Elektrické autobusy mění trh s ropou i mobilitu. Všechny trumfy drží Čína

Statistiky o tom, jak rychle v Číně přechází na elektromobilitu, vyráží dech i expertům. Nejvíce se to děje mezi autobusy a mění to nejen rovnováhu na trhu, ale také trh s ropou.

Tomáš Vondra

13. 4. 2019

Osobní elektromobily letos mění automobilový průmysl neuvěřitelným způsobem. V březnu se ukázalo, že v Norsku bylo poprvé prodáno více elektromobilů než klasických vozů na ropná paliva. A pak přišel ještě větší šok: ve Švýcarsku se stala nejprodávanějších autem měsíce Tesla 3, která dokonce předstihla v prodeji doposud nejoblíbenější model Škoda Octavia. 

Jenže mezitím se děje ještě mnohem závažnější změna, kterou příznivci osobních automobilů nevidí - týká se elektrických autobusů. Agentura Bloomberg uvedla, že elektrické vozy od roku 2011 nahradily už tři procenta globální poptávky po ropě - a toto číslo stále stoupá. A tři čtvrtiny tohoto čísla připadají nečekaně na elektrické autobusy. 

Blíží se konec ropy? 

Bloomberg píše: “Na každých tisíc elektrických autobusů připadá asi 500 barelů nespálené nafty - každý den.” Přitom platí, že stejné množství elektrických osobních automobilů by nahradilo pouhých 15 barelů ropy denně. 

Nečekané je také místo, kde se to děje. Pokud byste vsadili na nějakou zemi Evropské unie nebo Spojené státy, prohráli byste. Globální čísla totiž říkají, že z 385 tisíc elektroautobusů, jež se roku 2017 proháněly světem, jich přibližně 99 procent jezdí po čínských silnicích. Statistiky jsou neuvěřitelné: Jen město Šen-čen, jedna z nejrychleji rostoucích metropolí světa s 12 miliony obyvateli, do konce loňského roku zvětšila svou flotilu těchto dopravních prostředků na 16 tisíc. To je víc elektrických autobusů, než je ve všech zemí světa mimo Čínu - dohromady. 

Bloomberg odhaduje, že letos nahradí elektromobily denně asi 96 tisíc litrů ropy. Současně ale platí, že růst poptávky po ropě zatím pořád roste - ale trend je jasný, podle expertních odhadů by do roku 2040 mohly elektromobily nahradit až 6,4 milionů barelů ropy denně.

Svět chce elektrické autobusy. Kdo mu je dá? 

Čína je sice momentálně jednoznačným tahounem tohoto trhu, ale to neznamená, že by jinde jen nečinně přihlíželi, jak jim konkurence ujíždí před nosem. Například pro Indii je elektromobilita a tedy používání elektroautobusů úžasnou šancí, jak se vypořádat s jedním z největších problémů země - nesnesitelným znečištěním ovzduší, které panuje ve velkých městech.

Například Dillí se rozhodlo, že si letos pořídí prvních tisíc elektrických autobusů - což je zatím největší zakázka mimo Čínu. Skupina světových metropolí se navíc dohodla, že od roku 2025 začnou pořizovat už jen pouze autobusy s elektrickým pohonem.

O něco pomaleji jde změna v USA, tam zatím elektrické autobusy prosazují především univerzity. 

Tato změna mobility je obrovskou šancí pro průmysl - země, která se chopí této šance a dokáže trhu hladovému po moderní dopravě, který roste nevídaným způsobem, nabídnou řešení, se stanou ekonomickými velmocemi. Bohužel to zatím nevypadá, že by mezi nimi měla být Česká republika…

Zdroj: Bloomberg, Electrek, China Daily, Aktuálně, foto Proterra