První stát v Evropě vytáhl trumf v boji proti autům: veřejná doprava bude zdarma

Nastoupit do tramvaje, autobusu a vlaku bez jízdenky a bez obav, že dostanete za jízdu načerno pokutu? To je od prvního březnového víkendu realitou v půl milionové evropské zemi Lucembursku, kde vláda zavedla veřejnou dopravu zdarma pro všechny. Chce tím bojovat s vysokým počtem aut, dopravními zácpami a motivovat místní i turisty k využívání veřejných dopravních prostředků.

Kristýna Vobecká

8. 3. 2020

Osobní automobily byly dosud v Lucemburském velkovévodství, které má 614 tisíc obyvatel a rozlohu přes 2500 kilometrů čtverečních, nejpoužívanějším druhem dopravy. Auto bylo podle výzkumu agentury TNS Ilres používány pro 47 % obchodních a pro 71 % osobních cest. Autobusy přitom využívalo pro cesty do práce 32 % obyvatel Lucemburska a vlaky 19 %. BBC nabízí srovnání se sousední Francií, kde v hlavním městě využívá veřejnou dopravu pro cesty do práce 69 % pracujících. 

Cílem lucemburské vlády při zavedení veřejné dopravy zdarma je hlavně omezit počet aut na místních silnicích. Opatření plat pro všechny: místní i cizince, kterých je v Lucembursku mnoho, protože sem ze sousedních států dojíždí za dobře placenou prací a stabilní ekonomikou. Předpokladem vlády je, že se počet cestujících zvýší během pěti let o pětinu, a naopak se sníží znečištění ovzduší způsobené emisemi z automobilové dopravy. Vláda také hodlá v dalších letech dále investovat do tramvajové sítě a dalších autobusových linek. A do roku 2027 zásadně vylepšení veřejnou vlakovou dopravu. 

Zdarma není nikdy zdarma

"Vláda chce z Lucemburska udělat laboratoř mobility,“ řekl ministr dopravy François Bausch pro BBC a poukázal na rychle rostoucí lucemburskou populaci, jejíž počet se zvedl o 40 % v posledních 20 letech. 

Projekt jízdného zdarma pro všechny bude samozřejmě vládu něco stát. Běžná cena lucemburské jízdenky nebyla před zavedením jízdného zdarma sice vysoká, pouze 2 eura za cestu a 4 eura za den, ale velkovévodství tak přijde o zhruba 41 milionů eur ročně, které bude muset zaplatit ze svého rozpočtu, respektive z daní svých obyvatel. "Samozřejmě, že jízdné zdarma neznamená, že ho nikdo nemusí zaplatit,“ řekl člen místní zelené strany pro BBC. Celkové náklady na provoz veřejného dopravního systému však stojí Lucembursko 500 milionů eur ročně, takže ztráta na jízdném pro vládu znamená 8 % z daného rozpočtu a není tolik zásadní. Snahou vlády je navíc přenést tento náklad na daňové poplatníky z vyšších příjmových skupin a ulevit tím lidem s nižšími příjmy. Ani zaměstnanci dopravního podniku se nemusí bát o svou práci, pouze budou trávit méně času kontrolou jízdenek. 

Levné palivo a vysoké platy nejsou dobrou zprávou pro životní prostředí

Přesto se krok lucemburské vlády setkává i s kritikou a je považován hlavně za způsob, jak přitáhnout pozornost médií. Lucembursko mělo již před zavedením jízdného zdarma vážné dopravní problémy s dopravními zácpami i nefunkční infrastrukturou. Veřejné autobusy jsou zastaralé a místní vlaková doprava je známá svými pravidelnými zpožděními. 

Dalším problémem, který stále nahrává používání automobilů i přes zavedení jízdného zdarma, jsou nízké ceny za benzín a naftu. Tato skutečnost ve spojení s vysokými lucemburskými platy, za které si mohou místní kupovat nová auta a absence jízdného pro ně tedy není dostatečným motivátorem ke zvolení veřejné dopravy, nepovede dle kritiků ke snížení počtu aut na lucemburských silnicích. 

Lidé dojíždějící do země za prací navíc často žijí v místech, kde není dobré spojení veřejné dopravy, a proto budou dále svá auta využívat. BBC své pochybnosti z dopadů jízdného zdarma sdělil profesor Marcus Hesse, který se zabývá na Lucemburské Univerzitě městskou dopravou a dodal také, že si podle něj vláda vybrala pro zavedení tohoto opatření špatný čas. Nová tramvajová síť je právě ve výstavbě a další peníze putují na opravy vlaků a autobusových linek, což zabere mnoho času. „Momentálně investují do dopravního systému tolik, že se všechny linky opravují, což zvyšuje již existující zpoždění, které se tímto snaží opravit,“ dodal. 

Přesto je krok lucemburské vlády odvážný a chvályhodný, protože investice do dopravní infrastruktury a podpora veřejné dopravy, jsou jedním z funkčních řešení, jak dostat auta z měst a snížit již tak vysoké znečištění v městských aglomeracích způsobené zejména automobilovou dopravou a výrazně přispívají ke klimatické změně. 

Zdroj: BBC, The Guardian

FOTO: Pixabay

Článek vznikl za podpory Aliance pro energetickou soběstačnost a European Climate Initiative EUKI.