Je to naprostá klasika všech debat o elektromobilech. Co se bude dít, když všichni přijedou domů a budou si chtít do rána nabít? Do podobných výpočtů se pouští laici i profesoři a všichni nějak počítají s více či méně přesnými čísly a přesnými výpočty a dochází mnohdy k alarmujícím závěrům. Zkrátka, aby měli všichni možnost nabíjet přes noc plnou baterii, bude potřeba spousta elektřiny navíc.

Faktem ale je, že nikdy nic nedělají všichni. Je třeba naprosto normální jít večer na pivo, ale kdyby to udělali všichni, rychle dojdou volné židle, záhy dojde i pivo a drtivá většina zájemců půjde s nepořízenou domů. Také je naprosto normální jít ráno do práce, ale někteří vyrazí už extrémně brzy, další jdou až na osmou, devátou, jiní na jedenáctou, další mají odpolední nebo noční a někteří pracují z domova nebo nepracují vůbec. Silnice ani veřejná doprava nejsou ani náhodou dimenzovány na to, že všichni vyrazí do práce v půl osmé ráno. Každý jeden člověk tuto možnost má, ale nikdy ji nevyužijí všichni najednou.

Nebo můžeme jít ke spalovacím autům. Může se objevit zpráva, že benzín skokově zdraží, pak je asi pochopitelné vyrazit na benzinku a dotankovat za dosavadní cenu. Jenže když to udělají všichni, vzniknou dlouhé fronty, palivo rychle dojde a na mnoho zájemců se prostě nedostane.

Můžeme si myslet, že je něco naprosto normální, a můžeme to dělat naprosto kdykoliv, ale rozhodně to nedělají všichni, rozhodně ne ve stejný čas. Platí to pro kapacity vlaků, silnic nebo i pro rozvodnou síť.

To všechno se ale nemusí dít jen náhodou. Existuje tu samoregulace, kterou prakticky každý z nás čas od času použije. Víme, že bývá ráno zácpa, tak vyrazíme dříve nebo později. Vidíme v pátek odpoledne na dopravních informacích, že na dálnici vznikla kolona, tak zvolíme jinou trasu nebo cestu necháme na ráno. Nebo stačí vidět frontu v obchodě a nákup odložíme. Stejně tak v obchodě mohou zdražit, čeho je málo, a zlevnit, čeho je moc. Zákazníci tak “dobrovolně” sáhnou po jiném produktu.

Tohle platí i u elektrických aut. Když bývá jedna nabíječka obsazená, budu jezdit na jinou nebo na ni vyrazím v jiný čas. Pokud distributor energie u domácího nabíjení přijde se zvýhodněním v určité časy nebo naopak se znevýhodněním v jiné, tak se tomu velká část lidí přizpůsobí. Nikdy tak nedojde na to, že by všichni potřebovali nabíjet najednou. I kdyby všichni chtěli svým elektromobilem vyrazit na víkend na výlet (což se nikdy nestane, koneckonců by se nevešli na silnice), tak každý bude nabíjet jinak a jindy. Někteří budou nabíjet v noci ze čtvrtka na pátek, další budou potřebovat nabít například už ve středu a nebude mít tak smysl ještě dobíjet před výletem, další nabíjí v práci, jiní vyrazí až v sobotu a budou nabíjet až o páteční noci, další se spolehnou na veřejné nabíječky nebo například na zásuvku na chatě. I když budou všichni chtít mít dost baterie na víkend, každý k tomu dospěje jinou cestou. A to bez nutnosti to jakkoliv regulovat.

O to úsměvněji pak vypadají obavy z výpadků elektřiny, protože elektrická auta údajně přetíží síť. Výhodou dobíjení aut je, že je lze vypnout nebo regulovat a nevznikne žádná škoda. Podmínkou výhodnějších tarifů pro nabíjení elektromobilu může být dálkové vypnutí nebo omezení nabíjení. Stejně tak lze takto regulovat i veřejné dobíjecí stanice. To je zjednodušeně princip všech levnějších tarifů – u elektrického bojleru rozhoduje distributor o dobách, kdy bude zapnutý, a má možnost jej v případě potřeby vypnout nebo naopak zapnout, pokud je elektřiny moc. Stejně tak tarify pro přímotopy umožňují jejich dálkovou regulaci i třeba na pár rozhodujících sekund či minut nedostatku elektřiny. Pokud bude mít distributor elektřiny možnost ovládat nabíjení aut, bude mít také mnohem lepší možnost síť efektivně řídit.

Navíc stále není jasné, jak moc elektromobily nakonec energetickou síť zatíží. Obecně má elektroauto s nájezdem české domácnosti podobnou roční spotřebu jako elektrický bojler. Takže když jedna domácnost přejde na plyn jen u ohřevu vody, obrazně tak uvolní místo druhé domácnosti na elektromobil. Kdo si dá ohřev vody nebo fotovoltaiku na střechu, také hned vytváří více prostoru.

Autor: Roman Šitner

FOTO: Pixabay