Děti mají v mateřské školce zdravé prostředí bez únavy. Díky moderním technologiím

Nejenom dospělí tráví drtivou většinu času v uzavřených místnostech budov. Také děti po návratu do škol a školek stráví většinu dne v místnosti. Moderní technologie mohou pomoci ke zdravému prostředí bez respiračních onemocnění. Potvrzují to reálná data z mateřské školy v Zelené Libuši.

Martin Prax

24. 4. 2021

Na jejich psychické i fyzické zdraví má velký vliv, pokud se pohybují v nedostatečně prosluněných a nevětraných interiérech, kde dýchají vzduch plný oxidu uhličitého, těkavých organických látek, prachových částic nebo plísní. Společnost JRD se proto rozhodla zkontrolovat kvalitu jednotlivých parametrů mikroklimatu v nebytových prostorách zdravého a energeticky úsporného projektu Zelená Libuš, jež přestavěla pro potřeby mateřské školy Beránek. Výsledné hodnoty, které developer naměřil ve spolupráci se společnostmi Protronix a NASLI, jsou výrazně lepší než závazné normy především pro osvětlení a výskyt oxidu uhličitého, těkavých organických látek (VOC) a prachu. Potvrzuje se tak, že využití udržitelných materiálů a moderních technologií vytváří v budovách zdravé vnitřní prostředí s čerstvým vzduchem a světelným a tepelným komfortem.

„V současné době trávíme více než 90 % svého času v uzavřených prostorách, a to se netýká jen dospělých, ale také dětí. Ať už se vzdělávají doma, nebo ve školách. Přitom dlouhodobý pobyt v budovách, ve kterých není kvalitně řešené odvětrávání, osvětlení nebo akustika bývá nebezpečný. Může u nás vyvolat tzv. syndrom nezdravých budov a negativně se tak podepsat na našem fyzickém i psychickém zdraví. Podobně přísná pravidla, kterými se řídíme při výstavbě zdravých projektů, jsme proto uplatnili i při realizaci zdravé školky. A následným měřením jsme chtěli zkontrolovat, jak zdravé prostředí funguje za běžného provozu. Z výborných výsledků vyplývá, že zde předškoláci dýchají čerstvý vzduch bez škodlivin a nekazí si oči při nevhodném umělém osvětlení. Interiér školky tak přispívá k jejich zdravému rozvoji,“ říká Jan Řežáb, majitel JRD.

Ve zdravém vnitřním prostředí děti neohrožují škodlivé látky

Měření pomocí čidel od společnosti Protronix proběhlo v polovině letošního února ve dvou třídách mateřské školy Beránek, ve kterých se v tu dobu vyskytovalo přibližně čtrnáct osob (dvanáct dětí a dvě učitelky). Objem vzduchu v jednotlivých místnostech s automatickým systémem řízeného větrání, doplněným filtry proti prachu a pylu, činil 186 a 189 m3. Výsledné hodnoty developer porovnal nejen s parametry uváděnými v českých normách, ale také s hodnotami naměřenými v běžném typu mateřské školy, v níž se vzduch měnil pouze nárazovým větráním.

„Systém řízeného větrání zajišťuje efektivní a bezprůvanovou výměnu vzduchu, při níž dochází k automatickému odvětrávání škodlivých látek bez nutnosti mechanického větrání. Nezvyšuje se tak riziko nachlazení dětí a udrží se stabilní teplota bez velkých výkyvů," komentuje výsledky Jan Řežáb.

Měření zjistilo, že maximální hodnoty oxidu uhličitého v mateřské škole Beránek se pohybovaly kolem 900 ppm (ty průměrné dokonce jen mezi 600 až 700 ppm). To je hluboko pod doporučenou hodnotou pro vnitřní prostředí 1500 ppm. Oproti tomu ve školce bez systému řízeného větrání bylo naměřeno až 3 000 ppm. Taková hodnota pak přímo děti ohrožuje zdravotními riziky, mezi které patří únava, nesoustředěnost nebo bolest hlavy.

Obdobně tomu bylo u výskytu těkavých organických látek. V hrací třídě zdravé mateřské školy (s hračkami a dalším vybaveném pro děti se pak JRD díky použití certifikovaných materiálů a automatickému odvětrávání dosáhnout hodnoty těkavých organických látek kolem 1000 μg/m3. Ve spací třídě se pak tyto hodnoty dokonce blížily nule. Podobně příznivě dopadlo také měření polétavého prachu, kde byly naměřeny zcela znadbatelné hodnoty.

Správně nastavené osvětlení pro duševní pohodu

Vedle zdravého vzduchu je pro pohudu dětí důležité i dobré osvětelní. V mateřské škole Beránek je proto nainstalováno plnospektrálního osvětlení, které působí přirozeně jako denní světlo a má tak pozitivní vliv na lidské fyzické a psychické zdraví. Celkový dojem z umělého osvětlení zlepšuje i vysoký index podání barev (Ra) u použitých svítidel Ra 93 (oproti závazné hodnotě minimálně 80), při němž lidé vnímají barvy jako pestřejší a sytější a umělé světlo působí ještě přirozeněji. Právě kombinace silnějšího osvětlení, chladného tónu světla a nadstandardního podání barev přináší zlepšení prostředí v interiéru nejen pro děti, ale i pro pracovníky mateřské školy, protože se projevuje mj. lepším soustředěním a náladou.

Pro přirozený vývoj dětí

Mateřská škola Beránek funguje od září minulého roku v nebytových prostorách energeticky úsporného projektu Zelená Libuš developerské společnosti JRD. Moderní interiéry pro 30 dětí nabízí dvě třídy, které jsou zároveň hernou i ložnicí, jídelnu nebo prakticky řešené šatny a sociální zařízení. Díky technologickému vybavení a certifikovaným materiálům – např. automatickému systému řízeného větrání s rekuperací tepla a výměníkem chladu, plnospektrálnímu osvětlení, venkovním žaluziím, zelené extenzivní střeše nebo materiálům pohlcujícím formaldehyd – je v nich zajištěný čerstvý vzduch, příjemná pobytová teplota a zdravé osvětlení.

To potvrdila i Ivana Šuranská: „Zvláště v dnešní době opravdu oceňujeme, jak se zdravé vnitřní prostředí s čerstvým vzduchem a plnospektrálním osvětlením projevilo na zvýšené aktivitě a lepším zdraví našich svěřenců.“ Vedení školky si pak vedle zdravého prostředí pochvaluje i provozní jednoduchost automatického systému řízeného větrání.

Autor: Martin Prax (s využitím tiskové zprávy společnosti JRD)

FOTO: se souhlasem JRD