Martin Prax | 30. 6. 2020

Nečekaní spojenci: automobilky Volvo a Daimler se spojily pro vývoj náklaďáků na vodík

Nákladní doprava čeká na svůj impuls, který by přinesl nezávislost na spalování ropy. Jednou z možností je nasazení vodíkových palivových článků právě k provozu trucků hltajících dlouhé vzdálenosti. Nedávno se spojily snahy dvou světově největších producentů užitkových vozidel ve snaze pomoci zrychlit nasazení vodíku v těžké nákladní přepravě.

Koncept palivových článků není existuje již několik desetiletí. Stále však čekal na automobiliku, která bude ochorná investovat do masovějšího rozvoje. To by se mohlo nyní změnit. Skupina Volvo letos v dubnu oznámila, že se dohodla s automobilkou Daimler na záměru společného podniku, kterým chtějí posunout vpřed produkci vodíkových palivových článků pro trucky.

Inovace i zkušenosti

Nosičem čisté energie pro dopravu nemusí být pouze baterie. Vedle nich mohou existovat také vozy s vodíkovými palivovými články, ve kterých se přeměňuje vodík a kyslík na elektřinu. Vodík přitom lze produkovat z vody s pomocí energie vyrobené obnovitelnými zdroji. Výhodou je menší váha palivových článků oproti bakteriím i rychlejší doba nabíjení. Zásadním limitem je zatím chybějící infrastruktura čerpacích stanic pro vodík a cena technologie. Minimálně to druhé chtějí zmíněné automobilky změnit právě společným podnikem.

„Vytvořením tohoto společného podniku jasně dokazujeme, že věříme ve vodíkové palivové články pro užitková vozidla,“ uvedl k záměru Martin Lundstedt, prezident a generální ředitel skupiny Volvo. "Aby se však tato vize stala skutečností, musí ostatní společnosti a instituce také podporovat a přispívat k tomuto rozvoji, v neposlední řadě proto, aby vytvořily potřebnou palivovou infrastrukturu," dodal k plánované investici Volvo ve výši 650 milionů dolarů.

Projekt má fungovat jako nezávislý a samostatný subjekt, přičemž Daimler Truck AG a skupina Volvo budou i nadále konkurenty ve všech ostatních oblastech podnikání. Volvo sází na to, že se zúročí zkušenosti obou předních automobilek v oblasti udržitelné dopravy. Vedle dvou dekád trvající praxe s využitím palivových článků v osobních vozech Daimler může Volvo doplnit řešení v oblasti autonomní mobility. Volvo se v minulosti palivovými články také zabývalo, a to například prostřednictvím své bývalé firmy Power Cell, které také sídlí ve švédském Göteborgu. Dnes však již spadá pod Bosh, ale lze předpokládat, že část zkušeností ve Volvo zůstala.

K naplnění zelené dohody

„Potřeba dopravy bude i nadále růst. Skutečně CO2-neutrální přepravu lze dosáhnout pomocí elektrických pohonných jednotek s energií pocházející buď z baterií nebo přeměnou vodíku ve voze na elektřinu. Pro kamiony, které musí zvládnou přepravu těžkých nákladů a velké vzdálenosti, jsou palivové články jednou z důležitých odpovědí. Jde o technologii, ve které má Daimler vybudované značné odborné znalosti díky jednotkám palivových článků Mercedes-Benz. Tato společná iniciativa se skupinou Volvo je milníkem v uvádění nákladních vozidel a autobusů s palivovými články na silnice,“ uvedl Martin Daum, předseda představenstva Daimler Truck AG a člen představenstva Daimler AG.

Již před zásahem na automobilového průmyslu našly obě automobilky důvody ke spojení ve snaze urychlit vývoj palivových článků a následně dosáhnout jejich masovějšího nasazení na trhu. Hospodářské dopady pandemie koronaviru motivace ke spolupráci jen posílily. Slibují si od toho, že budou moci přispět také k naplnění Zelené dohody pro Evropu (European Green Deal) v potřebném čase.

„Elektrifikace silniční dopravy je klíčovým prvkem při realizaci tzv. Zelené dohody pro Evropu, tedy uhlíkově neutrální Evropy. Použití vodíku jako nosiče zelené elektřiny k pohonu nákladních vozidel na dálkových trasách je důležitou součástí řešení a vhodným doplňkem k bateriovým elektrickým vozidlům a obnovitelným zdrojům,” připomněl Martin Lundstedt další rozměr vzájemné spolupráce dvou předních automobilek.

První společně vyvinuté nákladní vozy pro dálkovou přepravu by měly začít brázdit silně v druhé polovině století. Konkurenty budou trucky od Hyundai, která má v plánu uvést své náklaďáky na vodík v roce 2022.

Zdroje: www.volvogroup.com

FOTO: ilustrační fotografie, nákladní vozy Volvo Group, volvogroup.com