Čerstvé novinky na trhu s automobily: pohon na elektřinu je základ

Konec letošních prázdnin se nesl mimo jiné i ve znamení Autosalonu v Mnichově, který jsme v minulém roce museli z důvodu pandemie oželet. Ten letošní byl ve znamení čisté mobility a k vidění tak byly smělé plány a vize automobilek, ale také řada zajímavých startupů v oblasti carsharingu, dodavatelů technologií a firem zaměřujících se na moderní mobilitu. Připravili jsme si tak souhrn toho nejzajímavějšího, co nás v nabídce elektromobilů čeká v příštích měsících.

Škoda Enyaq Coupé iV

Škodovka svoji novinku už pěkných pár měsíců prohání po silnicích, tak si tvary nového SUV Coupé iV dokážeme celkem dobře představit. S Enyaqem se Škodovce daří a současných 70 tisíc objednávek ani nestíhá odbavovat. Zákazníci, kteří kromě praktičnosti vyznávají i dynamičtější vzhled, však nejspíše čekají na verzi Coupé, která z pohledu prostoru přinese jen drobná omezení. Na zadních sedadlech tak nepřevezete Satoranského a do kufru se vám vejde o jeden 15litrový soudek piva méně. Naopak dostanete lepší aerodynamiku a tím pádem i menší spotřebu a lepší dojezd. Na výběr bude opět z verzí s 60kWh a 80kWh baterií. Dočkáme se i verze s pohonem čtyř kol a možná i ryze sportovní verze. Novinkou je i obří panoramatické okno, které má být největší, jaké kdy Škoda Auto vyrobila.

Nissan Ariya míří do prodeje

O novém SUV od Nissanu jsme dlouho nic neslyšeli a původní plán o prvních vozech na silnicích v druhé polovině letošního roku se pomalu začal rozplývat. Poslední novinky hovoří o tom, že prodej v Evropě se skutečně posune, a první vozy s futuristickými tvary a osvědčenou technikou, léty cizelovanou v modelech Leaf první a druhé generace, se malinko opozdí. Škoda Nissane, konkurence už zatápí pod kotlem, tak aby to pak moc nebolelo.

Mercedes uvádí EQE

Většina z nás ještě ani neměla možnost vidět jeden z nejlepších elektromobilů na planetě s názvem EQS a už je tu o něco menší a méně luxusní model EQE. Ten má přidělat starosti hlavně veleúspěšnému Modelu 3 od Tesly. Mercedes tak předvádí velkou elektrickou ofenzívu a už nikdo nemůže být na pochybách, s jakou technologií to pánové ze Stuttgartu myslí nejvážněji. EQE nabídne ve vyšších verzích i šokující MBUX Hyperscreen (displej všude, kam se podíváš) a stejně jako větší EQS nabídne skvělý koeficient odporu, luxusní interiér a kombinovaný dojezd až 660 km.

Na výstavě byl k vidění i koncept EQG, který v budoucnosti nejspíše nahradí ikonické SUV třídy G.

Nový Renault Mégane E-tech přijíždí

Na konci letošního roku můžete podepsat zálohu na novinku od Renaultu. Nový E-tech je líbivý crossover a slibuje zajímavé proporce. Základy mu dala alianční platforma CMF-EV vyhrazená čistě elektromobilům. Mimo jiné shodná s již zmiňovaným Nissanem Ariya. 60kWh baterie nabídne dojezd okolo 450 km a motor se chlubí výkonem 160 kW. Těšit se můžete na líbivou karoserii, zcela novou palubní desku, logo a přední zapuštěné kliky. Francouzi však mysleli i na udržitelnost a výrobce se chlubí, že celý vůz můžete z 95 % recyklovat. Každý vůz bude také vybaven unikátním QR kódem, který umožní záchranným složkám rychlou orientaci o architektuře vozu, včetně informací o umístění baterie a odstranění napájecích kabelů. Dobrý nápad!

Volkswagen ID. Life

ID.3 měl být podle Herberta Diesse elektromobil pro masy. Čísla prodejů v Evropě nevypadají špatně, ale ta jsou povzbuzována dotačními tituly na pořízení elektromobilů, takže se není co divit. Našinec však nad vozem o velikosti modelu Golf za cenu okolo jednoho milionu stále kroutí hlavou. To by mohl změnit malý městský crossover, kterému VW říkají ID. Life. Zcela unikátní koncepce elektromobilu, který nabídne řadu zajímavostí. Na střeše vás čekají odnímatelné střešní panely, přístrojový štít v kombinaci s displejem ve volantu a všude hledejte recyklované PET lahve a udržitelné materiály. Při představení se dokonce ID. Life proměnilo v jednu velkou herní konzoli s výsuvnou obrazovkou, ale ta se do produkční verze nedostane. Tak uvidíme za 4 roky, Herberte, třeba to tentokrát vyjde.

Autor: Ondřej Miškovský

FOTO: Volkswagen ID. Life (titulní fotografie)