Roman Šitner | 11. 5. 2021

S rostoucím počtem elektromobilů poroste i množství zelené energie, garantuje Volkswagen

Značka Volkswagen představila cestu, jak chce nejpozději do roku 2050 dosáhnout nulových emisí skleníkových plynů. Jen do roku 2025 do dekarbonizace vloží 14 miliard eur (360 miliard korun). Soubor opatření počítá i s výstavbou fotovoltaických a větrných elektráren.

Do roku 2030 přejdou všechny výrobní závody na světě (kromě Číny) na energii výhradně z obnovitelných zdrojů. Do té doby také klesnou emise oxidu uhličitého na jeden vyrobený vůz o 40 procent, tedy více než je dosavadní závazek celého koncernu, který je 30 procent (oproti úrovni roku 2018). Klimaticky neutrální má být nejen provoz vyrobených elektromobilů, ale i jejich výroba, a to také u dodavatelů.

„K dekarbonizaci přistupujeme komplexně: od výroby přes používání až po recyklaci. Jako první výrobce automobilů podporujeme nyní i sami výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů v průmyslovém měřítku,“ říká šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter.

Aby elektromobily plnily, co se od nich očekává, musí se důsledně dobíjet z obnovitelných zdrojů. Volkswagen nabízí svým zákazníkům zelenou energii do domácností (jde o dodávky elektřiny se zelenými certifikáty) a plně zelená energie je i v jím budovaných sítích dobíjecích stanic, jako je například Ionity.

Solární park bez dotací

Chce ale jít ještě dál. Do roku 2025 v Evropě postaví nové větrné a solární elektrárny. Smlouvy na první projekty již byly uzavřeny s energetickým koncernem RWE. Volkswagen se tak v Německu podílí na výstavbě solární elektrárny s celkovou kapacitou 170 milionů kWh ročně. Tato elektrárna bude stát do konce roku v meklenburské obci Tramm-Göthen. Zajímavostí je, že se zcela obejde bez státních subvencí. Jedná se tak o největší nezávislý projekt solární elektrárny v Německu.

Do roku 2025 budou všechny projekty dohromady vyrábět 7 TWh ekologické elektrické energie navíc. Pro srovnání je to mírně více než roční spotřeba celé Prahy. Volkswagen tak prakticky garantuje, že s rostoucím počtem elektromobilů značky poroste i množství zelené energie. K podobným investicím může přimět i ostatní.

Volkswagen oznámil postupnou dekarbonizaci výroby také u dodavatelů. Více se bude hlídat emisní náročnost jednotlivých dílů. Bude se používat recyklovaný hliník a zelenější bude i výroba pneumatik. Jen zaměřením na deset klíčových dílů se například u elektromobilů značky sníží emise o dvě tuny na vozidlo. Pozornost se věnuje i následné recyklaci. Co největší část dílů musí jít znovu použít. U baterií elektrovozů pak Volkswagen počítá s uzavřeným koloběhem, který bude mít plně pod svou kontrolou.

Firma plánuje, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit nejméně 70 procent prodejů značky v Evropě. Chce tak dokonce překonat ambice evropské Zelené dohody. V Severní Americe a Číně mají mít elektromobily podíl nejméně 50 procent. Volkswagen proto bude uvádět na trh alespoň jeden nový elektrický model ročně.

„Trvalá udržitelnost se stane rozhodujícím faktorem dlouhodobého podnikatelského úspěchu,“ řekl Ralf Brandstätter. Očekává, že když firma sama převezme odpovědnost za životní prostředí, získá tak konkurenční výhodu. Věří, že to ocení zaměstnanci, zákazníci i investoři.

„Jasné je však také to, že samotný Volkswagen zajistit dekarbonizaci mobility nedokáže. K tomu je zapotřebí společného úsilí politické a hospodářské sféry i celé společnosti spolu s inovativními nápady a odvážnými investicemi,“ dodal na tiskové konferenci Brandstätter a prakticky tak odstartoval vyjednávání německého průmyslu s německou vládou o bezemisní budoucnosti. Bezprostředně po konferenci začalo jednání se zástupci politických stran, ekologů, vědců ale i dalších společností.

Značka Volkswagen působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 30 závodech ve 13 zemích. V roce 2020 vyrobil Volkswagen 5,3 milionu vozidel. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 184 tisíc lidí. Dalších 86 tisíc zaměstnávají prodejci. Jde o největší součást koncernu Volkswagen, pod který spadá i česká automobilka Škoda Auto.

Autor: Roman Šitner

FOTO: se souhlasem Volkswagen