Výhra během pandemie: zastavení chodu měst dalo prostor chodcům a cyklistům

Karanténní opatření zavedená v důsledku pandemie koronaviru uzemnila skoro na dva měsíce auta. Doprava ve světových metropolích tak utichla a zastupitelé dali prostor chodcům a cyklistům. V Londýně, New Yorku i v Miláně rostou nové cyklostezky a chodci získávají více prostoru pro bezpečný pohyb. Otázkou zůstává, zda se podaří získaný prostor udržet i po opadnutí bezpečnostních opatření a rozběhu ekonomiky.

Kristýna Vobecká

13. 5. 2020

Světová zdravotnické organizace vydala doporučení pro pohyb osob v době koronavirové pandemie, ve kterém nabádá k využívání kola nebo k chůzi: „Kdykoli je to možné, jeďte raději na kolo, nebo pěšky“. Tímto doporučením se začala řídit také řada světových metropolí, které uzavírají silnice pro auta a motivují obyvatele měst k využívání kol a chození pěšky. "Způsob, jak podpořit svobodu pohybu bez zvýšení rizika infekce, je vytvoření více prostoru. Dobrým začátkem je uzavření ulic autům, aby je místo nich mohli využívat chodci,“ uvedl environmentalista George Monbiot pro server Dezeen k omezování vjezdu aut do měst. 

Milán bez znečištění

Zástupci Milána, který se nachází v nejvíce koronavirem zasažené italské provincií Lombardií, se nechtějí po skončení karantény vrátit k předchozím pořádkům, ale rádi by si zachovali čistší ovzduší bez prachu a zplodin. Radní pro mobilitu Marco Granelli představil plán nazvaný Strade Aperte (otevřené ulice), který povede k redukci znečištění a umožní pěším a cyklistům volný pohyb po ulicích s čistým vzduchem.  Milán byl totiž v minulosti opakovaně vyhlášen jedním z nejvíce znečištěných měst v zemi a radní současně věří, že nové schéma dopravy pomůže také restartovat místní ekonomiku.

“Léta pracujeme na tom, abychom omezili počet aut ve městě. Ve chvíli, kdy všichni jezdí autem, není zde žádný prostor pro lidi, žádný prostor pro pohyb a žádné možnosti pro komerční venkovní aktivity místních obchodů,“ uvedl Granelli pro The Guardian. Hlavním cílem plánu je vytvoření 35 kilometrů nových cyklostezek po celém městě, rozšíření chodníků pro pěší a snížení počtu parkovacích míst, což by mělo řidiče motivovat k tomu, aby auto nechali doma. Radní prohlásil, že plán se začne realizovat již během května. 

Dočasné cyklostezky v Londýně

V Londýně přišlo vedení z města pro změnu s dopravním plánem nazvaným Streetscape. Podle něj budou v hlavním městě Velké Británie vybudovány dočasné pásy pro cyklisty a zakázán vjezd aut do rezidenčních ulic. Podle starosty Londýna Sadiqa Khana budou dočasné cyklistické trasy umístěny na všech hlavních ulicích po celém městě a chodníky pro chodce budou rozšířeny do současných parkovacích míst podél ulic. 

"Mnoho Londýňanů znovu objevilo během karantény radost z chůze a jízdy na kole. Pomocí rychlých a levných zásahů tak rozšíříme chodníky, vytvoříme dočasné pruhy pro cyklisty a uzavřeme silnice pro auta, čímž umožníme milionu dalších lidí změnit způsob toho, jak se přepravují po městě,“ uvedl starosta Londýna v oficiálním prohlášení.   

Veřejný prostor bez aut v New Yorku i ve Vídni

Rozšíření veřejného prostoru ve prospěch chodců nastalo také v New Yorku. Starosta města Bill de Blasio oznámil plán uzavření 64 kilometrů silnic pro auta, a to zejména okolo parků a veřejných míst, kde se mohou lidé věnovat rekreaci, běhu, cyklistice a jiným sportům. Radnice má také v plánu celkově zavřít až 160 kilometrů silnic a udělat z nich otevřené ulice pro cyklisty a chodce, kteří se tak budou moci po městě pohybovat ve větších rozestupech a bez omezování automobilovou dopravou. 

Pozadu v zavádění prostorových opatření v důsledku koronaviru nezůstala ani Vídeň, která bývá často uváděna jako jedno z nejzelenějších měst Evropy. I v hlavním rakouském městě radní uzavřeli řadu ulic pro auta a rozšířili tak pomocí značek s ukazatelem maximální 20 kilometrové rychlosti a pěší zóny možnosti pro pohyb pěších a cyklistů po celém městě. 

Ještě zelenější Paříž

Starostka hlavního města Francie Anne Hidalgo má s Paříží dlouhodobé zelené plány. Chce ve městě sázet městské lesy a vytvořit z do roku 2024 z Paříže město přátelské k cyklistům. Koronavirová krize jí proto pomohla dostat auta z centra města úplně. Alespoň na čas.

Jedna z nejznámějších nákupních pařížských ulic The Rue de Rivoli je pro auta uzavřena od 30. dubna. Cyklisté a chodci se po ní budou moci bez rizika střetu s autem pohybovat celé léto. Starostka také slíbila po ukončení karantény zavést přes kilometry dočasných cyklotras, které budou kopírovat nejvytíženější trasy metra s cílem ulevit veřejné dopravě.

Zdroje: WeForum, Dezeen, Forbes, London.gov.uk, Twitter

FOTO: leonardo samrani