Procestovat celou zemi půjde za necelých sto korun na den: v Rakousku

Od října tohoto roku platí pro občany Rakouska možnost zakoupení roční jízdenky s názvem Klimaticket, která platí pro veřejnou dopravu po celém Rakousku a její roční cena 1095 eur je ekvivalentní jízdnému v ceně 3 eura na den. Klimatickou jízdenku se po dlouhém vyjednávání podařilo prosadit zelené ministryni Leonore Gewesslerové, která má na starosti agendu klimatických změn. Cílem zavedení Klimaticket je výrazné snížení produkce emisí z dopravy a dekarbonizace rakouské ekonomiky.

Kristýna Vobecká

14. 10. 2021

„Musím říct, že mám velkou radost, protože dnes je velký den pro klima a dopravu. Dokázali jsme to,“ uvedla podle serveru Vindobona ministryně při představování Klimaticket veřejnosti. Podle jejích slov je to její srdcový projekt, který byl součástí vládních programů už 15 let. „Pokud nám toto léto něco ukázalo, tak to, že klimatická krize dorazila i do Rakouska,“ řekla s odkazem na rozsáhlé záplavy z letošního léta a dodala, že využívání veřejné dopravy je přínosné pro klima. Úspěchem rakouské ministryně je také fakt, že se jí podařilo přesvědčit i ty spolkové země, které byly proti zavedení jednotného systému jízdenek. „Čekání skončilo, je to hotové. Dostat se z bodu A do bodu B klimaticky šetrným způsobem je nyní levnější, pohodlnější a jednodušší než kdykoli předtím,“ uvedla Gewesslerová na svém Twitteru.

Ve Vídni vlastní více lidí roční jízdenku na veřejnou dopravu než auto

Všechny spolkové země mohou jízdenku využívat od 26. října 2021 a její prodej byl zahájen na začátku října s 15% startovací slevou. „Ve Vídni vnímáme ochranu klimatu jako velmi důležitou a jedním ze způsobů, jak omezit produkci emisí CO2, je přechod na veřejnou dopravu,“ uvedl starosta Vídně Michael Ludwig, který se veřejného představení klimatické jízdenky také zúčastnil. Dodal, že Vídeň byla prvním městem, které zavedlo roční městskou jízdenku za cenu 365 eur, která je výrazně nižší než v dalších rakouských městech. Vídeňskou roční jízdenku na hromadnou dopravu tak v současnosti vlastní více Vídeňanů, než je ve městě registrovaných aut.

Do hlavního rakouského města přitom přijíždí každý den více než 300 tisíc lidí za prací a studiem a levnější veřejná doprava je podle Ludwiga motivuje k tomu, aby nejezdili autem. „Druhým důvodem k využívání hromadné dopravy je potom rozšiřování její infrastruktury. Tam, kde je síť veřejné dopravy dobře rozvinutá, mají lidé větší motivaci tento druh dopravy využít,“ doplnil starosta Vídně a poukazoval tím zejména na nutnost rozšíření autobusových a tramvajových linek také do nových částí města.

Jízdenka platí i pro soukromé dopravce a záměr podporuje také rakouská opozice

V praxi bude možné Klimaticket využívat neomezeně na všechny linky veřejné dopravy v celém Rakousku a platí to také pro linky soukromých dopravců. Rakušané tak budou moci cestovat za stejnou částku metrem, tramvají i autobusy v rámci měst i vlakovou nebo autobusovou dopravou mezi městy. Počet cest nebo procestovaných hodin není nijak omezen. Nízká cena jízdenky je zapříčiněna výraznou dotací ze státního rozpočtu. Pro začátek je na roční provoz vyčleněno 150 milionů eur ročně, a to i přesto, že podle dat Evropské komise je již nyní Rakousko státem, kde občané nejvíce využívají veřejnou dopravu.

Klimatický lístek našel podporu také u rakouské opozice, podle které je její zavedení prvním krokem, jak se přiblížit klimatickým cílům. „Cena veřejné dopravy není tím důvodem, proč lidé nevyužívají veřejnou dopravu. Problémem je nedostatečná dostupnost veřejné dopravy v řadě míst, například kvůli chybějícím spojením,“ řekl pro Financial Times Johannes Margreiter, zástupce rakouské liberální strany Neos v oblasti dopravy. A rakouští sociální demokraté také varovali, že mimo Klimaticket, kterou silně podporovali, bude nutné také masivně investovat do kapacit veřejné dopravy. Rakouský přístup tak nabízí inspiraci budoucí vládě, která by se měla zaměřit také na řešení problematiky klimatu a s tím související přebujelosti automobilové dopravy. Zavedení univerzální jízdenky by řadu motoristů mohlo přesvědčit k výměně volantu za pohodlná vlaková spojení.

Autorka: Kritýna Vobecká

FOTO: Hukkepakk / Creative Commons / CC-BY-SA