V automobilovém průmyslu se diskutuje, zda nová emisní norma Euro 7 nebude sama o sobě znamenat konec spalovacích motorů v Evropě. Ty by tak z nabídky automobilek mohly zmizet už v roce 2025.

Konkrétní podoba nové normy zatím nevznikla. Německé obchodní sdružení VDMA už ale varuje, že může jít o ohrožení automobilového průmyslu, jejich dodavatelů a ve výsledku i celé ekonomiky. Obávají se například, co udělá s dopravou konec čistě naftových nákladních vozů. Evropa je tak nyní mezi dvěma tlaky. Prvním je snaha posunout se s vlastními klimatickými cíli, druhým je ekonomika. Stejně jako v minulosti se tak hledá kompromis, který bude dostatečně přísný, ale zároveň zvládnutelný.

„Automobilový průmysl běžně začíná rozhovory tvrzením, že to nejde zvládnout. Nakonec ale dané cíle splní,“ popisoval loni na podzim eurokomisař Frans Timmermans, který má v Evropské komisi na starosti právě klima. Zástupci výrobců aut už tradičně tvrdí, že plány odporují fyzikálním zákonům. Nakonec ale všechny nové normy splnili, mnohdy i s rezervou. Přišla technická řešení, která to umožnila: filtry pevných částic, přeplňování nebo vstřikování močoviny, v posledních letech nastupují hybridy.

Snižování emisí

Emisní norma Euro, která určuje množství škodlivých látek, které může vůz vypouštět, ale není jediný tlak na konec spalovacích motorů. Tím dalším jsou pokuty za nadměrné flotilové emise oxidu uhličitého, které se budou dál zpřísňovat a tak znevýhodňovat spalovací motory. K tomu se ale přidávají i ambice mnoha zemí prodej spalovacích motorů zcela ukončit nebo výrazně omezit.

Zástupci automobilek a jejich dodavatelů tvrdí, že zakazovat technologii je špatně. Podle nich je lepší nastavit jasná a smysluplná pravidla a počkat, které technologie podmínky zvládnou a které ne. Brojí hlavně proti zákazu naftových nebo benzínových motorů. Chystají syntetická obnovitelná paliva i technické inovace, které dál sníží emise těchto pohonů. To vše ve snaze co nejvíce prodloužit jejich život.

Politici na to ale málo slyší. Se zákazy spalovacích motorů přichází země i města. Konkrétní plány se mezi sebou ale výrazně liší. Někdy jde o skutečný zákaz prodeje vozů s danou technologií nebo i úplný zákaz provozu takových aut, jindy jde spíše o omezení. Například slovinský zákaz spalovacích motorů od roku 2030 ve svých parametrech umožňuje prodej vozů, jako je stávající hybridní Octavia iV i iV RS, tedy takových vozů, kde je benzínový motor kombinovaný s elektromotorem a s možností dobíjení ze zásuvky. Jindy se zákaz týká jen části aut a části země.

Plány států a automobilek

Nejambicióznější je v tomto směru Norsko, které plánuje ukončit prodej naftových a benzínových aut už v roce 2025. Směřuje k tomu kombinací daní a dotací, které zájemce o nový vůz stejně tlačí k elektřině. Už dnes je více než polovina prodávaných aut elektrických.

Sousední Rakousko chce elektromobily protlačovat také už od roku 2025. Na začátku ale půjde o povinnost pouze pro taxislužby, sdílené vozy a autopůjčovny. Tyto služby budou muset na elektřinu přejít do roku 2027 úplně, pokud budou chtít například využívat vyhrazená parkovací místa. Domácnosti si ale dál budou moci kupovat jakákoli auta.

V roce 2026 má začít platit zákazové opatření i v Belgii. Zatím půjde jen o firemní auta, která budou muset být elektrická. Jde podle odhadů o deset procent vozů v zemi. I zde mají být firmy motivovány v předstihu k přechodu na elektřinu pomocí daňových úlev.

Obecně platí, že po roce 2030 vzroste počet zemí, kde bude složité nebo nemožné prodávat běžná benzínová nebo naftová auta. Po roce 2040 už bude problém i s hybridy do zásuvky. Tento směr si vytyčily v podstatě všechny velké automobilové trhy světa. Výrobci se tomu proto přizpůsobují.

Volvo například už všechny modely uvádí na trh i v elektrické nebo alespoň plug-in hybridní verzi. Očekává, že auta do zásuvky budou v roce 2025 tvořit polovinu prodejů a v roce 2030 už celou nabídku. Volkswagen zase oznámil, že poslední model na platformě pro spalovací motory představí v roce 2026. To může znamenat, že počítá s koncem spalovacích motorů začátkem příští dekády. S obdobnými plány o konci přichází i další výrobci. Také oni nechtějí prodlužovat investice do pohonu, ve kterém nevidí budoucnost.

Města chtějí lepší vzduch

Omezení spalovacích motorů ale není jen záležitostí celých zemí. Se svými pravidly se přidávají i uvažují jednotlivá města. Například zákaz naftových vozů v řadě hlavně německých měst znamená obvykle omezení vjezdu starých vozů do center. Někdy jde jen o vozy starší dvaceti let a pár ulic v historickém jádru, jindy mají problém i pět let stará auta prakticky téměř v celém městě. Vedle Německa jsou tato pravidla stále běžnější ve velkých městech západní Evropy. Dnes jde o zákaz vjezdu starých aut s vysokými emisemi například oxidů dusíku, do budoucna se počítá jen s vjezdem zcela bezemisních vozů.

Tato omezení se neobjevují jen na starém kontinentě. S koncem spalovacích motorů počítá například jihoafrický Cape Town, novozélandský Auckland, některé čínské regiony nebo americké státy. Mexico City chce od roku 2025 zakázat vjezd naftových aut do centra, elektromobilizaci plánuje i Moskva nebo například Ekvádor v Jižní Americe.



Autor: Roman Šitner

FOTO: Škoda Auto