Česká Taylor Swift? Leoš Mareš letá i tam, kam se dá jet vlakem. Mezi bohatými ale není sám

Mnoho neziskových organizací upozorňuje na stále rozvíjející se trend a oblibu soukromých tryskáčů. A to navzdory celosvětové snaze omezovat emise z dopravy.

Udržitelnost je trendy – každá celebrita se o ni snaží. Alespoň takový je můj pocit z většiny titulků, kde se hvězdy předhání, co lepšího udělaly pro planetu. Od minimalismu, skutečně udržitelného života přes recyklace a podporu lokálních podnikatelů. A pak jsou tu také ti, kteří svou slávu a bohatství využívají k soukromým letům.

Nejvíce se tím „proslavila“ v posledních měsících zpěvačka Taylor Swift, která během amerického Super Bowlu cestovala mezi turnajem a svým turné v Japonsku. Podle serveru Fortune tak hrubým odhadem letové trasy i počtem cestujících v jejím soukromém tryskáči mohla vyprodukovat až 90 tun emisí oxidu uhličitého.

To je zhruba 14krát více, než vypustí do vzduchu průměrná americká domácnost ročně, uvádí dále Fortune. Podle Roba Barlowa ze serveru Airport Technology za rok 2022 Taylor Swift prolétala osm tisíc tun uhlíkových emisí. „To je více než 500násobná roční produkce uhlíku průměrného Američana nebo tisíckrát více než spotřeba průměrného Evropana,“ komentuje.

A rozhodně není jediná, za své mnohdy nesmyslné a zbytečné lety jsou sledováni také třeba Elon Musk, Bill Gates nebo Leonardo DiCaprio. Totéž platí o politických špičkách, které se každoročně účastní klimatických summitů, což je o to absurdnější skutečnost. Server The Guardian pak poukazuje na celebrity, které využívají lety k cestám, které jim zaberou 17 či dokonce 9 minut.

Co na to slavní Češi? Když už létání jednou propadli, nechtějí se ho vzdát. Například Leoš Mareš se na svém Instagramu zcela otevřeně chlubí cestou z Prahy do Ostravy soukromým letadlem. Trasu je přitom možné pohodlně zvládnout vlakem. Není to poprvé, slavný moderátor se dlouhodobě rád ukazuje, jak cestuje luxusní dopravou. Například podle něj bylo nezbytné soukromým letadlem letět do Itálie nebo si pronajmout vrtulník na cestu z Ženevy do horského střediska.

Mezi další Čechy, kteří dokonce své tryskáče vlastní, patří miliardář, uhlobaron a majitel jednoho z největších producentů emisí v Česku, společnosti Sev.En Pavel Tykač, majitel KKCG Karel Komárek, Ivan Valenta ze Synot Group, Radovan Vítek z CPI Property Group a v minulosti i zesnulý Petr Kellner, majitel PPF Group, kterému bylo luxusní létání nakonec také osudným.

Právo nebo luxus bohatých?

Po konfrontaci dotčených osob médii se většina z nich obhajovala offsety, tedy že se za svůj let vykoupí nákupem a podporou udržitelných či uhlíkově pozitivních projektů. To ale pochopitelně klimatickým aktivistům i umírněným zastáncům udržitelného života nepřijde adekvátní. Mnoho z uskutečněných letů je totiž často zbytečných.

„Nemíříme proti konkrétním lidem, ale proti jejich životnímu stylu a nespravedlnosti, které se dopouštějí,“ uvedla pro AP News aktivistka z organizace Extinction Rebellion Karen Killeen, která se účastnila protestů před španělským letištěm pouze pro bohaté. Jejich skupina tam demonstrovala proti zbytečným emisím, kdy si superbohatí lidé například jedou soukromou lodí vyzvednout pizzu. „V průběhu klimatické krize je to zvěrstvo,“ dodává Killeen.

Nepokoje proti konzumnímu a nerozmyšlenému chování bohatých se konají po celém světě. Švýcarští aktivisté zablokovali prodejní veletrh soukromých tryskáčů, němečtí aktivisté některá konkrétní letadla posprejovali a španělští aktivisté například ucpali golfové jamky, aby upozornili na plýtvání velmi potřebnou vodou v dobách horka na anglickém trávníku golfových hřišť.

Klimatická nespravedlnost

Podle studie organizace Oxfam z roku 2021 nejbohatší jedno procento lidí na světě spotřebovává tak moc zbytečných zdrojů, že to v roce 2030 bude tvořit celkem 16 procent světových emisí. „Udržení tak vysoké uhlíkové stopy nejbohatších lidí světa bude znamenat buď výraznější snížení emisí u zbytku světové populace, nebo výraznější globální oteplení nad 1,5 stupně Celsia,“ komentují autoři studie.

