Ondřej Miškovský | 25. 7. 2021

Elektromobilita bude za pár let běžnou součástí osobní dopravy, shodují se odborníci

Co Čech, to odborník na všechno. Ať už je řeč o politice, fotbalu nebo právě elektromobilitě. Pokud si tak neopatrný čtenář otevře diskusi pod článkem o elektromobilech, nestačí se povětšinou divit, jaké katastrofy nás v budoucnosti čekají. Od samovolných vzplanutí přes noci strávené s vybitou baterií na D1 až po nutnost výstavby tří či více jaderných elektráren pro jejich nabíjení. Ale jsou internetové diskuse opravdu ta správná místa, kde hledat relevantní informace?

Reálný obrázek současných i očekávaných trendů v oblasti čisté mobility přinesla talkshow pod Svazem moderní energetiky s názvem „Příležitosti moderní mobility – nástup elektřiny do dopravy“. Pro ty z vás, kterým debata unikla, přinášíme alespoň krátké shrnutí.

Na úvod se za Svaz moderní energetiky ujal slova Martin Sedlák, který nastínil potřebu transformace energetiky a zapojení elektromobility jako jednu z možností, jak dlouhodobě snižovat emisní znečištění ve městech. Upozornil na příležitosti pro inovace v souvislosti s výstavbou obnovitelných zdrojů energie a ukládáním energie. Pak už si slovo převzal moderátor celé akce Jiří Nádoba.

Mezi prvními hosty se představil Martin Hausenblas, současný náměstek primátora Ústí nad Labem, podnikatel a dlouhodobý propagátor obnovitelných zdrojů energie a elektromobility, společně s manažerem čisté mobility za ČEZ Tomášem Chmelíkem. Diskutovalo se na téma výstavby nabíjecích sítí, kde se ČEZ zavázal k výstavbě 800 nabíjecích stanic do roku 2025. Hovořilo se také o legislativní složitosti výstavby stanic a mohutných investicích ze strany největšího distributora elektrické energie. Pan Hausenblas zmínil v krátkosti připravovaný projekt moderního velkokapacitního hubu v Ústeckém kraji, který bude umět obsloužit desítky elektromobilů, a dočkat bychom se ho mohli již do dvou let.

V druhé části talkshow se z Brna vzdáleně připojil Jaromír Marušinec, zakladatel a předseda Asociace elektromobilového průmyslu, a Jan Staněk, zakladatel projektu Electrodad a velký propagátor elektromobilů. Diskuse se stočila na téma adopce elektromobility v České republice a problematiku ceny nových vozů. Oba pánové se shodli na tom, že současná infrastruktura na počet elektromobilů je dostatečná, ale je nutné výstavbu neustále zrychlovat s ohledem na rychle rostoucí trh.

Třetí blok obstarali pan Jaromír Mendl ze Škody Auto a Marek Trešl z Hyundai Motor Czech s.r.o. Zástupci automobilek, kteří mají dnes již minimálně jeden elektrický vůz v nabídce, shodně potvrdili blížící se nástup menších vozů na čistě elektrický pohon s dostupnější cenovkou pro koncového zákazníka. Elektromobilitu vnímají jako nezvratný trend, přestože Hyundai nadále pracuje i s verzí vodíkového pohonu. Dvě hodiny utekly jako voda a mohli jsme se tak přesvědčit, že dnes téměř jedinou překážkou pro rychlejší rozvoj elektromobility v ČR je vysoká cena. Nastupující elektromobilita tak bude za pár let běžnou součástí osobní dopravy a je tak nejvyšší čas tuto skutečnost akceptovat.

Pokud vás zajímají názory odborníků na čistou mobilitu, můžete se na celou debatu podívat ze záznamu (odkaz na youtube).



Autor: Ondřej Miškovský

FOTO: Svaz moderní energetiky (foto z debaty, Jaromír Mendl ze Škody Auto a Marek Trešl z Hyundai Motor Czech s.r.o.)