Ve Švédsku má s bezpečností dopravy pomáhat umělá inteligence

Ve švédském Göteborgu hledají startupy společně s velkými firemními hráči švédského trhu řešení pro budoucnost globální mobility, městské dopravy a konektivity. Středobodem jejich snah je úsilí o nalezení opravdu bezpečné městské mobility.

Kristýna Vobecká

15. 3. 2019

Představte si, že jízda autem po městě by mohla být mnohem bezpečnější a méně stresující. Například před vjezdem na rušnou křižovatku by vás chytrý hlas v navigaci upozornil, že se z druhého směru blíží sanitka. Vy byste tak měli možnost se rozhodnout, že se této trase vyhnete a zvolíte jinou. Tohle umí řešení jednoho ze švédských startupů s názvem Talkmatic. Autoři projektu Machine Intelligence zase slibují, že jejich technologie dokáže zabránit střetu například nákladního auta s dítětem, které vběhne do silnice. Auto dítě včas detekuje a automaticky se mu vyhne.

To jsou pouze dva z mnoha dalších startupů působících ve vědeckém parku Lindholmen nacházejícího se v bývalé loděnici u severního břehu řeky Göta v Göteborgu. Zde se snaží ve spolupráci s šesti největšími a nejuznávanějšími švédskými firmami navrhnout budoucnost globální mobility. Spolupráci rámuje iniciativa MobilityXlab, která vznikla v roce 2017 a propojuje startupy s velkými firmami.

„Naší vizí je rozvíjet budoucnost mobility pomocí inovací a nových řešení. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je propojení velkých firem s nově vznikajícími společnostmi, protože je často velmi složité změnit kulturu tradičních korporací směrem k inovacím. Vytváříme proto prostředí, které podporuje spolupráci těchto gigantů s mladými startupy,“ uvedla ředitelka iniciativy MobilityXlab Katarina Brud.

 

Mezi korporace, které se do hledání inovativních řešení pro dopravu zapojily, patří firmy Ericsson, Volvo Cars, Volvo Group, Veoneer, Zenuity a CEVT. MobilityXlab potom doplnil spolupráci patnácti startupy, které jsou zaměřené na inovace v oblasti dopravy, mobility a konektivity.

Věštění z křišťálové koule





Většina ze zapojených startupů je švédského původu, ale ve vědeckém parku Lindholmen pracují na nových myšlenkách také mladí lidé z Kanady, Německa, amerického Silicon Valley, Izraele a Finska. Právě pro finskou společnost Valossa, která se zaměřuje na využívání umělé inteligence pro rozpoznávání videa, byl začátek spolupráce s MobilityXlabem zásadním momentem pro rozjezd byznysu.

„MobilityXlab výrazně urychlil náš vstup do nových průmyslových odvětví a rozhodně bychom bez nich neměli takové příležitosti k setkání s manažery z automobilového průmyslu,“ uvedl CEO startupu Valossa Mika Rautiainen.  Stejně tak autorka projektu Talkmatic Marta Partaleeva říká, že cítí, že je v Lindlholmenu její práce oceňována a opravdu na ní záleží. „A to je skvělý pocit,“ dodává.

Co vše díky spolupráci startupů a velkých švédských firem při vytváření budoucnosti mobility vznikne, není zatím jasné, ale jak říkají všichni zúčastnění, rozhodně se vyplatí tento švédský „melting point“ sledovat. „Jestliže budu mít křišťálovou kouli, povím vám, jak bude doprava v budoucnosti vypadat. Jenže tu nemám a opravdu to nevím. Stejně tak nevíme, jakým způsobem bude probíhat vlastnění a užívání osobních vozidel. Nebo jestli se budou auta vůbec používat. Proto firmy jako Volvo skutečně potřebují nahlížet na budoucnost novým způsobem a k tomu partnerství, které poskytujeme, může rozhodně pomoct,“ uzavírá ředitelka iniciativy MobilityXlab Katarina Brud.

Zdroj: TheLocal.se, foto Per Pixel Petersson//imagebank.sweden.se, Pixabay