Bude takhle vypadat budoucnost dopravy? Nepropíchnutelné pneumatiky se blíží

Na to, jak bude za deset, padesát nebo sto let vypadat doprava na Zemi, se názory různí. Takhle si to představuje výrobce pneumatik Hankook.

František Mašek

30. 7. 2017

Vypadá to jako testovací záběry z nového sci-fi Stevena Spielberga, videa níže ale reflektují vizi společnosti Hankook, jak budou vypadat pneumatiky a jak budou ovlivňovat spotřebu i jízdní vlastnosti. Jihokorejský výrobce se totiž připravuje na budoucnost opravdu intenzivně. Pneumatika se totiž bude muset změnit v závislosti na změně dopravy. Reaguje na nástup elektromobilů i požadavky na ekologii – vyvíjí např. pneumatiky, které se nedají propíchnout.

Tak kupříkladu elektromobily potřebují pneumatiky s co nejmenším třením, aby se snížily odpory. Přesto je zapotřebí, aby automobil co nejlépe seděl na silnici a především ve vysokých rychlostech pak měl co největší styčnou plochu. Výsledkem je například speciální pneumatika s konvexně prohnutým běhounem, který se narovnává v závislosti na zvyšující se rychlost. Tím se zvětšuje stopa pneumatiky i její přilnavost.



Ale to je jen ta nejméně futuristická představa. Hankook například předpokládá, že osobní vozy budou skutečně osobní – pro jednu osobu, vždyť mnohokrát není zapotřebí víc, když jede jen řidič. Tady bude stačit gyroskopicky ovládané vozítko s tenkými koly o šířce pneumatik bicyklu (včetně jejich systému naklápění). Nebo bude zapotřebí přepravit větší množství lidí? Pak se spojí několik vozů dohromady a vznikne velký autobus. Co na tom, že kola by neměla takovou nosnost? Prostě se samočinně připojí další.

Ne vše je ale hudba daleké budoucnosti. Již nyní je ve vývoji technologie nepropíchnutelné pneumatiky. Všechny pneumatiky ve videu již nepoužívají vzduch, ale jsou samonosné. Jsou tedy prakticky věčné. Terénní verze pak počítá s funkcí segmentizace pneumatiky. Každá část pneumatiky funguje samostatně a v případě vjetí na překážku se deformuje a následně svou deformační energii předává ostatním segmentům, aby vznikl rovnoměrný tlak na povrch.

Do románů říše sci-fi ale zatím patří oběžné pneumatiky na velkých obručích, tedy pneumatiky, které samy plní funkci motoru i kola, nebo pneumatiky usazené na ráfku, který pruží nad magnetickým jádrem podobně, jako je tomu u dvou opačných pólů magnetu. Auto tak nemá žádné mechanické pružení, ale tuto funkci přebírají volně se vznášející ráfky v magnetickém poli. Na to si doopravdy ještě nějakou chvíli počkáme.

Zdroj: Hankook