Konec zbytečných úmrtí. Pokud řídíte opilý, auto radši samo zastaví

Konec zbytečných úmrtí. Pokud řídíte opilý, auto radši samo zastaví

22. března 2019

Automobilka Volvo je synonymem pro bezpečné vozy. Bylo to ostatně právě volvo, které jako první nabídlo posádkám automobilů bezpečnostní pásy. Po 60 letech jejich používání se automobilka rozhodla nabídnout své znalosti konkurenci. Sama pak chce vyvinout systém, který odhalí, zda není řidič pod vlivem alkoholu.Takový vůz by pak mohl sám bezpečně zaparkovat tak, aby dál neohrožoval okolí i život řidiče.

Cílem automobilky je skoncovat se smrtelnými zraněními ve svých vozech. Nově se chce zaměřit na odhalení možného řízení pod vlivem omamných látek a na nesoustředěnost řidičů. Již předtím oznámila, že připravuje řešení, která ve volvech uváděných na trh po roce 2021 omezí maximální rychlost na 180 km/h. 

Statistiky jsou neúprosné. V USA jsou omamné látky důvodem smrtelných zranění na silnicích až ze 30 % mezi všemi dopravními nehodami. Celosvětový podíl vlivu alkoholu tvoří podle Světové zdravotnické organizace přibližně 15 % mezi všemi úmrtími při autohavárii. 

Řešení, které chce Volvo rozvojnout, jsou založená na instalací palubních kamer a dalších senzorů, které budou řidiče monitorovat a umožní vozidlu adekvátně zasáhnout v případě jasných známek řízení pod vlivem alkoholu nebo nesoustředěnosti, kdy řidič nereaguje na varovné signály a riskuje dopravní nehodu, v níž by mohlo dojít k vážnému či smrtelnému zranění osob. Ve finálně by vůz řízený osobou pod vlivem měl umět bezpečně zpomalit a zaparkovat. 

„Pokud jde o bezpečnost, naším cílem je dopravním nehodám spíše předcházet než jen snižovat jejich dopad v případě, že jim nelze zabránit,“ uvádí Henrik Green, senior viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars. „V tomto případě budou kamery monitorovat chování, které by mohlo vést k vážnému nebo smrtelnému zranění.“ 

Projevy takového chování zahrnují delší dobu, kdy řidič nevykazuje dostatečně aktivní řízení, zjištění, že má řidič zavřené oči, a dlouhodobější tendenci vozu sjet ze silnice, stejně jako extrémně klikatou dráhu v rámci jízdních pruhů nebo příliš dlouhé reakční časy řidiče. 

Přes milion zachráněných životů 

Odhaduje se, že tříbodový bezpečnostní pás, představený automobilkou Volvo v roce 1959, zachránil po celém světě více než jeden milion lidských životů. A to nejen ve vozech Volvo, ale i v automobilech jiných značek, což je dáno rozhodnutím společnosti volně sdílet svůj patent v zájmu zlepšení bezpečnosti automobilové dopravy. Na oslavu tohoto milníku společnost Volvo Cars spustila projekt E.V.A., jehož smyslem je podtrhnout její tradici ve sdílení, která jde za hranici patentů a fyzických produktů. Švédská automobilka bude sdílet svůj výzkum v oblasti bezpečnosti se zbytkem světa. 

„Máme k dispozici údaje o desítkách tisíců reálných dopravních nehod, které nám pomáhají zajistit, aby byla naše auta co nejbezpečnější bez ohledu na to, k jaké dopravní situaci dojde,“ říká Lotta Jakobsson, profesorka a technická specialistka v centru bezpečnosti automobilky Volvo Cars. „To znamená, že jsou naše auta vyvíjena za účelem ochránit všechny lidi bez ohledu na pohlaví, výšku, tělesné proporce nebo hmotnost, a ne pouze osoby průměrné postavy, jakou mají běžné figuríny pro nárazové testy.“ 

Ženy v ohrožení 

Projekt E.V.A. na základě dat z vlastních výzkumů společnosti Volvo Cars a několika dalších studií jasně ukazuje, že ženy jsou v případě autohavárie mnohem náchylnější ke zranění než muži. Rozdíly například v anatomii a síle krku mezi průměrným mužem a ženou znamenají, že u žen hrozí vyšší pravděpodobnost, že utrpí zranění krční páteře. 

Na základě těchto studií a vlastních údajů o nárazech vytvořila automobilka Volvo Cars virtuální figuríny pro nárazové testy, které lépe odpovídají realitě těchto dopravních nehod, a současně vyvíjí bezpečnostní technologie, které pomáhají chránit muže i ženy rovnocenným způsobem. První technologií, která byla výsledkem tohoto přístupu, byl systém ochrany proti hyperflexi krční páteře (WHIPS), představený v roce 1998, která má svůj podíl i na unikátním vzhledu sedadel a opěrek hlav ve vozech Volvo. 

Komplexní ochrana 

V osmdesátých letech minulého století se společnost Volvo Cars začala soustředit na boční nárazy na základě toho, že z výsledků jejího výzkumu vyplynulo, že vzhledem ke krátké vzdálenosti mezi nárazem a příslušným cestujícím ve voze dochází v těchto případech často k závažným zraněním. Uvedené zjištění vedlo od devadesátých let minulého století k hned několika inovacím, jako jsou například systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu (SIPS), boční airbagy a nafukovací clony. Všechny tyto inovace vycházející z výzkumů společnosti Volvo Cars nyní formují průmyslový standard. 

V nedávné době vyšlo z výsledků výzkumu automobilky Volvo Cars najevo, že další velký problém představují zranění bederní páteře nebo spodní části zad, což se vztahuje na všechny bez ohledu na pohlaví nebo velikost. Další analýzy a studie provedené automobilkou Volvo se zaměřily na nebezpečí spojená se zraněními v důsledku neúmyslného sjetí ze silnice. Výsledkem je technologie, která byla poprvé představena pro Volvo XC90 a nyní je součástí všech vozů švédské automobilky postavených na platformě SPA. Jedná se o sedáky pohlcující energii nárazu, jejichž bezpečnostní výhody dalece překračují povinné požadavky, které musejí výrobci automobilů splňovat. 

Zdroj: tisková zpráva Volvo Cars (redakčně upraveno), foto Volvo