Tomáš Vondra | 10. 3. 2020

Koronavirus je hrozbou i pro snahu o bezodpadové hospodářství

Epidemie nového koronaviru má momentálně silný dopad na prakticky všechna odvětví veřejného života i obchodu. Týká se to také hnutí zero-waste, tedy snahy o omezování všeho jednorázového.

Řada obchodů začala s vyšší hrozbou koronaviru vydávat doporučení, aby se lidé nedotýkali potravin bez jednorázových rukavic, v USA se zase objevují informace o tom, že obchody odmítají nalévat nápoje do zákazníky přinesených hrníčků a dávat jim zboží do vlastních sáčků.

Například společnosti Starbucks a kanadský kavárenský řetězec Second Cup oznámily, že dočasně ustupují od programu znovupoužitelných kelímků – protože mohou potenciálně být zdrojem přenášení virů a dalších cizorodých mikroorganismů. Viceprezidentka společnosti Starbucks Rossann Williamsová to vysvětlila v otevřeném dopise takto: „Pozastavujeme používání vlastních kelímků a znovupoužitelných kelímků. Ale budeme dále pokračovat v deseticentové slevě pro ty, kde se dostaví s vlastním kelímkem nebo požádá o znovu použitelný kelímek.“

Kanadský Second Cup přestal s používáním vlastních kelímků 5. března, také tato firma také ale bude dodržovat dvaceticentovou slevu pro ty, kdo si přinesou (ale pochopitelně nevyužijí) vlastní kelímek. Second Cup ale bude i nadále využívat znovupoužitelné kelímky, protože na jejich čištění využívá technologii, která by měla být schopná díky extrémně vysoké teplotě všechny mikroorganismy bezpečně zničit.

Také další velká severoamerická společnost, která zavedla obnovitelné kelímky už před třemi lety, řetězec Bulk Barn, od nich nyní ustupuje: dočasně kvůli epidemii nemoci COVID-19 tento program ukončuje a chce se k němu vrátit až po odeznění epidemie.

Není to přehnaná reakce?

Server Trehugger se ptá, jestli to není přehnané. Experti ale upozorňují že ne, že v této situaci je to spíše pochopitelné. Čína, které se zatím podařilo jako jediné epidemii zřejmě zkrotit, zavedla výrazně drastičtější opatření – a patřilo k nim právě také důsledné používání jednorázových výrobků.

Zrovna kelímky jsou ale možná řešitelné jednodušeji, než se zdá: více používat právě klasické znovupoužitelné hrníčky, které se dají velice snadno čistit a udržovat. V Evropě se již nyní podobné programy používají v mnoha zemích velmi úspěšně. Například celé německé město Freiburg využívá standardizované znovupoužitelné kelímky – všechny obchody mají povinnost je čistit.

Dalším příkladem je společnost Vessel Works, která zase půjčuje kavárnám nerezové kelímky, jež pak vybírá a čistí je.

Podle expertky na Zero Waste Anne-Marie Bonneauové se ale tento problém tam silně neprojeví, protože lidé s největší pravděpodobností návštěvy kaváren v době epidemie stejně výrazně omezí. „Myslím, že Starbucks v této době vyprodukuje kvůli tomu mnohem méně odpadu než za normálních okolností.“

Zdroj: Trehugger



Foto: Unsplash/ Ryan Everton (Creative Commons)