Starbucks je o kelímek blíž k udržitelné kávě

Šest miliard papírových kelímků Starbucks ročně končí v odpadkových koších od New Yorku až po Sydney. Zelené logo a opětovně použitelné plastové hrnky ale zdaleka nestačí, chce-li se Starbucks zařadit mezi udržitelné leadery a zbavit se nevybíravého označení „kelímkové monstrum“. Projekt NextGen Cup Challenge může být právě oním průlomovým řešením, které nakopne i ostatní společnosti zaplavující svět kelímky.

Bohumila Klajblová

8. 10. 2018

Odhadem šest miliard papírových kelímků Starbucks ročně končí v odpadkových koších napříč planetou. Kvůli ochranné vrstvě je jejich recyklace podstatně problematičtější než u obyčejného papíru a ani jejich náhrada v podobě znovupoužitelných plastových kelímků nečelí menší environmentální kritice. Společnost Starbucks pochopitelně není jediná, ale pro její velikost a výši kapitálu určeného na R&D se očekává, že půjde příkladem.

V březnu tohoto roku proto společnost Starbucks vyčlenila 10 milionů dolarů na tzv. NextGen Cup Challenge. Začala také testovat zvýšení ceny za kávu v papírových kelímcích, resp. zvýšení ceny kelímku. Ve spolupráci s Centrem pro cirkulární ekonomiku společnosti Closed Loop Partners se Starbucks nyní snaží přijít s návrhem nejlépe kompostovatelného a zároveň funkčního jednorázového kelímku. K výzvě se přímo připojila také firma McDonald's s investicí 5 milionů dolarů.

V rámci výzvy bylo nashromážděno již přes tisíc připomínek z jiných společností a od jednotlivců. Nejde totiž jen o to, zda kelímky budou 100% kompostovatelné, ale zda se i podaří obyvatele 65 zemí světa přimět správně je vyhazovat, aby k recyklaci vůbec došlo. Komplikací je tedy také rozsah sítě Starbucks, který na jednu stranu umožňuje velký dosah, ale na stranu druhou představuje jisté nesnáze, pokud jde o aplikaci ve všech 29 tisíci pobočkách. Výzva nyní naráží i na bezpečnostní a kvalitativní standardy.

Starbucks však věří, že se jí podaří najít optimální udržitelné řešení. Celý proces výzkumu bude dostupný i všem ostatním firmám, které se jímj mohou přímo inspirovat. Jak říkají zástupci společnosti: „Jde o veskrze globální problém a naší ambicí je přinést globální řešení.“

Starbucks

Starbucks Corporation je mezinárodní výrobce kávy a největší obchodní řetězec kaváren na světě se sídlem v Seattlu v americkém státě Washington. V 74 zemích světa provozuje aktuálně 29 tisíc kaváren, z čehož přes 14 tisíc se nachází v USA, téměř 3 tisíce v Číně, téměř 1500 v Kanadě, více než 1 300 v Japonsku a více než 1 000 ve Spojeném království. V České republice má Starbucks 34 prodejen.

Zdroje: Starbucks, Climate Action Programme