Skandinávská lekce architektury: solární škola místo průmyslového brownfieldu

Moderní škola se solárními panely jako dominanta čtvrti rodící se místo průmyslového brownfieldu. To je cesta, po které by se mohlo vydat více podobných institucí.

Martin Sedlák

7. 9. 2017

Bývalá přístavní čtvrť v Kodani se proměnila k nepoznání. Najdete zde loft přestavený z bývalého jeřábu nebo silo přebudované na bytový dům. Dominantu nové městské čtvrti Nordhavn od letošního roku nicméně tvoří Kodaňská mezinárodní škola s 12 tisíci solárními panely na fasádě.

Dánsko je známé svým progresivním přístupem k využití obnovitelných zdrojů energie. Roční bilance spotřeby ukazuje, že okolo poloviny pokryjí větrné elektrárny. Ve využití obnovitelných zdrojů chtějí jít ještě dál: do poloviny století by měla být tamní ekonomika nezávislá na fosilních palivech. Uhelných elektráren se chtějí zbavit již okolo roku 2035.





V hledání obnovitelných řešení nespoléhají pouze na větrné turbíny. Pěkným příkladem využití solární energie je škola v Kodani. Za návrhem budovy stojí skandinávská architektonická kancelář C. F. Møller. Architekti vytvořili jednu z největších budov v Dánsku, která je přímo pokrytá integrovanými solárními panely. Jejich celková plocha je více než 6 tisíc m². Elektřina vyrobená přímo na fasádě budovy pokryje až 50 % spotřeby školy.

Solární panely vytvořil speciálně pro tuto realizaci švýcarský École Polytechnique Fédérale de Lausanne. Technologie umožňuje propustnost solárních panelů tak, jako by to byla běžná okna. Jednotlivé solární panely jsou navíc osazeny pod různým úhlem, takže budí zajímavé optické efekty. Mimo přínosu místní výroby elektřiny se stane fotovoltaika součástí učebních osnov. Studenti budou sledovat výrobu čisté energie a využívat data v hodinách fyziky a matematiky.



Další ekologické prvky školy tvoří například zelená střecha, která může sloužit jako školní hřiště. Škola využívá prvky energeticky úsporných budov: dobrá tloušťka izolace stěn, okna s kvalitními izolačními skly nebo řízené větrání. Nechybí ani sběr dešťové vody, důraz na přirozené osvětlení a v případě potřeby osvětlení LED žárovkami. Žáci si budou pěstovat vlastní ovoce a zeleninu ve sklenících. Organický odpad z kuchyně bude využit jako hnojivo nebo krmivo pro zvířata.

Celý areál školy je pak navržen tak, aby spojil školní budovy s městským prostorem nové kodaňské čtvrti Nordhavn. Škola tak určuje nový ráz bývalé průmyslové čtvrti, která se mění v příjemné místo k bydlení. Promenáda mimo školu se stane městským přístavem poskytujícím možnosti pro odpočinek a různé další aktivity. Čtyři školní budovy mají celkovou plochu 25 tisíc m². Jde tak o největší školu v Kodani, která má kapacitu až pro 1 200 studentů a 280 zaměstnanců.

Zdroj: C. F. Møller