Nejlepší odpad je ten, který nikdy nevznikne. Na český trh přichází znovupoužitelný obal

„Chceme, aby při nakupování online nevznikal zbytečný odpad z jednorázových obalů, protože nejlepší odpad je ten, který nikdy nevznikne,“ říká Richard Bystřický, CEO projektu RepeteBox, který vyrábí opakovatelně použitelné přepravní obaly pro e-shopy.

Kristýna Vobecká

21. 7. 2019

RepeteBox je opakovatelně použitelný přepravní obal. Jaká myšlenka za tímto produktem stojí? 

V RepeteBoxu se držíme hesla, že nejlepší odpad je ten, který nikdy nevznikne. RepeteBox totiž nepatří do koše, ale znovu do oběhu, a když se rozbije, tak ho opravíme. RepeteBox je tak duší cirkulární a věříme, že může být také ekonomicky výhodný. Naší vizí potom je, aby při nakupování online nevznikal zbytečný odpad z jednorázových obalů. 

Na jaké zákazníky s RepeteBoxem cílíte a jak se Vám daří produkt obchodovat?

V současnosti je naším typickým zákazníkem e-shop s vlastní infrastrukturou výdejních míst, případně e-shop s možností vlastního sběru prázdných RepeteBoxů. Do budoucna však chceme být relevantní variantou pro téměř všechny e-shopy. Ze strany e-shopů vnímáme o RepeteBox velký zájem, ale v tuto chvíli preferujeme spolupráci s nimi v testovacím režimu. Na trh jsme vstoupili zatím pouze částečně. 

Kdo má produkt na svědomí? A kde a z čeho RepeteBoxy vyrábíte?

Vývoj produktu a jeho prototypování probíhá interně v rámci našeho týmu a hlavní designérkou RepeteBoxu je Markéta Podivínská. Samotná výroba, což v případě RepeteBoxu znamená šití z PVC banneroviny a suchých zipů z PES, probíhá v partnerských chráněných dílnách. Dalším z cílů našeho projektu je umožnit pracovat lidem s omezenými pracovními příležitostmi. 

S kolika e-shopy již spolupracujete a jaké máte ze strany e-shopů a jejich zákazníků na produkt ohlasy?

V současnosti spolupracujeme s Alza.cz a Ajdu.cz. S oběma e-shopy momentálně fungujeme v testovacím režimu a jejich zpětnou vazbu chceme vyhodnotit po skončení testovací fáze. 

Jde Vám zejména o snížení odpadu během přepravy zásilek z e-shopů – o jaké snížení se v případě jednoho RepeteBoxu jedná a máte představu, o kolik sníží jeden e-shop ročně produkci odpadu v případě používání tohoto obalu? 

Modelovou situaci zatím nemáme. Snížení odpadu závisí na typu přepravního obalu, který byl používán před RepeteBoxem a počtu cyklů RepeteBoxu. Předpokládáme, že jeden RepeteBox při maximálním využití svého životního cyklu dokáže až 25x snížit množství odpadu z hlediska hmotnosti a 50x z hlediska objemu, jedná se však zatím pouze o odhady.

Jaký je Váš cíl a kam až byste to s produktem chtěli dopracovat? Plánujete také expanzi do zahraničí?

Dlouhodobým cílem je dosáhnout milionu zásilek ročně, které poputují v RepeteBoxu. Rádi bychom také zavedli plně funkční vrátný systém trvalých obalů při nakupování online tak, aby bylo možné téměř při jakémkoliv nákupu online využít znovupoužitelný obal, který je velmi jednoduché vrátit zpět do oběhu bez vzniku zbytečného odpadu z jednorázových obalů. Naše expanze do zahraničí bude nasnadě, pokud se koncept v ČR udržitelně uchytí.

Pokud bych chtěla jako zákazník konkrétního e-shopu používat RepeteBox, co pro to mohu udělat? 

Jako nakupující na e-shopu nám můžete na našem Facebooku nebo přes web poslat informaci, ve kterém e-shopu byste ráda RepeteBox používala. Na našich webových stránkách najdete také informace o tom, kde můžete nakupovat online s využitím RepeteBoxu.

A jak mohu začít používat RepeteBoxy jako majitel e-shopu pro přepravu?

Jakožto majitel e-shopu můžete zkontrolovat aktuální nabídku na našich webových stránkách, protože ta se neustále vyvíjí. Kontaktovat můžete také přímo mě (CEO RepeteBoxu Richarda Bystřického) a já vám poradím, jak by se dal RepeteBox efektivně implementovat do vašich logistických procesů. Je možné, že zatím nenajdeme s každým e-shopem efektivní způsob implementace, ale vzhledem k našemu dynamickému vývoji se to může velmi rychle změnit. Příkladem může být projekt Ajdu.cz, se kterým budeme testovat inovativní a bezodpadový výdej zásilek ušitý přímo na míru, který jsme zvládli realizovat za necelé dva měsíce.

Z ekonomického hlediska je RepeteBox pro e-shopy výhodný, nebo zvyšuje jeho používání náklady na přepravu? 

RepeteBox umí naopak snížit náklady na přepravní materiály. Nedokáže však snížit náklady na dopravu. V některých případech však může RepeteBox zvyšovat náklady na dopravu, protože je nutné ze strany dopravce zajistit také zpětnou cestu obalu. Záleží tak na typu jeho používání. Zvýšení ceny za dopravu však může být kompenzováno snížením nákladů na přepravní obaly za současného významného snížení množství produkovaného odpadu, což je sice těžko vyčíslitelný benefit, ale na druhou stranu se jedná o benefit, který pomáhá redukovat produkci odpadu, a díky RepeteBoxu mohou lidé nakupovat online bez výčitek, že tvoří zbytečný odpad z jednorázových přepravních obalů.

Richard Bystřický – CEO RepeteBoxu je nositelem myšlenky a lídrem týmu. V RepeteBoxu má na starosti obchod, výrobu a řízení startupu, který založil společně se svými nejbližšími přáteli s cílem přispět ke zlepšení životních podmínek (životního prostředí) na této planetě. Parta těchto mladých lidí sama často nakupovala online a nebyl jim příjemný odpad, který tímto způsobem nakupování vznikal. Proto chtějí vyměnit jednorázové obaly za takové, které mohou e-shopy používat pořád dokola.