Tohle nové letadlo je sice pomalejší, ale za to výrazně ekologičtější

Zatímco na silnicích probíhá doslova frontální útok proti emisím, na nebi se nic neděje. Letadla stále vypouští své miliardy tun jedů ročně. Nový koncept letadel D8 by mohla toto změnit.

František Mašek

6. 1. 2018

Tým návrhářů z Aurora Flight Sciences při Massachusetts Institute of Technology (MIT) ve spolupráci s výrobcem leteckých motorů Pratt & Whitney připravil zajímavý návrh letadla, který nemá motory zavěšené pod křídly, ale má je vložené na konec letadla pod dvojitý ocas.

Vývojáři tomu sami dali přezdívku „double-bubble“, což dobře vystihuje tvar dvojitých výdechů motorů na zádi. Jaký to má význam? Letadlo má například menší křídla a robustnější tvar trupu. Ten je širší a uveze více osob. Motory v zádi znamenají pro letadlo menší aerodynamické odpory, takže i spotřeba paliva se výrazně snižuje. Ovšem je pravda, že také jejich tah je menší a letadlo tak musí letět pomaleji. Přesto by tuto nevýhodu měla výrazně převážit extrémní účinnost spalování. Podle výzkumníků by takové letadlo vyprodukovalo o 37 % méně emisí, než srovnatelně velké dopravní letadlo současnosti. Také by to znamenalo snížení hluku o 50 % a extrémní snížení emisí oxidů dusíku při přistání a vzletu (tedy při největší zátěži) – až o 87 %!

Pokud by takové letadlo bylo nasazeno do provozu jen na amerických linkách, kde ročně na prázdniny vyrazí asi 50 000 000 Američanů, ušetřilo by se v dalších dvaceti letech až 66 % paliva a emisí. Nová letadla, která by sice byla pomalejší, by tak pomalost vysoce nahradila svou ekonomičností.

Vývoj takového letounu není vůbec rychlý. Začal už v roce 2008, teď se staví model v polovičním měřítku, který by měl být dopraven do aerodynamického tunelu NASA. Tam by se podrobil testům (jeho menší sourozenec tam už byl). Pokud vše dopadne dobře, v roce 2035 by mohli první lidé odletět na dovolenou tímto letadlem.

Zdroj: Aurora