba je ale velmi náročná a v případě větších zakázek budeme uvažovat také o laserovém gravírování,“ dodává nadějný podnikatel.

Nerezové kelímky OneCup. je nyní možné koupit na oficiálních webových stránkách a Toman je hodlá rozšířit do co nejvíce barů, kaváren a restaurací. A to zejména v Brně, kde aktuálně působí. „V létě bychom také chtěli navázat spolupráci s festivaly a podobnými většími akcemi.“ Co se týče plánů do budoucna, rád by rozšířil výrobu o půllitrové kelímky, které by se prodávaly už bez nerezových brček. „Časem bychom rádi v OneCupech servírovali teplé nápoje například na vánočních trzích a kelímky opatřili tepelnou objímkou, aby nehrozilo popálení se,“ dodává brněnský student s ambiciózními plány v oblasti udržitelného nádobí. Můžeme tak doufat, že kelímky OneCup. se brzy představí třeba na brněnských vánočních trzích, kde budou nabízeny například formou zálohového systému.

Autorka: Kristýna Vobecká

FOTO: OneCup