Česko se chystá na éru decentralizované energetiky: baterie dostanou šanci

Státní společnost ČEPS na konci listopadu aktualizovala svá pravidla pro provoz přenosové soustavy. Od ledna 2021 tak umožní vstup nových technologií, které pomohou udržet vyrovnanost sítě.

Martin Prax

8. 12. 2020

Mezi nejzásadnější změny patří využití nových řešení pro služby výkonové rovnováhy. Jde o zavedení integrovaného agregátora nebo využití technologie bateriových systémů akumulace energie. „Energetika se postupně mění v bezemisní a decentralizovanou a ČEPS se na tuto změnu intenzivně připravuje, mimo jiné v oblasti řízení soustavy. Nová úprava Kodexu PS přispěje k rozšíření portfolia dodavatelů služeb výkonové rovnováhy, což by mělo mít do budoucna pozitivní dopad i na spotřebitele elektřiny,“ říká Pavel Šolc, člen představenstva ČEPS, a. s., pověřený řízením úseku Energetický obchod a dispečink.

Integrovaný agregátor je subjekt, který využívá flexibilitu od většího počtu výrobců či spotřebitelů a přeměňuje ji do standardních produktů, jež pak nabízí na různých trzích s elektřinou nebo právě pro vyrovávání rovnáváhy sítě. Současně přebírá za výrobce a spotřebitele, se kterými má smluvní vztah o poskytování sluběž, odpovědnost za odchylku.

Přinesou změny trh bez bariér?

Akumulační bateriové systémy je pro vyrovávání sítě využívají již několik let v Německu, Velké Británii nebo Nizozemí. Nově tak tato moderní technologie dostává prvník impuls k proniknutí na český trh. Velké bateriové systémy, které se dokážou na povel z dispečinku nabíjet či vybíjet, a tedy vlastně spotřebovávat či „vyrábět“ elektřinu, umožňují například větší podíl obnovitelných zdrojů na trhu. Investice do baterií právě s výstavbou nových obnovitelných zdrojů začne podporovat také od příštího roku Modernizační fond. K lepšímu ukotvení akumulace však ještě chybí ujasnění režimu licence. Na to opakovaně upozorňuje asociace pro akumulaci energie AKU BAT CZ. Finálně by pak situaci k odblokování rozvoje velké akumulace v Česku měl odblokovat poslanecký pozměňovací návrh k novele energetického zákona, který připravil předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. „Návrh má podporu ANO, Pirátů, TOP 09, STAN i nás. Podpisový arch má ještě ČSSD, ale počítám, že to bude úspěch,“ uvedl Marian Jurečka v říjnu pro týdeník Hrot.

Uvolnění bariér pro rozvoj bateteriových systémů by umožnilo vstup novým hráčům na trh s podpůrnými službami pro stabilizaci přenosové soustavy. Konkurence je pak výhodná zejména pro spotřebitele: soutěž může stlačit regulovanou část plateb za elektřinu dolů a současně větší podíl akumulace umožní výstavbu nových solárních a větrných elektráren, které pomohou nahradit spalování uhlí.

Test nových řešení

Otestovat možnosti flexibility v síti s využitím baterií chce velká koalice malých i velkých hráčů na trhu. Ti jsou součástí řešitelů projektu Eflex financovaného z programu THÉTA Technologické agentury ČR. Hlavním příjemcem je ČEPS, projektu se dále účastní společnosti LEEF Technologies, ČEZ, E.ON Energie, PREdistribuce, Solar Global Service a v roli asociovaného partnera Škoda Auto.

„ČEPS jako inovátor již s partnery testuje velký bateriový systém pro poskytování služeb výkonové rovnováhy v rámci projektu BAART a možnosti agregace flexibility malých spotřebitelů prostřednictvím projektu Dflex. Eflex rozšíří naše know-how o nové možnosti využívání různých typů bateriových systémů pro řízení a stabilizaci elektrizační soustavy,“ řekl Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva ČEPS zodpovědný za strategii, inovace a rozvoj přenosové soustavy.

Řešitelé projektu budou společně testovat funkce baterií pro regulaci sítě, ale také dobíjení elektromobilů či stabilizaci napětí. „Rychlý nástup moderní energetiky a změny ve fungování celého energetického trhu přinášejí nové výzvy i pro oblast akumulace a podpůrných služeb. Máme dlouholeté zkušenosti s poskytováním jednotlivých typů podpůrných služeb, například v podání vodních elektráren. Společně s ČEPS také od loňska testujeme 3MW baterii fungující ve vazbě na blok klasické elektrárny v Tušimicích. Pro potřeby projektu Eflex dáme k dispozici jak volnou kapacitu tohoto bateriového systému, tak i stávajících nebo připravovaných akumulačních jednotek v lokalitách našich veřejných rychlodobíjecích stanic pro elektromobily,“ doplnil k roli ČEZ v projektu Tomáš Pleskač, místopředseda představenstva a ředitel divize nová energetika a distribuce společnosti ČEZ.

Nebude chybět ani testování využití baterií u fotovoltaických elektráren, které zajistí společnost Solar Global díky své investici do baterie o kapacitě 1,2 megawatthodiny, která již tři roky stojí v Prakšicích na Uherskohradišťsku. „Náš velkokapacitní bateriový systém vyžíváme především pro kompenzaci odchylek při obchodování s elektřinou, analyzujeme dopady akumulace na stabilitu parametrů distribuční soustavy. Sledujeme schopnosti a rozvíjíme možnosti velkých bateriových systémů zapojených přímo do distribuční soustavy stejně jako jejich začlenění do infrastruktury s dalšími zdroji, průmyslovou spotřebou nebo například elektromobilitou,“ objasňuje výkonný ředitel společnosti Solar Global Service Zdeněk Tříska.

Zajímavostí je pak využití použitých baterií elektromobilů, které dodá právě Škoda Auto. „Plně si uvědomujeme, že nová technologie elektrického pohonu a vysokokapacitních baterií přináší i nové výzvy, jakými jsou recyklace akumulátoru a vysoké odběry z distribuční sítě při rychlém nabíjení. Za řešení obou technologických výzev považujeme právě baterie, které ve formě energetických úložišť mohou nabídnout svou zbývající kapacitu pro zajištění stability distribuční sítě. Umožní rychlé dobíjení i v místech se slabší ‚přípojkou? a k tomu mohou pomoci s efektivnějším využitím zelené solární energie,“ prohlásil Michal Kadera, ředitel vnějších vztahů společnosti ŠKODA AUTO.

Projekt Eflex bude probíhat v letech 2020–2023. Jeho výstupem mají být otestované IT řešení mezi ČEPS a pilotními poskytovateli a metodika využívání volné kapacity bateriových systémů pro podpůrné služby včetně principů technických a obchodních podmínek.

Zdroje: ceps.cz, Hrot

FOTO: ČEZ a.s., spuštění velkokapacitní baterie v Tušimicích