Podívejte se na vůbec první elektromobil Nissanu z roku 1947

Jak vypadá zatím poslední elektromobil značky Nissan, víme. Jmenuje se Leaf a je to nejprodávanější elektromobil na Zemi. Ale jak vypadal ten první?

František Mašek

27. 4. 2018

O podobě vůbec prvního elektromobilu světa se ví jen velmi málo. Zkonstruovali ho Sibrandus Stratingh a Christopher Becker v roce 1835. Ani těch pozdějších se moc nedochovalo, byť na začátku dvacátého století jezdilo v Americe víc elektromobilů, než vozidel se spalovacím motorem. U nás se proslavil především František Křižík s elektrovodem postaveným v roce 1895.

Nissan Tama vznikl už v roce 1947

Ale zpátky do Japonska. To po válce mělo problémy se surovinami, především s nedostatkem ropy. Proto bylo třeba hledat případné jiné cesty, které by mohly postupně zabezpečit dopravu. A tak Nissan připravil v roce 1947 koncept vozu Tama (jméno je po místě, kde vůz vznikl), který byl elektromobilem.

Pod kapotou byl motor o výkonu 3,3 kW (4,5 koně) a energii mu dávaly olověné akumulátory, zasazené do jakéhosi šuplíku mezi nápravami. Maximální rychlost vozu byla 34 km/h (první verze, která byla dvoumístnou dodávkou) nebo 35 km/h (druhá verze – čtyřmístný dvoudveřový vůz).

Elektromobil s dojezdem 65 km

Třímetrové auto vážilo 1,1 tuny a zajímavé je, že jej využívalo japonské ministerstvo obchodu a průmyslu jako taxík až do roku 1950. Dojezd na jedno nabití byl až 65 km.

Na videu se pak můžete podívat na tohle auto pěkně za dnešního provozu. A posléze se k němu připojí jeho prapravnuk Nissan Leaf.

Elektromobil, který má výkon 110 kW (147 koní) a akumulátory založené na bázi lithia. Dojezd s 40 kWh akumulátory je ve městě až 415 km, v kombinovaném provozu pak 270 km. Na konci tohoto roku by měly přijít ještě větší akumulátory s kapacitou 60 kWh.