Mini, Porsche, Nissan i bezpilotní vozy. Podívejte se na auta budoucnosti

Představa, že auta budoucnosti prostě vymění spalovací motor za elektrický, je naprosté nepochopení všech souvislostí. Automobily dneška nemají s těmi z budoucnosti nic společného. Jen čtyři kola.

František Mašek

29. 3. 2018

Chtělo by se říct, že mají společný i volant, podvozek, brzdy, dynamiku jízdy apod. Jenže ani to není pravda. Vše se změní. Volanty nebudou jednou zapotřebí (a nebude to prý trvat už dlouho), podvozky se musí změnit, protože elektromotory potřebují jiné rozložení prostoru a zatěžují jinak nápravy, brzdy budou silně nahrazovány elektroindukčními retardéry a dynamika jízdy bude po započtení všech těchto dílčích změn zcela jiná. Budoucnost automobilů i automobilismu je jiná. Pojďme se podívat na několik konceptů, které mají šanci ukázat budoucnost.

Mini Electric Concept (2017)

Tohle auto je ukázkou, že i standardní auto, dnes již nabízené, se v blízké budoucnosti změní. Základ je Mini. Jenže to, co je uvnitř, už Mini není.

Technika je z BMW i3. Změna není na první pohled zřejmá, ale to, co se skrývá pod kapotou, je vlastně totální změna techniky. Nic není při starém. Jen vzhled karoserie, která je vlastně jen připomínkou Mini.

Porsche Mission E Concept (2017)

Posuňme se dál. Výkonný vůz s 600 koňmi pod kapotou. Ale má dojezd na jedno nabití 480 km, dva elektromotory a neskutečnou dynamiku. Co je na tomhle voze zajímavé? Je to Porsche. A Audi. A Volkswagen…  

 

No ano. Platforma, kterou koncern Volkswagen už tak dlouho připravuje, bude univerzální. Takže se změní karoserie a hned tu bude nová Audi A8 nebo Volkswagen Touareg nebo… Vlastně cokoliv jiného.

Nissan IDS (2018)

Pokračujme dál přes koncept, o kterém nikdo nepochybuje, že jde o následovníka současného nejprodávanějšího elektromobilu světa – Nissanu Leaf. O technice sice víme jen to, že kapacita akumulátorů je 60 kWh, o designu a elektronických specialitách ale víme víc. Třeba to, že už v roce 2020 bude umět Nissan jezdit autonomně, a to v režimu 4, což znamená bez nutnosti zásahu člověka.  

 

Když řidič uzná za vhodné, zmáčkne tlačítko, volant se zasune a naopak se vysune dotykový displej, přes který se ovládá palubní infotainment.

Nio ES8 (2017)

Značka Nio je z Číny a na svém kontě už má nejrychlejší sporťák na severní smyčce Nürburgringu. A to hned třikrát. Poprvé v kategorii sportovních aut s řidičem (zcela pokořila všechny konkurenty jako třeba Porsche 918, Lamborghini Aventador apod.), podruhé v kategorii elektromobilů a tohle auto má jeden rekord dokonce i v jízdě v autonomním režimu. 

 

ES8 je ale velké SUV. A na to, že je to je rodinné auto, má neskutečný výkon 653 koní. S akumulátory s kapacitou 70 kWh dojede ale jen 355 km. Ale to nevadí. Firma v Číně rozjede velký byznys s dobíjecími stanicemi, kam auto přijede, za tři minuty mu budou akumulátory vyměněny za nabité a může vyrazit dál. Ty prázdné se uskladní a dobijí. Pokud bude nějaký řidič v nesnázích, přijede mobilní dobíječka, která za deset minut dokáže naplnit kapacitu tak, aby auto dojelo dalších 100 km.

Auto bude stát v přepočtu 1,48 milionů korun, ale kdo se zaváže k pronájmu akumulátorů (měsíční částka asi 2600 Kč), ušetří skoro 330 000 korun. Za to dostane dokonalý servis o akumulátory.

Renault EZ-GO (2018)

Tady se dostáváme na samý vrchol budoucnosti. Takhle si ji představuje koncern Renault-Nissan-Mitsubishi. Automobil je zcela bez jakýchkoli ovládacích prvků. Ovládá se jen zadáním cílové destinace a vše ostatní zařídí vůz sám. K přivolání stačí mít aplikaci v mobilu nebo si prostě vzít vůz ze speciálního dokovacího místa, kde se sám dobíjí a funguje i jako nájezdová rampa pro vozíčkáře.

Díky absenci jakýchkoli velkých technických prvků (emulátory jsou pod podlahou a motory v kolech) se totiž otevírá přední část a v interiéru jsou po zbylých třech stěnách umístěny jakési lavice.