Vídeňské letiště Schwechat chystá stavbu největší fotovoltaické elektrárny v Rakousku. Provoz má zahájit v létě příštího roku. Elektrárna s výkonem 24 MWp se bude rozléhat na ploše o velikosti 48 fotbalových hřišť a je dalším krokem letiště k dosažení klimatické neutrality. Pozadu nezůstáváme ani v Česku. Do fotovoltaiky chce investovat i pražské letiště, v brněnských Tuřanech pak už solární elektrárna stojí více než 10 let.

Letiště v rakouském hlavním městě pokračuje na své cestě za cílem klimatické neutrality. Dalším krokem je stavba největší solární elektrárny v Rakousku s výkonem 24 MWp, která se bude rozkládat na ploše o rozloze 24 hektarů. Výstavba začne letos na jaře, provoz má elektrárna zahájit v létě příštího roku.

Nebude to ale první solární elektrárna, která na vídeňském letišti vznikne. S investicemi do fotovoltaiky začali už v roce 2016 a postupně vzniklo pět fotovoltaických elektráren na střeše jednoho z hangárů, Office Parku a Air Cargo Centra. Dále na hale zimní údržby nebo na střeše v areálu bývalé čističky odpadních vod. Fotovoltaika by tak měla pokrýt jednu třetinu celkové spotřeby letiště.

Vídeňské letiště a Rakousko obecně sází na udržitelnost dlouhodobě. A to podporou elektromobility, energetické optimalizace budov a podporou obnovitelných zdrojů energie. Klíčovou roli v těchto plánech hraje právě solární energie. „Fotovoltaika je v současné době nejdostupnějším obnovitelným zdrojem energie. V Rakousku si její přínos uvědomují a směřují tak i samotné investice,” říká předseda představenstva Solární asociace Jan Krčmář. „Kromě toho je v Rakousku bohužel stabilnější prostředí pro investice do obnovitelných zdrojů, na rozdíl od Česka,” dodává Krčmář.

Do fotovoltaiky investují i česká letiště

Vídeň ale není jediným letištěm, které vidí budoucnost v solární energii. Například indické letiště v Kochinu se v roce 2015 stalo prvním letištěm na světě, které je plně napájeno solární energií. A pozadu nezůstává ani Česko. Jeden z největších solárních parků v republice rozkládající se na ploše 40 hektarů vznikl mezi lety 2009 a 2010 u brněnského letiště Tuřany. Energii elektrárna získává z více než 90 000 panelů a výkon elektrárny přesahuje 21 MWp.

A investici do fotovoltaiky chystá i pražské letiště Václava Havla. Na střeše Terminálu 3 vznikne menší solární elektrárna, která bude vyrábět elektřinu pro osvětlení terminálu a provozní potřebu. Pro pražské letiště je to slibný první krok na jejich fotovoltaické cestě.

Malé elektrárny nestačí

Fotovoltaika nabývá na důležitosti po celém světě a investice do ní chystají letiště, města i samotné státy. Zajímavým příkladem je samotná Vídeň, která počátkem roku oznámila stavbu největší solární elektrárny v Rakousku s využitím pro domácnosti. Do roku 2040 má navíc dosáhnout uhlíkové neutrality.

V Česku je situace o poznání jiná. Výstavba velkých solárních elektráren zde totiž dlouhodobě stagnuje, přitom právě ony jsou do budoucna nezbytné. „Malé fotovoltaiky nestačí. Pro dosažení cílů národního klimatického plánu potřebujeme restartovat i výstavbu velkých solárních elektráren například na bývalých průmyslově znečištěných lokalitách,” zakončuje předseda Solární asociace.

FOTO: se souhlasem Solární asociace