SUVčka ničí planetu mnohem víc, než se tušilo. Jsou druhá největší hrozba

SUVčka neboli „sport utility vehicles“ jsou pro klima ještě větším problémem, než se zdálo, ukazuje řada statistik z poslední doby.

Tomáš Vondra

7. 12. 2019

Velmi jasně dopad SUVček popsala Mezinárodní energetická agentura, kterou by rozhodně nikdo nepodezíral z toho, že bude neobjektivní. Její analýza, která vyšla 13. listopadu 2019 ukázala, že právě tento druh vozidel je druhou největší příčinou zvýšení uhlíkových emisí za uplynulé desetiletí. Jediným větším přispěvatelem je energetika.

Masivní uhlíková stopa

Výsledky této analýzy překvapily i její autory. Ti zjistili, že končící dekáda přinesla ve prospěch SUVček výrazné změny. Roku 2010 bylo tohoto typu jen jedno z pěti prodaných vozidel – dnes jsou to dvě z pěti. „V důsledku této změny je dnes na Zemi asi 200 milionů automobilů SUV; přitom roku 2010 jich bylo jen 35 milionů,“ uvedla agentura ve zprávě.

Právě upřednostňování těžších vozů typu SUV negativně vyvažuje pokrok v úsporách, jichž se podařilo dosáhnout u menších vozidel, i stále větší popularitu elektromobilů. „Pokud by řidiči SUVček tvořili národ, pak by byli sedmým největším v uhlíkových emisích,“ popsal britský deník Guardian.

Statutární symbol s výfukem

Proč SUVčka? Pro výrobce jsou SUVčka výhodnější, protože díky vyšší ceně na nich více profitují.

Co ale na těchto typech vozů tolik přitahuje zákazníky, přestože musí platit výrazně vyšší částky za pohonné hmoty? Mají i mnoho dalších nevýhod, některé jsou zjevné, jiné méně, Například jejich tvar a vyšší hmotnost znamenají, že provoz těchto vozidel je dražší. Ale také jsou méně obratné než „normální“ auta a také kvůli jejich velikosti hůře hledají místa na parkování. Výše umístěné těžiště znamená, že jsou náchylnější k převrácení než ostatní auta.

Naopak na nich jejich uživatelé oceňují jejich bezpečnost a také vyšší umístění řidiče – spoustě lidí více vyhovuje, když mají nad situací nadhled a vyhodnocují ji více shora. Řada uživatelů těchto vozů uvádí, že pohon všech čtyř kol je pro ně výhodný za špatného počasí a v náročném terénu – výzkum z Edmundsovy univerzity ale dokládá, že většina řidičů tyto vlastnosti auta vůbec nevyužije.

Podle řady sociologů je hlavní příčinou ke koupě takového auta hodnota symbolická – vlastnictvím něčeho takového o sobě chtějí něco říci. Velmi podobné důvody se objevují i mezi lidmi, kteří si kupují elektromobily. Asi nejlépe odhaluje motivace, proč si lidé tato auta pořizují, průzkum mezi uživateli Toyoty Prius z roku 2007 – více než polovina kupců uvedla, že „to o nich něco vypovídá“.

SUVskam na cestě?

Technologický web Wired uvažuje o tom, zda se neobjeví fenomén SUVskam – tedy stud majitele takového auta za to, jak neekologickým vozem jezdí. Autor článku se přiznává, že on sám něco podobného, obdobu švédského Flygskam (neboli špatného pocitu z používání letadla), cítí.

Wired velmi logicky argumentuje, že stud není řešením. Ale stejně jako v případě Flygskamu je výsledkem pozitivní omezení letadlové dopravy ve prospěch udržitelnější vlakové, měly by se najít cesty i v případě SUVček.

Jednou u nich by podle Wiredu mělo být výrazně vyšší zdanění těchto vozů – je logické, že pokud má někdo dostatek peněz na koupi tak drahého vozu, měl b být ochotný zaplatit i vyšší daně, které mohou posloužit lepší adaptaci na klimatickou změnu, kterou takové auto urychluje. Navíc jsou tato auta těžší, takže více zatěžují komunikace – to je další důvod pro vyšší zdanění.