Futuristická motorka s elektrickým pohonem chce změnit svět

Superfuturistický design, rychlá jízda a garážová výroba. Sestává se z patnácti dílů vytištěných na 3D tiskárně. Jejím cílem je ukázat další možnosti trojrozměrného tisku, stejně jako učinit svět dopravy udržitelnější a vstřícnější vůči životnímu prostředí.

František Marčík

24. 4. 2019

Elektromotorky NERA E-bike připomínají klon mezi lehkou motorkou z kultovní sci-fi disneyovky Tron a mopedem do města. Skládá se celkem z patnácti černých dílů, elektromotoru a dalších elektrosoučástek, které byly jako jediné vyrobeny konvenčními postupy. Je to vůbec první plně funkční elektromotorka na světě vytištěná na 3D tiskárně. Za motorkou stojí přední světový výrobce 3D tiskáren a průmyslové 3D tištěné výroby BigRep z Německa. Prototyp motorky s velkými ambicemi se poprvé představil na veletrhu Formnext 2018.

Kola, která se nemusí nafukovat

Originální futuristický design je dílem návrhářů NOWlab, inovační laboratoře a konzultační odnože BigRep. Nejprve veřejnosti ukázali nenafukovací, defektu odolnou pneumatiku a nyní kompletní motocykl. Za designem stojí návrhář Marco Mattia Cristofori, autor návrhu struktury motocyklu, a Maximilian Sedlak.

Podívejte se na video motorky zde.

Pozorovatele zaujmou tak trochu zvláštní díly. Jde například o již zmíněná kola, která se nemusí nafukovat. Vizuálně přitažlivé disky vyplněné šestihrannou strukturou včelích pláství krytých chrániči ve tvaru diamantu. Dále pak pružné nárazníky nahrazující tradiční tlumiče. Všechny tyto součásti tvoří celek, který činí jízdu po nerovném terénu pohodlnější.

Součástí motocyklu je také zabudovaná elektronika, naprogramovatelná LED světla, kotoučové brzdy, posuvné sedadlo i nárazník. Design na první pohled zaujme tím, že místo, kde se v případě klasických motorek nachází motor, zůstává prázdné. Motor je totiž umístěn přímo u hnací hřídele kola a baterie jsou zabudovány do minimalistické konstrukce stroje.  

Vozidlo má rozměry 190 x 90 x 55 cm, přičemž největší díl má rozměry 120 x 45 x 20 cm. Váha motocyklu je 60 kilogramů. Při tisku byly použity žhavící vlákna a trysky o průměru 0,6–1 mm, které nanášely 0,4–0,6 mm vysoké vrstvy.

Tři dny tisku

Tisk motorky trval tři dny a jeho cena vyšla zhruba na 60 tisíc korun. NERA zatím není určena k prodeji. To také vysvětluje, proč nejsou k dispozici informace o jízdních vlastnostech. Jejím vytvořením chtěl výrobce poukázat na technologické možnosti současných 3D tiskáren. Cílem bylo přitáhnout větší pozornost k této čím dál rozšířenější produkční technologii, zejména v souvislosti s průmyslovou výrobou XXL produktů, která zároveň dává poměrně velký prostor designerské svobodě a nápaditosti.

Konstrukcí elektromotorky NERA naši designéři nejenomže uzpůsobili existující design, ale vytvořili motocykl vhodný pro velkoformátovou FFF technologii 3D tisku. Tím vytvořili milník opravdového tvůrčího designu a prolomili hranice tradičního mechanického inženýrství,“ říká Dr. Stephan Beyer, CEO a spoluzakladatel BigRep. „Tento motocykl, stejně jako naše další prototypy, posouvá hranice inženýrské tvořivosti a mění dosavadní podobu aditivní (přírůstkové) výrobní technologie 3D tisku,“ vysvětluje Daniel Büning, spoluzakladatel a výkonný řediteli NOWlab.  Dalším krokem bude zjistit, jak se tento přelomový produkt bude chovat na silnicích a jak blízko má prototyp k tomu stát se skutečným produktem.

A přestože by NERA svým designem snadno zapadla do libovolného filmu se superhrdiny bojujícími se zločinci, je NERA spíše zábleskem budoucího zeleného cestování. Ambicí BigRep totiž není pouze demonstrovat další možnosti technologie, která už několik let mění světový průmysl, ale nasměřovat svět mobility blíže udržitelné a ekologicky šetrnější výrobě a provozu. Pokud by společnost elektromotorky tiskla na 3D tiskárnách a vyráběla by je z recyklovaných plastových granulátů, nebyla by od svého cíle daleko. Otázkou ovšem zůstává, zda a kdy potkáme první 3D tištěné homologované stroje na silnicích.

Zdroj: Dezeen, 3D Printing Industry, Design Boom, Edition CNN, The Drive, 3D Printing Media, BBC