První tržná rána vodíku: v Norsku explodovala plnicí stanice

Podporovatelé rozvoje čisté mobility se dlouhodobě přou, zda je lepší vsadit na vozidla s baterií nebo s vodíkovým pohonem. Rozvoj vodíku dostal první ránu: začátkem června explodovala norská plnicí stanice.

Martin Prax

15. 6. 2019

V pondělí 10. června explodovala plnicí stanice na vodík v norské obci Bærumu (nachází se cca 15 kilometrů od Oslo). Zatím není jasné, co bylo příčinou exploze. Nehoda se naštěstí obešla bez obětí. Zraněni byli dva lidé ve voze, který byl v blízkosti vodíkové stanice. Společnost Nel Hydrogen, která stanici provozuje, z bezpečnostních důvodů odstavila svých dalších deset zařízení na plnění vodíku. 

V reakci na výbuch pak automobilky Toyota a Hyundai oznámily, že dočasně zastavují prodej vozidel s palivovými články. „Nevíme přesně, co se s plnicí stanicí stalo, zatím ani nebudeme spekulovat. Do zjištění důvodů však zastavujeme prodej vozidel na vodík, a to z praktických důvodů – nelze je nyní tankovat vodíkem,“ uvedl ředitel společnosti Toyota Norway Espen Olsen. Majitelům aut s vodíkovým pohonem však nabídnou náhradní vozy. 

Současně však Toyota deklaruje, že nadále vodíkovému pohonu věří. „Nehoda nezmění náš pohled na vodík. Vodíková auta jsou přinejmenším stejně bezpečná jako běžná auta,“ doplnil Espen Olsen. Pro Toyotu je bezpečnost nádrží klíčová. Skelet nádrží je vyroben z uhlíkových vláken a těsnicí vrstva ze speciálního plastu. Odolnost automobilka otestovala dokonce střelbou z rychlopalných zbraní. Vodíkové nádrže ji vydržely. 

V Norsku je podle serveru tu.nu celkem 160 vozů s vodíkovým pohonem. Ročně jich v posledních letech přibývalo necelých 60. Toyota letos plánovala prodat 20 kusů svého vodíkového modelu Mirai. V Japonsku připravuje novou generaci tohoto vozu s tím, že chce po roce 2020 zvýšit výrobní kapacitu na 30 tisíc vozů ročně. Zatím jich produkuje 3 tisíce. 

Vodíkové vozy: zatím silně za elektrickými 

Loni dosáhl podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) počet vozů s vodíkovým pohonem přes 11 tisíc kusů. Nejvíce jich jezdí na silnicích v Kalifornii, následuje Japonsko, Korea a Německo. Do vodíkové mobility nastoupila loni také Čína. Podle IEA zde vzniklo 2 tisíce malých nákladních aut s vodíkovým pohonem, ovšem kvůli chybějící infrastruktuře je jich v provozu pouze 400. 

Na konci roku 2018 bylo v provozu 376 vodíkových čerpacích stanic. Vede Japonsko se stovkou stanic na plnění vodíku. Rychle jej však dohání Německo, které má 70 plniček. Na výstavbě vodíkových nabíječek se zde podílí například společnost Linde. Během následujícího desetiletí by měl počet vodíkových „pump“ narůst na tisícovku. 

Ve srovnání s elektromobily je však vodíkový pohon na poměrně zanedbatelných číslech. Elektrická mobilita se rychle rozšiřuje. Loni překročil počet vozů s elektrickým pohonem pět milionů. Během roku 2018 přibylo na silnicích celé dva miliony elektrovozů. Lídrem v elektromobilitě je Čína, následuje EU a USA. Hlavním motorem rozvoje elektrické mobility je rychlý pokrok ve vývoji baterií: klesá jejich cena a inovace zvyšují energetickou hustotu akumulátorů.

Pokud se srovnají emise v rámci životního cyklu vozů na benzín, elektřinu a vodík, vyhrají elektromobily díky nejnižším emisím. Zatím tedy vozy na elektřinu poráží vodík nejen v přínosech pro čistou mobilitu, ale také ve vývoji technologií i v dostupnosti pro uživatele. 

Zdroje: IEA, IEA-EV, tu.nu  FOTO: Robins Ait Force Base