Martin Madej | 10. 8. 2020

V Evropě se rozbíhají nové továrny pro výrobu baterií. Česko stojí zatím stranou

Počet elektromobilů na českých silnicích se má do roku 2030 zvýšit na čtvrt až půl milionu vozů. Očekávaná obměna vozového parku nejen v Česku, ale také v dalších státech EU, vytváří obrovskou příležitost pro produkci baterií do elektromobilů. Evropa začíná podporovat domácí producenty s cílem začít konkurovat posilující Číně.

Podle Evropské komise má světová poptávka po lithiových bateriích podle středních scénářů vyrůst z dnešních 78 GWh na 1100 GWh v roce 2028. To je pro představu tolik jako ve 12 milionech vozů Tesla Model S nebo v 18 milionech elektromobilů značky VW e-Golf. Dokáže Evropa svou poptávku pokrýt? Už dnes se totiž baterie musí dovážet z asijských zemí. Kritici také často upozorňují na slabiny spojené s těžbou vzácných kovů, bez kterých se nyní lithiové baterie neobejdou.

Úmysl EU maximálně podpořit lokální výrobce baterií snad ani nemůže být zřetelnější. Tzv. Strategický akční plán pro baterie přijaly unijní orgány v březnu 2018. Jeho smyslem je vytvořit ve spolupráci s vládami členských států a průmyslem kompletní bateriový ekosystém, kde se minerály vytěží, zpracují, sestaví do baterií, baterie užijí a až doslouží pro svůj prvotní účel, tak se užijí druhotným způsobem (např. jako záložní zdroj), nebo zrecyklují. Na podporu vědeckého výzkumu a vývoje bateriové akumulace putují z programu Horizon 2020, Evropského regionálního fondu rozvoje a dalších evropských zdrojů miliardy korun ročně. Na intenzivní spolupráci ve zlepšování všech životních fází baterie se dohodly inženýři z Belgie, Finska, Francie, Itálie, Německa, Polska a Švédska, jejichž vlády jim společně vyčlení v přepočtu 83,5 miliard korun. Projekty související s akumulací energie patří i mezi programové priority Modernizačního fondu, ve kterém má být od příštího roku jen pro Česko na 140 miliard korun.

Giga-továrny: Giga-šance pro V4

Aktuální kapacity výroby baterií v Evropě se soustředí do států Visegradské čtyřky (V4). Maďarsku a Polsku dominují Korejci. V Maďarsku firmy Samsung a SK Innovation investovaly do továren o kapacitě baterií přes 20 GWh za rok a v nejbližších letech plánují další rozšíření. Polská továrna na baterie firmy LG Chem, která je už dnes největší v Evropě, získala v březnu od Evropské investiční banky půjčku v hodnotě 480 milionů eur, díky níž má produkce vzrůst na 65 GWh ročně. S pomocí dalších půjček od korejských bank má LG Chem v Polsku dále posilovat.

Stranou ve V4 ale nezůstávají ani domácí společnosti. Slovenská Inobat Auto se chystá vyrobit do roku 2024 trnavské akumulátory pro 240 000 elektromobilů. A může počítat s podporou slovenské vlády. Jestli se ve velkém rozjede výroba v blízkosti lithiových ložisek na severu Čech, tak závisí mj. na přístupu české vlády a zájmu ze strany evropských automobilek.

Automobilky hledají i na severu Evropy

Koncern Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda, se zatím každopádně poohlíží jinde. Podobně jako BMW podepsal Volkswagen kontrakt se švédským Northvoltem o společné výrobě baterií v centru Německa. Šéf Northvoltu Peter Carlsson, bývalý Muskův podřízený v Tesle, tak má významné investory, aniž by zatím disponoval jedinou výrobní linkou. Od čtvrtka, kdy Northvoltu Evropská investiční banka schválila půjčku 350 milionů eur na novou gigactory ve švédském Skellefteå, má navíc i potřebný kapitál. Nová gigafactory na severu Švédska (Northvolt Ett), která bude sestrou té německé ve spolupráci s VW (Northvolt Zwei), má dosáhnout roční výrobní kapacity až 40 GWh. Co je hlavní, továrna bude napájena proudem ze švédských obnovitelných zdrojů energie a kovy bude dovážet z nalezišť niklu, mědi, kobaltu, lithia nebo tuhy v sousedním Finsku. Northvolt navíc počítá i s linkou pro recyklaci starých baterií.

Baterkárny rostou také v sousedním Německu nebo ve Francii. Tesla se rozhodla vybudovat svou „gigafactory” nedaleko Berlína. Přes úvodní průtahy kvůli odporu vůči kácení místních lesů už na místě rostou první obvodové zdi. O něco dál je čínský dodavatel baterií Contemporary Amperex Technology Limited, který u německého Erfurtu staví továrnu o počáteční kapacitě 14 GWh. Francouzský Verkor teď hledá pozemky pro svou výrobnu o počáteční kapacitě 16 GWh. Výroba má začít v roce 2023, zajistit 2 tisíce nových pracovních míst a tisíce dalších míst v hodnotovém řetězci.

Northvolt Ett ve Švédsku nebo LG Chem v Polsku, to jsou jen některé strategické projekty v oblasti elektromobility, kterým Evropská unie garantuje rychlý přístup k veřejné podpoře. Kromě přísunu baterií místním automobilkám tyto projekty zajistí svým státům tisíce pracovních míst a prostor pro výzkum a vývoj.

Češi, jejichž rudné štoly mohly toho času soutěžit s těmi cornwallskými a jejichž elektrotechnika si s tou světovou v ničem nezadala, však s investicemi do výroby a recyklace baterií váhají. Pokud mají pravdu ti, kteří zpomaleným ekonomikám předepisují „megaprojekty”, mohla by i „gigafactory” v Podkrušnohoří být s podporou státu tím projektem, který pomůže stimulovat růst pracovních míst, dekarbonizovat dopravu a nalézt Česku své místo ve vznikající Energetické unii evropské sedmadvacítky.

Zdroje: eur-lex.europa.eu, ec.europa.eu, euractiv.com, argusmedia.com, cleantechnica.com, electrive.com, eib.org, mojelektromobil.sk, euractiv.com

FOTO: chuttersnap