Další důkaz, že jsou elektromobily čistší než auta na ropu

Britský výzkum pomocí jasných čísel vyvrací často tradované mýty o vysoké emisní stopě elektromobilů.

Martin Prax

3. 9. 2019

Emisní stopa elektromobilů závisí na podílu fosilních paliv při výrobě elektřiny, kterou se dobíjejí, a na náročnosti výroby baterií. Výzkumníci z Imperial College London spočítali, že v Británii provozované elektromobily mají o polovinu menší emisní stopu než automobily spalující ropu. Pokud by se bral v potaz pouze provoz elektromobilů bez výroby baterií, byly by dokonce na jedné čtvrtině emisí. 

„Elektromobily mají skutečný potenciál snížit naši uhlíkovou stopu a pomoci splnit ambiciózní cíle snížení vypouštěného uhlíku na nulu,“ uvedl jeden z autorů analýzy Iain Staffell z Imperial College London. 

Podle výzkumu se emise vypuštěné do ovzduší při výrobě baterií vrátí během dvou až tří let provozu elektromobilu. To platí zejména u menších typů emobilů. Naopak největší luxusní elektromobily mohou mít „dobu návratnosti uhlíku“ až třikrát delší. Zástupci střední třídy mezi elektromobily v současnosti vypouští kolem 33 gramů CO2 na km, což odpovídá asi jedné třetině celkových emisí, které produkuje jízda Ford Fiesta z roku 2019. „Tyto elektrické modely se obvykle dodávají s baterií 30–45 kWh, která zvyšuje jejich emise po dobu životnosti asi na 60 g/km. To je stále méně než polovina emisí benzinu nebo dieselového auta. Pokud bychom počítali jen s elektřinou z obnovitelných zdrojů, emise by se snížily na méně než jednu třetinu standardního automobilu za pouhých pět let,“ vyhodnocují výzkumníci z Imperial College London emisní stopu elektromobilů. 

Čtvrtinová stopa 

Vyšší třídy elektromobilů, jako jsou modely Tesla nebo Jaguar i-Pace, mají emisní stopu asi 44–54 g/km. To je však stále jen čtvrtina emisí ze srovnatelného konvenčního vozu, například Mercedes S-Class. Emise po celou dobu životnosti těchto luxusních elektromobilů jsou však výrazně vyšší, a to kvůli bateriím s kapacitou 100 kWh. I přesto jsou celkové emise po celou dobu životnosti zhruba o 40 % nižší než u luxusních sedanů s motory na benzín nebo naftu. 

V praxi pak lze srovnat emisní stopu automobilů na průměrném ročním provozu: v průměru jezdí britští řidiči okolo 7 500 mil za rok. V moderním benzínovém nebo naftovém hatchbacku jsou tak zodpovědní za jednu a půl tuny CO2 ročně. Elektrické vozidlo se stejným počtem za rok ujetých kilometrů by pro stejné množství emisí potřebovalo provoz po dobu čtyř let. 

V Británii jezdí v současné době více než 200 tisíc elektromobilů. Jejich počet ročně narůstá zhruba o 30 %. Do pěti až deseti let by mohl jejich počet narůst až na destinásobek. 

Čísla o nízkých emisích elektromobilů v Británii jdou ruku v ruce s vývojem tamního elektrárenského trhu. Nedávno zveřejněná data ukazují, že se Británii podařilo ve druhém čtvrtletí snížit podíl nejvíce znečišťujících elektráren na pouhých 0,7 %. Podíl uhlí se oproti stejnému období v roce 2018 snížil o téměř dvě třetiny. Britské vládní plány počítají, že uhlí skončí do roku 2025 úplně.

FOTO: Publicdomainpictures