Solární autobus snižuje spotřebu nafty: energie slunce chladí nebo topí

Dopravce FlixBus, který se svými spoji brázdí také Česko, vyslal na mezinárodní linku mezi Dortmundem a Londýnem autobus se střechou pokrytou solárními panely. Čistá energie ze slunce se využívá na provoz zařízení jako jsou klimatizace, USB a elektrické zásuvky pro dobíjení telefonů nebo notebooků a provoz Wi-Fi.

Martin Prax

20. 2. 2020

Vypadá to jako kosmetické opatření, ale v dlouhodobém provozu dálkových spojů dává smysl: pilotní testy odhalily, že během denního provozu uspoří autobus až 7 % nafty, což v reálných číslech znamená asi 1,7 litrů na 100 kilometrů. Při průměrné vzdálenosti 600 kilometrů denně je to úspora paliva okolo 10 litrů denně. Se snížením spotřeby fosilního paliva je spojena i nižší produkce emisí oxidu uhličitého do ovzduší.

 “Solární panely instalované na střeše FlixBusu jsou velmi lehké a tenké, s minimálním odporem vzduchu. Regulátor nabíjení umístěný na palubě FlixBusu řídí na základě výroby energie ze střešních solárních panelů činnost funkce alternátoru autobusu. Za normálních okolností je baterie autobusu dobíjena právě alternátorem, ten ale při zvýšené spotřebě elektrické energie více zatěžuje motor. To má za následek zvýšenou spotřebu paliva. S využitím nové technologie je baterie dobíjená přímo sluneční energií a částečně tak přebírá funkci alternátoru. Tím se docílí nižší spotřeby paliva,” uvedla společnost FlixBus ve své tiskové zprávě.

 „Baterie se solární energií dodává elektřinu do zásuvek a zařízení na palubě. Autobus, jak je u FlixBusu běžné, je vybaven USB porty a elektrickými zásuvkami, klimatizací, Wi-Fi i palubním zábavním portálem. Díky instalaci nové technologie jsou všechna tato zařízení na palubě napájena právě solární energií,“ dodává mluvčí FlixBusu Martina Čmielová. 

V rámci pilotního projektu spolupracuje FlixBus s britskou společností TRAILAR, která se zabývá inovativním řešením v oblasti dopravy s cílem snížení dopadu užitkových vozidel na životní prostředí. Flexibilní solární panely byly vyvinuty speciálně pro použití v dopravním sektoru a používají se pro nákladní vozidla a doručovací služby. FlixBus je první, kdo tuto technologii instaloval na mezinárodní dálkový autobus. Do spolupráce se zapojil i regionální dopravní partner z Nizozemska společnost Kupers Touringscars, která dálkové autobusy provozuje. Solární panely jsou nainstalovány na jeden z autobusů, které jezdí z Dortmundu přes Eindhoven, Antverpy a Bruggy až do Londýna. Díky identickému vozu bez solárních panelů na stejné trase mohou být porovnány výsledky a efektivita řešení. Pilotní autobus se solárními panely v současné době jezdí dvakrát týdně na trase z Dortmundu do Londýna. Od dubna se frekvence jízdního řádu zvýší, během letních prázdnin bude jezdit denně. TRAILAR, Kupers Touringcars a FlixBus budou pokračovat v pravidelném vyhodnocování výsledků a ve zlepšování projektu. Výkon technologie totiž ovlivňují i faktory jako je právě vhodně zvolená trasa a roční období.

 Zdroj: TZ FlixBus (redakčně upraveno)

FOTO: FlixBus

Článek vznikl za podpory Aliance pro energetickou soběstačnost a European Climate Initiative EUKI.