Další důkaz, že jsou elektromobily čistší než auta na ropu

Další důkaz, že jsou elektromobily čistší než auta na ropu

03. září 2019

Britský výzkum pomocí jasných čísel vyvrací často tradované mýty o vysoké emisní stopě elektromobilů.

Emisní stopa elektromobilů závisí na podílu fosilních paliv při výrobě elektřiny, kterou se dobíjejí, a na náročnosti výroby baterií. Výzkumníci z Imperial College London spočítali, že v Británii provozované elektromobily mají o polovinu menší emisní stopu než automobily spalující ropu. Pokud by se bral v potaz pouze provoz elektromobilů bez výroby baterií, byly by dokonce na jedné čtvrtině emisí. 

„Elektromobily mají skutečný potenciál snížit naši uhlíkovou stopu a pomoci splnit ambiciózní cíle snížení vypouštěného uhlíku na nulu,“ uvedl jeden z autorů analýzy Iain Staffell z Imperial College London. 

Podle výzkumu se emise vypuštěné do ovzduší při výrobě baterií vrátí během dvou až tří let provozu elektromobilu. To platí zejména u menších typů emobilů. Naopak největší luxusní elektromobily mohou mít „dobu návratnosti uhlíku“ až třikrát delší. Zástupci střední třídy mezi elektromobily v současnosti vypouští kolem 33 gramů CO2 na km, což odpovídá asi jedné třetině celkových emisí, které produkuje jízda Ford Fiesta z roku 2019. „Tyto elektrické modely se obvykle dodávají s baterií 30–45 kWh, která zvyšuje jejich emise po dobu životnosti asi na 60 g/km. To je stále méně než polovina emisí benzinu nebo dieselového auta. Pokud bychom počítali jen s elektřinou z obnovitelných zdrojů, emise by se snížily na méně než jednu třetinu standardního automobilu za pouhých pět let,“ vyhodnocují výzkumníci z Imperial College London emisní stopu elektromobilů. 

Čtvrtinová stopa 

Vyšší třídy elektromobilů, jako jsou modely Tesla nebo Jaguar i-Pace, mají emisní stopu asi 44–54 g/km. To je však stále jen čtvrtina emisí ze srovnatelného konvenčního vozu, například Mercedes S-Class. Emise po celou dobu životnosti těchto luxusních elektromobilů jsou však výrazně vyšší, a to kvůli bateriím s kapacitou 100 kWh. I přesto jsou celkové emise po celou dobu životnosti zhruba o 40 % nižší než u luxusních sedanů s motory na benzín nebo naftu. 

V praxi pak lze srovnat emisní stopu automobilů na průměrném ročním provozu: v průměru jezdí britští řidiči okolo 7 500 mil za rok. V moderním benzínovém nebo naftovém hatchbacku jsou tak zodpovědní za jednu a půl tuny CO2 ročně. Elektrické vozidlo se stejným počtem za rok ujetých kilometrů by pro stejné množství emisí potřebovalo provoz po dobu čtyř let. 

V Británii jezdí v současné době více než 200 tisíc elektromobilů. Jejich počet ročně narůstá zhruba o 30 %. Do pěti až deseti let by mohl jejich počet narůst až na destinásobek. 

Čísla o nízkých emisích elektromobilů v Británii jdou ruku v ruce s vývojem tamního elektrárenského trhu. Nedávno zveřejněná data ukazují, že se Británii podařilo ve druhém čtvrtletí snížit podíl nejvíce znečišťujících elektráren na pouhých 0,7 %. Podíl uhlí se oproti stejnému období v roce 2018 snížil o téměř dvě třetiny. Britské vládní plány počítají, že uhlí skončí do roku 2025 úplně.

FOTO: Publicdomainpictures