Novoroční předsevzetí pro planetu: leden bez masa a s veganským jídelníčkem

Staňte se veganem alespoň na jeden měsíc, vyzývá britská kampaň Veganuary, která od roku 2014 přesvědčila již více než milion lidí, aby se zkusili alespoň měsíc stravovat bez živočišných produktů. A leden je pro to jako první měsíc v roce plný novoročních předsevzetí vhodným obdobím.

„Rok 2020 byl nezapomenutelný. Naše pozornost se dělila mezi obavy z koronaviru a úzkost z klimatické změny. Je však stále jasnější, že obě tyto hrozby mají něco společného, a to významnou spojitost s naší spotřebou živočišných produktů,“ napsali signatáři kampaně v otevřeném dopise zveřejněném ke konci roku a vyzývajícím veřejnost k připojení se k závazku Veganuary. Mezi signatáře přitom patří řada celebrit, politiků a aktivistů, jako například zpěvák Paul McCartney, herec Alan Cumming nebo britský poslanec Henry Smith.

Zájem o stravování bez masa a mléka stále roste

Původně britská iniciativa Veganuary již sedmým rokem vyzývá veřejnost k dodržování veganského jídelníčku alespoň během 31 dní v prvním měsíci roku a ideálně ještě déle. V loňském roce se k tomu zavázalo 400 tisíc lidí a v roce 2021 chtějí autoři kampaně dosáhnout počtu půl milionu signatářů, což by se jim vzhledem k tomu, že závazek již podepsalo 440 tisíc lidí, mohlo podařit.

„Rok 2020 nám přinesl mnoho těžkostí a smutných životních příběhů, ale také nám dal příležitost změnit a vybudovat lepší budoucnost. Veganuary nabízí lidem způsob, jak přijímat pozitivní opatření na ochranu našeho zdraví a naší planety a jak předcházet budoucím pandemiím. Obrovská odezva na kampaň, kterou jsme letos měli, ukazuje, že právě to teď mnoho lidí potřebuje,“ uvedla ředitelka komunikace kampaně Toni Vernelli.

Zájem o veganské stravování každoročně roste. Svůj podíl na tom má větší dostupnost rostlinných náhražek masa a mléčných produktů i rostoucí zájem lidí o dopady živočišné produkce na životní prostředí. „Živočišná produkce je zodpovědná za 14,5 % z celkového objemu emisích vyprodukovaných člověkem. Výzkum vědců z Univerzity v Oxfordu ukázal, že téměř každý produkt živočišného původu vyprodukuje více emisí než každý rostlinný produkt. Jednoduše tak nemůžeme bojovat s klimatickou změnou, a přitom průmyslově chovat a konzumovat zvířata,“ uvádí signatáři Veganuary v dopise.

Veganuary v kancelářích nadnárodních společností

Úspěšnost kampaně potvrzuje také její podpora ze strany byznysu. V letošním roce podle informací zpravodajského webu The Guardian podporují Veganuary také zástupci britských i mezinárodních firem, kteří ze zdravotních důvodů vyzývají své zaměstnance, aby se k závazku připojili. „Dobře sestavený rostlinný jídelníček poskytuje potřebné živiny ve všech fázích života. Vyzývám naše zaměstnance, aby se letos připojili k Veganuary a jsem rád, že můžeme být součástí této rostoucí iniciativy,“ uvedl výkonný ředitel Nestlé pro Evropu Marco Settembri.

Z dalších nadnárodních společností se ke kampani připojily například poradenské firmy Pricewaterhousecoopers a Ernst & Young, mediální společnost Bloomberg nebo obchodní řetězec Marks & Spencer, který hodlá v rámci kampaně rozšířit nabídku svých veganských produktů řady Plant Kitchen a představit je zákazníkům formou videí srovnávacích masové produkty a jejich živočišné alternativy.

Přes sto tisíc tun ušetřených emisí

Do kampaně Veganuary se během jejího trvání dosud zapojilo více než milion lidí. Statistika vytvořená doktorkou Helen Harwatt z Harvardovy univerzity přitom ukázala, jaké zásadní dopady může v takovém počtu dodržování veganského jídelníčku mít. Tito lidé totiž svým závazkem vzdát se na měsíc živočišných produktů pomohli omezit produkci 103 840 tun emisí. To je ekvivalent 15 tisíc cest okolo světa autem. Zachránili 3,4 milionu zvířat a ušetřili 6,2 milionu litrů vody, což odpovídá půl milionu spláchnutí toalety.

„Katastrofické klimatické scénáře a dopady globální pandemie jsou velmi vážné, ale nejsou nevyhnutelné. Pokud začneme hned jednat, budoucnost může být lepší. Vstupme tedy do roku 2021 pozitivně a s odhodláním udělat vše pro to, abychom ochránili naši planetu, nedotknutou přírodu a zdraví a pohodu všech jejích obyvatel. Abychom toho dosáhli, musíme však změnit své stravovací návyky,“ vzkazují na závěr signatáři otevřeného dopisu ke kampani Veganuary všem, kteří mají zájem zkusit žít 31 dní bez živočišných výrobků a udělat něco pro sebe i pro ochranu životního prostředí.

Zdroje: Veganuary Letter, Veganuary, The Guardian

Ilustrační foto: Rolande PG