Porsche a Boeing spojí síly. Vyvíjí létající elektromobil pro opravdu bohaté

Porsche a Boeing spojí síly. Vyvíjí létající elektromobil pro opravdu bohaté

24. října 2019

Elektromobilita má mnoho podob – jednou u nich je i segment luxusních produktů pro ty nejbohatší společenské vrstvy. Nedávno jsme psali o hybridním Lamborghini, nyní oznámily spolupráci na vlastním elektromobilu společnosti Boeing a Porsche.

V jejich spolupráci by mělo vzniknout malé luxusní letadlo s elektrickým pohonem. Mělo by být schopné vertikálního startu i přistání, což se bude hodit pro jeho typické zákazníky – miliardáře žijící v rušných městech, kteří se potřebují rychle pohybovat přecpanými městy a vyhnout se chaotické městské dopravě. 

Boeing a Porsche zatím jen podepsali memorandu; jeho součástí je vznik nového týmu, který se bude věnovat různým stránkám městské vzdušné mobility, včetně tržního potenciálu létajících elektromobilů a také vytvoří analýzu jejich využívání. 

Cílem tohoto projektu tedy nebude žádné létající auto pro masy, v jeho rámci nevznikne žádný nový Volkswagen, ale jen něco cenou i cílovou skupinou podobného výše zmíněnému Lamborghini. Podle analytiků je taková vize mnohem realističtější než plány řady jiných společností, které oslňují nerealizovatelnými plány na vznik flotil létajících elektromobilů pro každého. Podle analytiků ale bude, pokud vůbec někdy vznikne, takový druh dopravy vždy exkluzivní – ať už kvůli ceně infrastruktury, vysokému pojištění nebo energetickým nárokům. 

Rychle a opatrně

Projekt má koordinovat dceřinná společnost Boeingu, společnost Aurora Flight Sciences. Ta popsala výsledné elektro-letadlo spíše jako skokana než klasické letadlo. Základní problém létajících elektromobilů, tedy nízkou výdrž baterií, hodlá řešit tím, že chce maximálně zkrátit letovou dobu takového stroje. 

Měl by se využívat k extrémně krátkým letům dlouhým typicky stovky nebo jen tisíce metrů – ideálně ze střechy jednoho mrakodrapu na druhý, nebo z centra města na jeho okraj. Tímto způsobem by se měl vyhnout mnohahodinovým zácpám, které metropole paralyzují – a v nichž jsou si chudí i ti nejbohatší rovní. Měli by z toho profitovat zejména miliardáře v asijských metropolích, které trpí chaotickou dopravní infrastrukturou nejvíc. 


Aurora už na začátku letošního roku prototyp dálkově ovládaného létajícího elektrovozu otestovala. Zkouška proběhla v Manassasu ve Virginii, ale trvala jen několik sekund: letounu se podařil vertikální start i přistání, více se testovat nemělo. Další testy, které by měly proběhnout už na začátku příštího roku by se měly zaměřit na let vpřed s pomocí křídel a také na to nejnáročnější: přechod z vertikálního vzestupu do normálního letového provozu.


Všechno má probíhat maximálně rychle, Boeing je totiž pod tlakem své největší konkurence – evropského Airbusu. Ten už představil svou vizi létajícího taxíku Vahana, na rozdíl od Boeingu by ho chtěl ale provozovat sám v rámci sdílené taxislužby podobné Uberu. 

A proč elektromobil? Pro klienty to znamená velmi tichý let, pro obě korporace možnost otestovat si možnosti elektromotorů a dalších technologií, které jsou s nimi spojené – díky tomu budou schopné ověřit si funkčnost řady prvků, které by se později mohly objevit v dopravních prostředcích vhodných i pro normální lidi.