Zachráníme tisíc životů, pokud milion lidí přejde na čistou mobilitu
Na české YouTube přišel Jan Staněk a jeho kanál Electrodad jako zjevení. O elektromobilitě začal videa točit civilně vypadající táta od dětí, který se výrazně lišil od dosavadních elektrofanoušků a teslanadšenců. Během našeho rozhovoru přibližuje své motivace, proč se rozhodl pustit do seznámení veřejnosti s čistou mobilitou.
Roman Šitner
4. 8. 2021
S distingovaným pánem se mohla řada diváků identifikovat. Úspěšný manažer řeší své dopady na planetu a má peníze na to, aby si mohl pořídit elektromobil. Navíc o tématu natáčí s rozvahou a s odstupem. Říká, že k elektromobilitě našel cestu postupně. Tři roky byl pracovně v Číně a viděl, co lidé dokáží dělat s přírodou. Hledal tak způsob, jak své vlastní dopady minimalizovat. Cesta k pořízení prvního elektromobilu ale trvala několik let. V roce 2018 si pořídil zánovní Nissan Leaf a o svých zkušenostech začal v roce 2019 točit videa. Z původního vyprávění o vlastním elektrickém autě a solárních panelech se stal sledovaný kanál s nyní více než 12 tisíci odběrateli. Nabízí spoustu testů, rozhovorů a dalšího stále profesionálnějšího obsahu.
Stále říkáte, že vaše videa jsou koníček. Nestávají se pomalu prací?
Z pohledu ekonomiky jako rodiny je to šílený koníček, který bere strašně moc času, energie i peněz. Žena s tím má trpělivost, vím, že jí to částečně imponuje a částečně ji to štve, ale naučila se s tím žít.
Moje motivace, proč to dělám, je to, že mám to štěstí, že jsem zdravý chytrý chlap, co je ekonomicky úspěšný, a zažívám teď štěstí středního věku a ne krizi středního věku. Snažím se dělat smysluplné věci se svým životem a to mě naplňuje. Když se mi podaří přesvědčit milion lidí, aby jezdili elektromobilem a nesmrděli nám pod nosem spalovacími auty, tak zhruba o tisíc lidí méně zemře vlivem respiračních chorob a rakoviny, vlivem dopravy. Dělám něco většího, než jsem já.
Koníček má nějaký limit. Za vašimi videi je vidět spousta času, který tomu věnujete. I když to má třeba dvacet minut, je znát, že jedete pro testovací auto do Prahy, je znát, že samotné natáčení zabralo dost času.
Čtyři dny chodím do práce, jeden den už jsem se uvolnil na YouTube-Day. A taky o víkendu se tomu věnuji a všechny večery, 365 dní v roce. Ono mi to takových 5 hodin denně zabere. Osm hodin pracuju, pak mám ještě nějakých devět, kdy nespím a hodně z toho dělám YouTube. Ale už to nedělám sám, protože to by nebylo zvládnutelné. Stabilně se mnou spolupracuje pět lidí. Platím je nějakou přátelskou sazbou, nechci, aby to dělali zadarmo. Je tam lepší střih a je v tom vidět, že jsou tam lepší nápady, než kdybych vše dělal sám.
Jak to vaše žena zvládá?
A se ženou si hlídám jednu věc. Každý den, týden nebo měsíc jsou důležité okamžiky, kdy mě rodina potřebuje, a já si hlídám, abych tam v tu chvíli byl. Nemusíte tam být pořád, ale jsou okamžiky, kdy vás žena, dětí nebo rodiče potřebují a to je důležité tam být a nechat všeho ostatního.
Ekonomika kanálu je pořád záporná?
Může to být pro čtenáře překvapivé. Když mám na YouTube 150 tisíc zhlédnutí za měsíc, tak z toho je příjem kolem osmi tisíc korun. Hodně mi pomáhá, že mě zhruba 200 lidí podporuje a posílají mi nějaké desetikoruny nebo stokoruny měsíčně. A to mi přispěje. Asi 30 tisíc korun měsíčně jsou mé přímé náklady.
Náklady bez vašeho času?
Ano, to dám těm pěti lidem za jejich pomoc. Mám asi 8 tisíc od YouTube, asi 12 tisíc od podporovatelů. Pořád jsem ve ztrátě. Občas se mi to dožene nějakým videem, které je sice můj autorský obsah, ale někdo řekne, že má něco zajímavého a jestli bych to nechtěl točit.
Takže jste placený influencer?
Ano, ale nedělám reklamy. Přijdou se zajímavým tématem a přispějí mi nějakou rozumnou částkou na náklady.
S těmi částkami už je ta ekonomika koníčku lepší?
Už že jsem dal asi čtvrt milionu do techniky. Když máte pořádný foťák s pevným sklem, a máte dva… Pořád je to drahý koníček.
