Šéfka značky Patagonia věnuje 10 milionů dolarů na boj s klimatickou změnou

Americká značka outdoorového oblečení Patagonia odvede díky novému americkému daňovému zákonu pro zdanění firem o 10 milionů dolarů méně na daních. Přesně tuto částku hodlá podle slov CEO firmy Rose Marcario věnovat neziskovým organizacím, které se zabývají klimatickou změnou a životním prostředím.

Kristýna Vobecká

14. 2. 2020

Společnost Patagonia, která se z původní malé firmy na výrobu horolezeckého vybavení stala celosvětově uznávaným výrobcem oblečení a potřeb pro outdoorové sporty jako je lyžování, surfování, trialová cyklistika nebo běh, se svým názorem na ochranu životního prostředí rozhodně netají. „V Patagonii jsme si vědomi, že veškerý život na zemi je pod hrozbou vyhynutí. Naším cílem proto je využít všechny zdroje, které máme – naše podnikání, investice, náš hlas a představivost, abychom s tím něco udělali,“ uvádí Patagonia na svých stránkách a označuje se také jako aktivistická společnost, kde je odpovědnost vůči životnímu prostředí a společnosti součástí každodenní práce.

Popírání je čiré zlo

Není tedy divu, že šéfka Patagonie se rozhodla peníze získané z daňové úlevy věnovat na projekty spojené s klimatickou změnou a současně tím vyjádřit svůj nesouhlas s politikou současného amerického prezidenta Trumpa. “Na základě nezodpovědného snížení daní budeme platit méně na daních, o 10 milionů dolarů méně. Místo, abychom tyto peníze investovali zpět do našeho podnikání, chceme je vrátit planetě. Naše domovská planeta je potřebuje více než my,“ uvedla Rose Marcario ve svém otevřeném dopisu zveřejněném na Linkedinu. 

V dopise dále napsala, že čelíme největší krizi klimatu způsobené člověkem a jsme svědky tání ledovců, zvyšování hladiny oceánů, intenzivního sucha nebo vymírání druhů. Odkazovala se tak na poslední klimatickou vládní zprávu, která upozorňuje, že pokud nedojde k zásadním změnám v současném přístupu k životnímu prostředí, budeme se muset do roku 2050 připravit na katastrofické a nevratné změny. „Příliš mnoho lidí bylo v posledních měsících vystaveno následkům globálního oteplování a politická reakce byla zatím naprosto neadekvátní, to jejich popírání je prostě čiré zlo,“ vyjádřila Marcario svůj názor na reakci prezidenta Trumpa, který prohlásil, že závěrům zmiňované zprávy prostě nevěří. 

Peníze vrácené Planetě

Dar ve výši 10 milionů dolarů, které hodlá Patagonia věnovat neziskovým skupinám, které chrání ovzduší, půdu, vodu a hledají řešení klimatické krize, je proto ze strany firmy vnímán jako investice zpět do společnosti. „Daně financují důležité veřejné služby a demokratické instituce. Daně chrání nejzranitelnější skupiny naší společnosti, přírodní bohatství a další životně důležité zdroje. Přesto Trumpova administrativa iniciovala snížení daní, které ohrožuje fungování těchto služeb na úkor naší planety,“ uvedla CEO Patagonie ve svém dopisu. 

Podpora neziskových organizací není pro výrobce outdoorového oblečení přitom žádnou novinkou, v projektu 1 % pro Planetu věnuje společnost každý rok peníze ze svého výdělku na environmentální organizace po celém světě. Aktuálně by se mělo jednat o 89 milionů dolarů, které Patagonia již předala neziskovým organizacím. Podle Marcario se společnost zaměřuje také na podporu neziskových organizací zaměřených na ekologické zemědělství, protože to je podle ní největší naděje pro přehřátou planetu. „Věnujeme planetě tyto peníze získané daňovou úlevou, protože je naším jediným domovem a teď je potřebuje více než kdy jindy,“ uzavřela svůj dopis Marcario.  

Zdroje: Linkedin, Patagonia, Upworthy