České silnice brázdí pouhá stovka elektrobusů. V Evropě je přitom každý devátý nový s baterií

V Evropské unii bylo loni zaregistrováno 3 064 nových elektrobusů, což znamená, že přibližně každý devátý nový autobus byl elektrobusem. Jejich podíl na trhu tak loni poprvé překonal desetiprocentní hranici. V Česku byly sice loni registrovány jen dva elektrobusy, ale letos si tyto stroje pořizuje Praha nebo Ostrava.

Pavel Baroch

19. 3. 2022

Elektrobusy (bateriová elektrická vozidla, elektrická vozidla s palivovými články, vozidla s prodlouženým dojezdem a plug-in hybridní vozidla) zaznamenaly v Evropské unii silný růst, což vedlo k nárůstu jejich podílu na trhu z 6,1 procent v roce 2020 na 10,6 procent v loňském roce. Nejvíce elektrobusů bylo registrováno ve Francii (622), v Německu (613) a Dánsku (224). Francie a Německo tak dohromady zajistily přibližně 40 procent všech elektrobusů registrovaných v EU v roce 2021.

„V loňském roce bylo v zemích Evropské unie poprvé registrováno více nových autobusů na elektřinu než na plyn,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič, podle něhož bylo plynových autobusů o 31 méně. „Přibližně každý devátý nový autobus byl elektrobusem,“ dodal Frič. Připomněl, že v Česku byly loni registrovány jen 2 elektrobusy, ale 71 plynových autobusů.

Více než stovka elektrobusů

Celkem je v Česku v evidenci 107 elektrobusů, vývoj má ovšem v posledních letech sestupnou tendenci: v roce 2018 bylo registrováno 50 elektrobusů, o rok později 11, v roce 2020 už jen 6 a loni pouze 2. Nejvíce těchto vozidel jezdí v Moravskoslezském kraji, a to 36. O 11 méně jich funguje v Královéhradeckém kraji, následují kraje Jihočeský se 16, Pardubický se 14 a Praha s 5 elektrobusy.

Podle pověřence ministra dopravy pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského nejsou tato čísla nikterak překvapující, pokud se vezme v potaz vývoj finančních podpor ze strany státu.

Zatímco v letech 2017 až 2019 podpořil stát nákup čistých autobusů poměrně výraznou částkou z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), v následujících letech již na takovou podporu nebyly k dispozici žádné volné evropské prostředky.

„Vedle toho se domnívám, že většina dopravních podniků v současnosti s nákupem zejména elektrických autobusů spíše vyčkává na dobu, kdy bude přijat nový zákon o nízkoemisních vozidlech, aby se jim tyto nákupy započítávaly do povinné kvóty, kterou po nich požaduje Evropská unie,“ dodal Bezděkovský. I tak se už letos začíná vývoj otáčet. Nové autobusy na elektrický pohon uvedla do ověřovacího provozu Praha, na jaře mají nová vozidla dorazit rovněž do Ostravy.



Tři miliony kilometrů

Lídrem elektromobility v městské hromadné dopravě v České republice je ale podle všeho Hradec Králové. Loni tam jejich elektrobusy, které jsou součástí městské hromadné dopravy už dlouhé roky, překonaly magickou hranici 3 milionů ujetých kilometrů. Díky tomu se daří snižovat znečištění ovzduší, ale také omezovat hluk.

„Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků, jsme ve své kategorii na špici. Náš dopravní podnik vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci celé České republiky,“ řekl před časem Zdeněk Abraham, předseda představenstva Dopravního podniku města Hradce Králové.

Na jedno plné nabití elektrobus ujede přibližně 200 kilometrů, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300 kilometrů. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1 kilowatthodinou na kilometr. Vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové dokáží řidiči správným stylem jízdy „vrátit“ rekuperací více než 30 procent energie zpět do baterií.

Mínus 714 tun emisí

Zkraje roku začala Praha testovat nový bateriový elektrobus Škoda, v únoru pak převzala dalších 13 strojů. „A tím rozhodně nekončíme. Mým cílem je, aby byl náš dopravní podnik vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Díky elektrobusům ušetří pražský dopravní podnik zhruba 252 tisíc litrů nafty a vyprodukuje o přibližně 714 tun méně emisí oxidu uhličitého. Celková hodnota veřejné zakázky je více než 200 milionů korun, přičemž 85 procent nákladů pokryjí dotace Evropské unie z Operačního programu Praha – pól růstu ČR.

„V rámci postupné elektrifikace autobusových linek plánujeme v následujících třech letech nakoupit dalších až 100 elektrobusů a 70 bateriových trolejbusů, oboje standardní délky, veřejné zakázky na ně bychom chtěli vyhlásit ještě letos,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel pražského dopravního podniku. Nové elektrobusy nahradily 14 nejstarších dieselových autobusů.

Největší zakázka

Momentálně největší zakázkou na elektrobusy v České republice se ale mohou pochlubit v Ostravě. Objednali si tam 24 strojů včetně 2 rychlonabíjecích stanic. První elektrobusy značky Solaris by mohly jezdit po městě už teď na jaře.

„Dodávka nových elektrobusů je pro Dopravní podnik Ostrava významnou zakázkou. Chceme nejen cestujícím, ale také všem Ostravanům ukázat, že nám záleží na ochraně jejich zdraví a že se chceme aktivně podílet na zlepšování životního prostředí v regionu. Věříme, že i velikost a rozsah zakázky je důkazem, že Dopravní podnik Ostrava nemá jen vize, ale klade důraz na jejich realizaci,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys.

Vozidla pojmou až 80 cestujících (stojících i sedících), přičemž denní dojezd díky průběžnému nabíjení ve smyčkách dosáhne až 400 kilometrů. Celková cena dodávky je necelých 308 milionů korun bez DPH. Většina nákladů bude financována z fondu Evropské unie. Výjimečného výsledku dosáhli už před několika lety v nedalekém Novém Jičíně. V roce 2017 se mohli pochlubit, že všechny autobusy ve městě místo nafty pohání výhradně elektřina.

Autor: Pavel Baroch

Foto: DPP - Petr Hejna