James Bond si poprvé osedlá elektromobil. Je to signál, že přichází vítr změn

Tuny zbraní, sexy milenky, vybraný alkohol, exotické lokace - a silné bouráky spalující hektolitry benzínu. To jsou atributy, bez nichž se neobejde žádná bondovka. Ale časy se mění a vycítili to i filmaři.

Tomáš Vondra

20. 3. 2019

Příští rok by měl do kin zamířit další film o agentu 007 Jamesi Bondovi, tentokrát už pětadvacátý. Bude ho, zřejmě už naposledy, hrát Daniel Craig a měla by to být bondovka značně přelomová. Spekuluje se, že by v ní dokonce mohl agent Jejího veličenstva zemřít, ale odehraje se v něm ještě jedna změna. 

Bondovým vozem se totiž poprvé stane elektromobil. A ne jen tak ledajaký elektromobil, bude to zřejmě nejlepší, nejdražší a současně nejvíce exkluzivní elektromobil světa. 

Deník Guardian informoval o tom, že ve filmu by měl být agentovým dopravním prostředkem Aston Martin Rapide E. Tohoto modelu bude vyrobeno zatím pouhých 155 kusů, čemuž odpovídá i jeho cena: čtvrt milionu liber, v přepočtu asi pět milionů korun. 

Podle deníku Sun stojí za tímto krokem režisér filmu Cary Joji Fukunaga, který je vyhlášeným “objímačem stromů”, jak se někdy říká lidem s ekologickým myšlením. Sun současně informuje o tom, že s tím souhlasí i Craig a producenti filmu. Sice se trošku obávají, aby kritici neoznačili film za příliš “ekologistický”, ale přesto věří, že právě teď nastal čas posadit Bonda do bezemisního auta. 

Aston Martin bylo logickým krokem; Bond se poprvé autem této značky vozil už roku 1964, když Sean Connery usedl do sporťáku modelu DB5 ve filmu Goldfinger. Natáčení nové bondovky by mělo začít letos v dubnu. 

Auto snů? 

Aston Martin na modelu Rapide E, svém prvním elektromobilu vůbec, pracoval už od roku 2015, první zákazníci se tímto vozem projedou někdy ke konci roku 2019. Je vybavený dvěma elektromotory s výkonem dohromady 610 koní. Jeho parametry jsou famózní: dokáže zrychlit z nuly na stovku za čtyři sekundy a maximální rychlost vytáhne na 250 kilometrů za hodinu. 

Baterie (samozřejmě lithium-iontové) mají kapacitu 65 kWh. Za reálných podmínek v reálném provozu bude mít tento automobil dojezd asi 320 kilometrů - dosáhne toho jednak silnými bateriemi a vyladěným motorem, ale také dokonalou aerodynamickou karoserie. Když už jsme u baterií: za pouhou hodinu se auto dokáže nabít na dojezd téměř 300 kilometrů. 

Každý ze 155 těchto vozů bude cenným sběratelským kouskem - Aston Martin jich ani víc vyrobit nechce. Bere tento automobil spíše jako koncept, který se hodí pro testování technologie, již by rád využíval v budoucnosti. Automobilka totiž cítí, že doba je elektromobilů silně nakloněná a ráda by oživila luxusní značky Lagonda - ta by měla v budoucnosti nabízet pouze elektromobily.

Zdroj: Gizmodo, Sun, Guardian, Jalopnik, foto Aston Martin