Německo zvažuje zavedení veřejné dopravy ve městech zdarma. Chce zlepšit ovzduší

Německá vláda zvažuje zavedení veřejné dopravy pro občany zdarma ve městech, která nejvíce trápí znečištění ovzduší způsobené automobilovou dopravou. Ministři německé vlády to uvedli v dopise adresovaném evropskému komisaři pro životní prostředí.

Kristýna Vobecká

27. 2. 2018

V dopise podepsaném třemi ministry (ministryní pro životní prostředí Barbarou Hendricks, ministrem zemědělství Christianem Schmidtem a ministrem pro zvláštní záležitosti Peterem Altmaierem) doslova stojí: „Uvažujeme o zavedení veřejné dopravy zdarma s cílem omezit využívání osobních automobilů ve městech. Hodláme tak efektivně bojovat se znečištěním ovzduší, aniž bychom zbytečně zpozdili dosažení nejvyšší německé priority.“

Naplnění závazku na poslední chvíli

Projekt zavedení veřejné dopravy zdarma bude testován v pěti německých městech nejpozději do konce tohoto roku. Výhod městské hromadné dopravy zdarma si budou užívat občané Bonnu, Essenu, Herrenbergu, Reutlingenu a Mannheimu.

Podle agentury AFP, jež jako první informovala o návrhu německé vlády, je dále na seznamu navrhovaných opatření snížení emisí u vozového parku veřejné dopravy, zavedení nízkoemisních zón v daných městech a podpora sdílení aut. Přesto některá města zahrnutá v ambiciózním plánu německé vlády nemají o projektu zatím konkrétní informace a přesné termíny pro zavedení projektu zatím nebyly určeny.

Plánovaná opatření německé vlády navíc přicházejí doslova za pět minut dvanáct. Společně s dalšími evropskými zeměmi (Itálie, Francie a Španělsko) se Německo zavázalo splnit evropské limity na obsah oxidu uhličitého a jemných částic v ovzduší. Tyto limity měly být splněny do 30. ledna tohoto roku, ale Brusel poskytl zemím dodatečný čas k předložení dalších opatření. Pokud se tak nestane, země mohou čelit soudnímu řízení u nejvyššího soudu Evropské unie.

Veřejná doprava je v Německu oblíbená

Veřejná doprava je u německých občanů velmi populární a počet cest městskou hromadnou dopravou za posledních 20 let roste. Jen v roce 2017 vykonali němečtí cestující 10,7 miliard cest MHD. Jízdenky v Německu jsou i tak relativně levné, minimálně co se porovnání s ostatními evropskými zeměmi týče. Německá města přesto varují, že v případě zavedení dopravy úplně zdarma je třeba počítat s rychlým přizpůsobením infrastruktury zvyšujícímu se počtu cestujících a požadavkům na stav vozového parku.

„Nejsem si jist, zda je nějaký výrobce schopen vyrobit takový počet elektrických autobusů, které budou dle nového nařízení potřeba,“ uvedl starosta města Bonn Ashok Sridharan. Předseda Asociace německých měst Helmut Dedy zase očekává jasné vyjádření německé vlády, z jakých zdrojů bude veřejná doprava v takovém případě financována.

Přestože pokusy o zavedení veřejné dopravy zdarma ve světě zatím spíše selhávaly, držíme německé vládě v zavádění tohoto prospěšného opatření palce!

Zdroje: Euroactiv.com, TheGuardian.com