Jak vám pomohlo, když jste nově kromě YouTube i na Streamu?
Ani nevím, jestli můžu říct, kolik mi přišlo za první měsíc. Asi 156 korun. Jsem za to ale rád, je to prestižní, sami mne oslovili, mohu se dostat k jinému publiku.
Řídíte firmu, která investuje do startupů. Nepřináší vám vaše video o elektromobilech a obnovitelných zdrojích byznys do vaší hlavní práce? Že si budujete jméno.
Rozhodně to pomáhá. Jsem pak pro lidi důvěryhodnější. I v těch investicích jdeme více po věcech, které mají přesah. Lidé pak vnímají, že sám ve svém volném čase dělám věci, které mají přesah, protože tomu věřím. Energeticky je to pak přitahuje.
Na YouTube jsou projekty, kdy lidé z nějakého byznysu točí videa jako by obecně o jejich oboru, ale ve výsledku to pomáhá jejich firmě. Nemůže to být i váš případ?
Já to tak nemám. Nikdy jsem nebyl v byznysu s elektromobily, auty, fotovoltaikou nebo obnovitelnými zdroji. A toho se držím.
V Česku je hodně znát nevole mnohých lidí k elektromobilům. Setkáváte se s tím?
S nevolí se setkávám v komentářích pod videem, v reálném životě ani ne. Myslel jsem, že lidé nemají rádi elektromobily. Ale když natočím video o tom, že nový jaderný zdroj nemá smysl, tak to je větší téma. Tomu Češi věří a to jsou pak věci, co se dějí v těch diskusích.
Kdo si podle vás může pořídit elektromobil a bude pro něj lepší nebo minimálně srovnatelnou volbou proti spalovacímu autu?
Rodinám se už dnes finančně vyplatí, pokud najedou denně mezi 50 a 100 kilometry a mají doma nebo v práci zásuvku. Platí to pro nějaký ojetý elektromobil za 300 až 500 tisíc. Obecně platí, že čím více je to auto využité, tím spíše to dává ekonomický smysl. U silných aut jako je Tesla Model 3 nebo třeba Porsche Taycan jsou spalovací alternativy cenově srovnatelné.
Jaké nevýhody elektromobilů by lidé měli zvážit?
Zásadní nevýhoda je veřejné nabíjení. To je něco, na co je třeba si zvyknout. Zvláště pokud nemají možnost nabíjet doma. Musí se tomu přizpůsobit životní styl, třeba to, kde se nakupuje nebo kudy se jezdí. Část prokrastinace, kterou lidé jinak dělají doma na gauči, přenesou lidé na nabíječky. Problémem je i nutnost nabíječky znát a vědět, který čip nebo aplikaci na kterou použít. To doufám, že se už brzy zlepší a stejně jako u Tesly bude stačit jen připojit kabel do auta.
Co jsou hlavní výhody elektroaut?
Síla a dynamika, v tom příjemně překvapí i Citigo, u Tesly pak zůstává rozum stát. Pak je výborná plynulost jízdy, není žádné řazení, nic se v autě nechvěje. Že ve spalovacím autě vibruje sedadlo, volant i pedály, si člověk uvědomí, až když zkusí jezdit elektromobilem. Pak jsou výhodami nízké provozní náklady, ticho a to, že nikomu nesmrdíte pod nosem. Pro mne osobně je pak úplně úžasná synergie s naší fotovoltaikou.
Umíte si představit scénář, že byste se vrátil ke spalovacímu autu?
Ne. Vůbec nedivím důvod.
Ani kdybyste se stal obchodním cestujícím?
Ale já v podstatě jsem obchodní cestující, za poslední dva dny jsem najel 970 kilometrů. Opravdu nevidím důvod vracet se ke spalovacímu autu.
Kolik kilometrů ročně najedete?
Myslím, že něco přes 50 tisíc. Autem jezdím i na služební cesty po Evropě, s rodinou na dovolenou. Teď jedeme na jih Itálie.
Jan Staněk (46)
Absolvoval brněnskou VUT, fakulty strojní a podnikatelskou. Svou kariéru začal v Praze, nejprve jako IT konzultant u společnosti Deloitte, později měl na starosti karetní produkty v eBance. Z Prahy se vrátil do Brna a pět let strávil u společnosti Moravia IT, kde téměř tři roky působil jako její zástupce v Číně. V roce 2013 se začal věnovat vlastním projektům jako Prodeti.cz. Dnes vede investiční společnost Purple Ventures, která se zaměřuje na startupy. YouTube kanál ElectroDad Jana Staňka přináší testy nových modelů elektromobilů, ale zaměřuje se také na témata spojená s udržitelnou energetiku.
Autor: Roman Šitner
FOTO: ElektroDad