Doporučují proto činit závazky nejen k samotné klimatické neutralitě, ale také ke klimatické spravedlnosti. Velcí znečišťovatelé by měli výrazněji a důrazněji měnit své chování a směřovat k uhlíkové neutralitě, než aby se jejich spotřeba odrážela na vymáhání přísných závazků malých znečišťovatelů.

Z veliké části je ten podíl tvořen právě soukromým, rychlým a nadprůměrně nákladným cestováním. Například jen ony soukromé tryskáče v Evropě způsobily zhruba 3 miliony tun emisí za rok 2021. To je číslo srovnatelné s průměrnými ročními emisemi půl milionu obyvatel Evropské unie.

Čas je přednější než udržitelnost

Soukromé lety jsou také podle serveru Airport Technology zodpovědné za polovinu světových emisí v leteckém sektoru. Navzdory postupující klimatické krizi a současně evropské i světové osvětě navíc za rok 2022 vzrostl provoz soukromých tryskáčů v Evropě o 64 procent.

Podle aplikace JetLou je ale také problém v tom, že většina tryskáčů pouze zaveze svého pasažéra na místo určení a následně se vrací zpět na domovské letiště. A to prázdná. Poukázal na to majitel letecké společnosti Richard Santus, který se ve své aplikaci snaží zaplnit ona prázdná místa tím, že si je zákazník může zakoupit za nižší cenu, než by platil, kdyby si měl objednávat vlastní tryskáč.

Podle něj, ale například i podle dalšího majitele letecké společnosti Martina Pražského, se soukromým tryskáčům daří více než kdy dříve. A to z části také proto, že se lidé naučili za cestování připlácet v době koronavirové pandemie. Po prvních měsících, kdy nebylo možné mezi státy cestovat jinak než na palubě soukromého letadla, sice zájem lehce poklesl, přesto je stále vysoko nad úrovní předkoronavirového zájmu.

Stejnou zkušenost vnímá i Lenka Horáková, majitelka další společnosti nabízející privátní lety. Pro Hospodářské noviny vysvětluje, že udržitelnost není pro její klienty prioritou.

„Není to pro ně téma, které by je zajímalo na prvním místě. Myslím si, že si to uvědomují, ale zároveň jsme všichni viděli, jak paradoxně na světový ekonomický summit v Davosu, kde bylo hlavním tématem projednání klimatických změn, přiletěli světoví lídři privátními jety. Pro naše klienty je větší prioritou čas. Potřebují se rychle dostat do cílové destinace, klasicky by jim to trvalo celý den, ale soukromým letadlem jsou tam za pár hodin,“ dodává Horáková.

Zákazy na státní i soukromé úrovni, Evropa vyčkává

Někde už ale využívání letecké dopravy na krátké trasy omezují státy samotné. Například Francie vydala nařízení, které zakazuje využívání letadel na krátké regionální trasy a také takové lety, které mají železniční alternativu pod dvě a půl hodiny.

Španělsko se letos chystá také zavést zákaz krátkých letů a nizozemské letiště Schiphol pak plánuje zcela zakázat soukromá letadla na svých ranvejích. Návrh aktivistů na omezení či úplný zákaz soukromých tryskáčů ale loni vyloučila dopravní komise Evropské unie.

„Není třeba čekat na to, až se soukromá letadla zakážou na evropské úrovni. Jak ukazuje Holandsko, zákaz může být zaveden jen na úrovni letišť, či na státní úrovni,“ dodává pro server Euronews mluvčí organizace Stay Grounded Magdalena Heuwieser. Kromě již zmíněného Holandska a Francie se k úplnému omezení tryskáčů hlásí například i Rakousko. Pro zpřísnění pravidel pak hlasovala také Belgie či Irsko.

„Soukromé tryskáče jsou vrcholem klimatické nespravedlnosti. Kromě několika ultraboháčů je nebude nikdo postrádat a také by bylo omezení důležitým znamením pro širokou veřejnost,“ dodává Heuwieser. Češi zatím na státní úrovni o omezení privátních letů neuvažují. Leoš Mareš tak do Ostravy může létat dál podle svého uvážení. Dopady takového počínání na klima jsou ale v situaci, kdy zažíváme bezprecedentní nárůsty průměrných teplot a neustálé lámání naměřených rekordů, zkrátka neobhajitelné.

Foto: Freepik