Indie má první solární vlak. Panely na střeše ušetří miliony za naftu

Indie bere změny klimatu velmi vážně. Moc dobře ví, že rostoucí teploty v druhé nejlidnatější zemi světa udeří hodně silně. Jedním z prvních kroků je zprovoznění solárního vlaku, který ušetří až 210 000 litrů nafty za jediný rok.

Tomáš Vondra

10. 8. 2017

Drtivá většina indických tratí nesnese srovnání s těmi evropskými. Nejsou zatím ani elektrifikované, hlavním zdrojem pohonu je diesel – tedy ropa. Ta je však komoditou s velmi pohyblivou cenou. A tak se v Indii rozhodli pro neobvyklý experiment: u jedné soupravy umístili na střechu vysoce účinné fotovoltaické panely, které by mohly část paliva ušetřit.

Tento vlak, který bude vyjíždět z Nového Dillí, by měl ušetřit za jediný rok až 210 000 litrů nafty – a to solární panely nebudou dodávat energii přímo pro pohon, ale vlastně pouze pro pomocné systémy.

Každý z vagonů je vybaven 16 solárními panely, které dodávají elektřinu pro veškerou elektroniku ve vlaku. Jsou umístěné na střeše, takže na ně vždy dopadá dostatek slunečního světla – oblast Nového Dillí patří k místům s nejlepším poměrem slunečných dní. Panely by měly zásobovat energií nejen veškeré elektronické systémy vlaku, jako je například osvětlení, klimatizace nebo vnitřní elektronika, ale měly by pokrýt také dobíjení elektroniky cestujících.



Zatím má Indie k dispozici jen jediný vlak tohoto typu, ale už během roku 2018 budou tyto systémy otestovány na několika příměstských vlacích. Pokud se osvědčí, a teoreticky by tomu nemělo nic bránit, postupně je chce indické ministerstvo železnic nasadit i u dálkových spojů. Výše zmíněný jediný testovací vlak má šest vozů s výkonem 1600 koňských sil.

Výhodou celého systému je fakt, že je vybaven i bateriemi na noční provoz. Když se elektřina nevyužije okamžitě, ukládá se v bateriích a může pak být využita až po dalších 72 hodin. Celý systém, včetně baterií i panelů, je vymyšlený, navržený i vyrobený jen v Indii, takže tím stát podporuje i vlastní ekonomiku.

„Indické dráhy se budou zaměřovat na čistou energii, a tak přehodnocujeme naši politiku. A to je důvod, proč jsme se rozhodli pro dieselové vlaky, které budou poháněné navíc i energií ze Slunce,“ uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters při slavnostní prezentaci Suresh Prabhu, indický ministr železniční dopravy. Současně zdůraznil, že Indie chce alespoň částečným snížením spotřeby vlaků přispět k plnění Pařížské klimatické dohody.

Indie se v poslední době rozhoduje čím dál více investovat do „zelených technologií“. Z hlediska klimatické změny totiž patří mezi ty nejvíce ohrožené země světa. Nedávno zveřejněná klimatická studie, kterou vytvořil mezinárodní vědecký tým, předpovídá, že zejména jižní oblasti státu by mohly být do konce století tak horké, že by v nich nebylo prakticky možné žít – horka by zde kolem roku 2100 mohla být tak vysoká, že při nich lidský organismus není schopen fungovat.

Tyto podmínky by mohly v nejhorším scénáři nesplnění podmínek Pařížské klimatické dohody postihnout až 500 milionů osob.