redakce | 22. 3. 2021

Internet věcí šetří přírodu i v Česku. Technologické firmy se zapojí do řešení změn klimatu

Soukromá sféra si čím dál více uvědomuje, že odpovědnost a udržitelnost se stávají klíčovými nejen pro zachování společnosti nebo životního prostředí, ale i pro přežití vlastního podnikání. Při prosazování udržitelných řešení našly firmy silného partnera v Evropské unii. Důkazem je nová evropská iniciativa s názvem Green Digital Coalition, ke které se společně s Vodafonem připojilo dalších 25 nadnárodních firem. Signatáři se zavázali k investicím do vývoje a zavádění ekologičtějších digitálních technologií a společně se zástupci ostatních sektorů budou spolupracovat na zelené digitální transformaci, která prospívá životnímu prostředí, společnosti i ekonomice.

„Vodafone je hrdý na to, že je zakládajícím členem Green Digital Coalition. Jako největší operátor mobilních a pevných sítí v Evropě vnímáme klíčovou roli, kterou naše digitální sítě a technologie hrají při řešení problémů v oblasti klimatu, kterým dnes čelíme. Digitalizace je klíčem k úspoře energie, efektivnějšímu využívání přírodních zdrojů, zvyšování efektivity a vytváření oběhového hospodářství,“ říká Nick Read, generální ředitel Vodafone Group.

Green Digital Coalition podpoří nejen zelenou transformaci technologického odvětví, ale také pomůže naplňovat cíle udržitelnosti v dalších prioritních sektorech, jako je energetika, doprava, zemědělství a stavebnictví. Její členové budou na dosažení svých cílů úzce spolupracovat s Evropskou komisí. Vedle Vodafone je zelená digitální koalice tvořena také například společnostmi Bolt, IBM nebo Microsoft.

Internet věcí šetří přírodu i v Česku

Vodafone patří k lídrům v oblasti udržitelnosti i na českém trhu. Jako telekomunikační společnost závislá na energii se v rámci environmentálních témat zaměřuje hlavně na snižování uhlíkové stopy a energii z obnovitelných zdrojů. Jeho cílem je být do roku 2040 uhlíkově neutrální a jeho kroky plánované do roku 2030 jsou v souladu s iniciativou Science Based Targets, která stanovuje opatření pro omezení nárůstu průměrné globální teploty maximálně o 1,5 °C. Do praxe zavádí také chytrá digitální řešení pro své zákazníky, u nichž chce mezi roky 2020-2030 snížit celkové množství emisí CO2 o 350 milionů tun – což je například množství emisí uhlíku vyprodukovaných za rok 2019 v Itálii.

Klíčem je technologie úzkopásmového internetu věcí (Narrow Band IoT, NB-IoT), který například v projektech chytrého parkování pomůže řidičům ušetřit palivo a snížit znečištění životního prostředí. Pomoci se snižováním emisí může také aplikace Chytrá budova, kterou využívá i centrála Vodafonu v pražských Stodůlkách a která umožňuje sledovat obsazenost nemovitosti nebo třeba efektivně nastavit vytápění.

„Šetříme přírodu prostřednictvím našeho vlastního chování, ale stejně důležité je pomáhat v tom i našim zákazníkům. Motivujeme i dodavatele, například povinnými kritérii v oblasti jejich přístupu k životnímu prostředí. Iniciativy, jako je Green Digital Coalition, pomohou naplno využít potenciál chytrých technologií,“ uzavírá Zuzana Holá, ředitelka korporátní komunikace a udržitelnosti Vodafone Česká republika. Právě česká pobočka Vodafone byla jedna z prvních, které se v rámci skupiny podařilo přejít na 100% obnovitelné dodávky elektřiny. Od loňského roku má pak tento závazek celá Vodafone Group.

Zelená datová centra

K se společnostem, které se připojily k Zelené digitální koalici patří také Microsoft. Připojil se ke spolupráci pro naplnění Zeleného dohody pro Evropu mimo jiné proto, že věří právě spolupráce posune vpřed úsilí pro ochrany planety. "Právě dnes je čas na intenzivnější spolupráci a inovace při řešení klimatické krize. Nově vytvořená zelená digitální koalice jde nad rámec pouhého slibu. Evropská unie a průmysl spojí své síly s cílem prosazovat společné ambice v oblasti ochrany klimatu, a to zrychlením investic do inovativních digitálních řešení ve prospěch udržitelné budoucnosti Evropy,“ uvedl ke vzniku zelené koalice firem Casper Klynge, viceprezident společnosti Microsoft pro evropské otázky.

Sám Microsoft má jasné závazky, které ho mají transformovat v uhlíkově negativní společnost do roku 2030 stane uhlíkovým negativem. Míří totiž dokonce k odstraní veškerého uhlíku, který společnost vypustila do ovzduší za svou historii. K tomu chce zajistit napájení svých datových center stoprocentní energií z větru, slunce nebo vody do roku 2025. Vedle toho se také Microsoft soustředí na podporu rozvoje řešení, které mají z atmosféry odstranit emise uhlíku. Proto založil Inovativní fond na podporu řešení změny klimatu o objemu jedné miliardy dolarů. Investice se soustředí právě do technologií zachytávání uhlíku.

Autor: redakce (Tisková zpráva Microsoft doplněná o další vstupy)

FOTO: Pixabay