Češi si vloni nechali zaregistrovat 1 584 elektrických motocyklů, což je nejvíce za posledních deset let. Centrum dopravního výzkumu uvedlo, že v registru vozidel je už více než pět tisíc motorek na elektrický pohon. Podle centra je zajímavý vývoj v prodejích. Na začátku uplynulé dekády to vypadalo na vzrůstající trend, který se však v roce 2012 zastavil. Někteří výrobci se totiž od motocyklů do zásuvky přesunuli k elektrokolům. Od roku 2016 ovšem křivka znovu začala stoupat – až k loňskému rekordu s bezmála 1,6 tisíci elektrických motocyklů.

„Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické skútry, jejich výhodou je jednak finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a samozřejmě nulové lokální emise,“ říká Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v Centru dopravního výzkumu dlouhodobě věnuje.

Čím si loňský nárůst počtu elektromotocyklů vysvětlujete?

Obecně byl zvýšený zájem o motocykly. Registrace nových vozidel kategorie L (motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly – pozn. aut.) byly nejvyšší od roku 2008 – celkem 21 518.

O jaký typy elektrických motorek mají čeští motoristé největší zájem? Proč?

Nejčastěji jsou to motocykly s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů v hodině, jednoznačně je to z důvodu dostupnosti.

Jaká je jejich cena?

Pokud se bavíme o těch nejdostupnějších, tak tam jsou ceny 25 až 40 tisíc korun.

Pořizují si je spíše muži, nebo ženy?

Nemáme k dispozici data z registru vozidel podle pohlaví, z pohledu držitelů řidičských oprávnění skupiny A tvoří muži 90 procent, ženy pak 10 procent.

Je pro řidiče motorek v zemi dostatek dobíjecích stanic? Mohou používat stejné stanice jako osobní vozidla? Nebo si motocyklisté spíše nabíjejí svoje stroje doma?

Veřejná dobíjecí infrastruktura je primárně budována pro automobily, které disponují příslušným dobíjecím standardem - konektorem. Motocykly, o kterých hovoříme, lze dobíjet z klasické jednofázové zásuvky.

Kolik kilometrů se dá s elektromotorkou ujet na jedno nabití?

U těch nejžádanějších zpravidla jde o 50 až 60 kilometrů, na trhu jsou ale rovněž motocykly schopné ujet přes 100 kilometrů.

Jaký očekáváte další vývoj elektrických motocyklů? Dočkáme se například toho, že bude na elektrický pohon také Yamaha, KTM, BMW, Harley-Davidson nebo jiné známé světové značky?

Osobně jsem před zhruba deseti lety očekával, že se elektromobilita dostane k široké veřejnosti od elektrokol, přes elektromotocykly až po elektromobily. Z vývoje je zřejmé, že elektrokol je logicky v České republice nejvíce – dnes řádově stovky tisíc. Registrace elektromotocyklů jsou však nižší než v případě osobních vozidel. Těch důvodů je více. Jedním z nich jsou nepochybně elektrokola, která jsou v řadě případů schopna motocykl prakticky nahradit, druhým z nich je zatím velmi opatrný nástup tradičních výrobců motocyklů. V současnosti si každé páté registrované bateriové elektrické vozidlo kategorie L připsala značka Hecht, následovaná značkami Akumoto a Torrot. Tento segment má nepochybně nemalý potenciál k růstu, což by mohl podpořit právě i vstup tradičních značek. Například Seat, tradiční výrobce automobilů, již představil jak elektrický skútr, tak elektrickou koloběžku. A nepochybně jej budou následovat další. Své místo budou mít elektromotocykly také v oblasti sdílené dopravy.

Autor: Pavel Baroch

FOTO: Archiv Lukáše Kaduly