Elon Musk představil elektrické SUVčko i radikálně novou strategii Tesly

Snaha Elona Muska o změnu světa se může zdát někdy až přehnaná, ale jeho nejnovější projekty ukazují, že ji má velmi dobře promyšlenou. Nové modely elektromobilů, které vrhá na trh, totiž oslovují téměř všechny druhy zákazníků.

Tomáš Vondra

28. 3. 2019

Společnost Tesla je jednoznačným lídrem trhu elektromobilů - a evropské automobilky se přes oceán dívají se značnými obavami. Oprávněně, protože zatímco klasické automobilky bojují o zákazníky, řeší žaloby ohledně nadměrných emisí a snaží se jen vylepšovat ty nejmenší detaily spojené se spalovacím motorem, Musk se potýká s jediným problémem: jak vyrobit dost aut pro všechny potenciální zákazníky, kteří po jeho vozech touží. 

Jeho nejnovější kroky ukazují, jakým směrem se budou jeho snahy vyvíjet dál a především to, že na Teslu si musí začít dávat dobrý pozor i automobilky, pro něž doposud Musk nepředstavoval větší konkurenci. Během března se totiž stalo v této firmě mnohé, co má potenciál ještě více zvětšit dominanci značky. 

Elektrické SUVčko 

V polovině března Musk oznámil, že v průběhu roku 2021 začne prodávat sportovně-užitkový vůz (neboli SUV) pod názvem Model Y. Měla by to být odpověď na podobné elektromobily, které už nabízejí někteří evropští výrobci. Jeho cena by měla začínat v přepočtu na 885 tisících korunách. 

Agentura Reuters oznámení komentovala s tím, že Tesla takto reaguje na obrovskou poptávku v tomto segmentu - jde typicky o vozy pro vyšší střední třídu, tedy společenskou vrstvu, která bývá nepříliš často zasahována ekonomickými výkyvy. Právě tato menší SUV jsou podle agentury v současné době nejrychleji rostoucím segmentem osobních automobilů jak v USA, tak i v Číně. 

Podle Muskova oznámení by se měla začít nejprve prodávat verze s o něco delším dojezdem než základní model; díky pokroku v bateriích by měla ujet na jedno nabití skvělých 480 kilometrů. Její cena by ale měla být asi o čtvrtinu vyšší než u základního modelu tohoto vozu. 

Pro analytiky je cena SUVčka nečekaně nízká; Tesle se to podařilo díky tomu, že Model Y sdílí asi tři čtvrtiny komponentů s už vyráběným levnějším vozem - sedanem Model 3. Kromě nižší ceny to také znamená překonání zatím největšího problému Tesly, tedy schopnosti dodávat vozy na trh včas.   

Ceny poletí dolů 

Musk se tímto krokem snaží, aby Tesla vystoupila ze škatulky výrobce luxusních limuzín. Ke snižování cen má přispět i další březnový krok, oznámení, že Tesla přejde téměř úplně k online prodeji vozů. Původní plán zněl “úplný přechod na online prodej”, což mělo snížit ceny všech aut o šest procent. 

Znamenalo by to ale zavření 378 prodejen a servisních center, což by zřejmě byl příliš radikální krok. Nakonec tedy zůstanou některé z kamenných obchodů otevřené a ceny se naopak zvýší o tři procenta. Nicméně prodejny se změní spíše na informační centra nebo galerie, drtivá většina obchodování bude nadále probíhat přes internet. 

"Pro ujasnění, veškerý globální prodej se bude i tak uskutečňovat online. Potenciálním kupcům přicházejícím do obchodů bude jednoduše předvedeno, jak si během několika minut objednat vůz Tesla přes telefon," upozornila firma. “V obchodech nicméně stále budou k dispozici vozy pro zkušební jízdy. Obchody budou rovněž disponovat malým počtem vozů pro zákazníky, kteří si budou přát s autem okamžitě odjet," dodala.

Zdroj: Tesla Motors, ElonX, foto Tesla a Wikimedia Commons