U Břeclavi můžete nabít elektromobil energií vyrobenou pomocí slunce

Společnost E.ON provozuje zařízení, které v sobě spojuje fotovoltaickou elektrárnu, bateriové úložiště a veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Je aktuálně jedním z nejvýkonnějších svého druhu v České republice a stojí u čerpací stanice Benzina ORLEN poblíž Břeclavi, kde je nejvíce slunečných dní v roce na našem území.

Roman Šperňák

20. 10. 2021

„Je to pro nás další krok k tomu, aby elektromobilita byla ještě ekologičtější. Už teď mohou řidiči na většině našich stanic dobíjet energií pořízenou z obnovitelných zdrojů. U Břeclavi budou moci využít přímo energii ze slunce, kterou vyrobí fotovoltaické panely na střeše nad dobíječkou. Díky bateriovému úložišti navíc budeme moci vyrobenou energii skladovat i pro dny, kdy slunce nebude svítit,“ vysvětluje Martin Záklasník, generální ředitel skupiny E.ON v České republice.

Z dálky vypadá celé místo nenápadně jako zastřešené stání pro automobily. Přístřešek o rozměrech 18x5 metrů nad sedmi parkovacími místy je však osazen 54 fotovoltaickými panely o celkovém výkonu 18 kWp a doplňuje ho bateriové úložiště s použitelnou kapacitou 75 kWh. Pro zájemce o dobíjení je tu připravená rychlodobíjecí stanice ABB Terra, která je schopná dobít baterie vozu z nuly na 80 % kapacity do půl hodiny. Už tento rok by pak měla přibýt další stanice, aby byl komfort pro řidiče ještě větší.

Energie u stanice nedojde

„Systém bude primárně nastavený tak, že pokud auto přijede, když svítí slunce, energie se bude dobíjet hlavně z fotovoltaiky. Bude-li zataženo a baterie bude plná, půjde energie z ní. Až v momentě, kdy se úložiště dostane na svou spodní hranici, začne se při nabíjení elektřina čerpat i ze sítě. Nestane se tak, že by pro řidiče energie nezbývala, vždy tu svůj elektromobil spolehlivě dobijí,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Fotovoltaická elektrárna u Břeclavi by v ideálních podmínkách mohla ročně vyrobit okolo 15 MWh elektrické energie, což odpovídá například objemu, který dobili elekromobilisté za minulý rok u dobíječky v Jihlavě, která patří mezi deset nejvytíženějších stanic v síti E.ON Drive. „V E.ONu se snažíme hledat zelená řešení všude, kde to je možné, a Břeclav je pro nás pilotní projekt, který je mnohem náročnější, než výstavba klasické dobíjecí stanice. Vyzkoušíme si tu v praxi, jak inovativní kombinaci dobíječek, úložišť a solárních panelů do budoucna ještě zdokonalit,“ upřesňuje k výstavbě zařízení, které bylo financováno z evropského projektu East-E, Martin Klíma.

U unikátní dobíječky načerpají energii elektroauta i řidiči

Oblast Břeclavi si společnost E.ON nevybrala pro tento projekt náhodně. Jedná se o místo v České republice, kde je podle statistik nejvíce slunečních dní v roce. „Kromě podnebí považujeme za velmi pozitivní i to, že dobíječka vznikla vedle velké čerpací stanice, kde je i rychlé občerstvení Stop Cafeé. Řidiči se tak mohou při dobíjení vozu občerstvit. Je to posledníčerpací stanice Benzina ORLEN před vjezdem na Slovensko,“ dodává Martin Klíma.

„Na čerpacích stanicích Benzina ORLEN chceme nabízet co nejširší portfolio produktů a služeb. Vedle tradičních paliv poskytujeme alternativní paliva LPG a CNG a postupně svou nabídku rozšiřujeme také o elektrickou energii, kterou ve spolupráci s externími partnery nabízíme už na 26 lokalitách po celé zemi. S mateřskou skupinou ORLEN Unipetrol jsme aktivní rovněž v rozvoji vodíkové elektromobility, která již v letošním roce doplní současnou bateriovou elektromobilitu, když v Praze na Barrandově a v Litvínově otevřeme první veřejné vodíkové plnicí stojany v České republice. V případě vodíku vidíme do budoucna rovněž šanci v podobě jeho výroby přímo v lokalitě u plnicích stojanů, kde bude moci vznikat stoprocentně zelený vodík,“ řekl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, do které patří i Benzina ORLEN.

Počet vozů, které se mohou dobít přímo z uložiště se nedá přesně určit. Záležet to bude na kapacitě jejich baterie a v potaz se musí brát i fakt, že málokdo přijede se zcela vybitou baterií a dobíjí ji úplně celou. „Ze zkušeností víme, že většinou mají řidiči zhruba polovinu baterky. Dobijí ji do 80 %, což dělá zhruba 15‒20 kWh, a jedou dál. Když takto přijedou za sebou například tři auta, energie, kterou načerpají, může jít čistě z úložiště. V momentě, kdy se jeho zásoby vyčerpají, bude možné přepojit také přímo na síť, z níž můžeme dávat výkon až 60 kW,“ popisuje Martin Klíma z E.ONu.

Autor: Roman Šperňák

FOTO: EON