Elektrická koloběžka poslední míle má změnit dopravu v přecpaných městech

Změny v mobilitě jdou ruku v ruce se změnami myšlení lidí - stále více lidí se chce přepravovat sice efektivně a rychle, ale současně i ekologicky a s co nejmenším množstvím emisí. A právě na tuto cílovou skupinu, která rok od roku roste, myslí společnost Hyundai se svým novým skútrem respektive elektrickou koloběžkou, jejíž prototyp představila. Říká mu “skútr poslední míle”.

Tomáš Vondra

5. 9. 2019

Jeho myšlenka je v podstatě velmi jednoduchá a vychází z reality: doprava automobily je v centru velkých měst až absurdně neefektivní - ve většině srovnání se umísťuje hluboko za veřejnou hromadnou dopravou, mnohdy je ale dokonce pomalejší než prostá chůze. Podle vize designérů z Hyundaie by to v budoucnu mohlo vypadat takhle: autem člověk dojede jen na nějaké parkoviště poblíž centra. Přímo na místo, ten poslední kilometr nebo dva, pak urazí na elektrické koloběžce, která je součástí automobilu. 

Do každého auta integrovaná koloběžka 

Představený prototyp skútru vypadá jako elegantní skládací koloběžka, která se bude dát integrovat s budoucími vozy Hyundai a Kia. Stroj se dokonce bude z automobilu za jízdy dobíjet - díky tomu by se jednak nemělo nikdy stát, že cestující ho nenajde plně nabitý, ale především odpadnou problémy s tím, že na dobíjení člověk vůbec musí myslet. “Dok” koloběžky bude přímo v autě a nebude nutné s ní manipulovat.

 

Parametry koloběžky jsou úctyhodné: dojezd 20 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlost 20 kilometrů za hodinu. Váží 7,7 kilogramů a je vybavená 10,5 Ah lithiovou baterií.

Autoři nápadu už ho představili také na videu, kde je vidět, jak elegantně má vše fungovat - jízda by díky silným bateriím a světlům měla být možná i v noci, o informace o baterii se postará integrace s mobilním telefonem, jehož aplikace se budou starat nejen o tohle, ale také o navigaci. 

v Hyundai tomuhle prototypu hodně věří. “Náš osobní elektrický skútr udělá z první a poslední míle cesty radost - a současně pomůže snížit emise i zahuštěnost dopravy ve městech,” uvedl DongJin Hyun, šéf divize, která má ve společnosti na starost robotiku a další breakthrough technologie. 

Reakce

Na odborných serverech se myšlenka zatím líbí, kritické hlasy znějí především k velikosti koleček - jsou příliš malá na to, aby koloběžka mohla jezdit po méně kvalitních silnicích. Je ale dobré připomenout, že se jedná zatím jen o prototyp, takže na případné úpravy je ještě času dost a dost.