Elektromobily: zkáza pro automobilový průmysl, nebo stamiliardová příležitost?

Andrej Babiš se nedávno nechal slyšet, že elektromobily jednoznačně považuje za konkrétní krok k začátku konce automobilového průmyslu v Evropě. Slovy klasika, proti gustu žádný dišputát. O budoucnosti naší země by ale měla rozhodovat fakta, nikoliv gusta. Podívejme se na to perspektivou peněz, které do rozvoje elektromobilů míří, a vývoje, který obor prodělal v minulých letech.

František Marčík

18. 5. 2019

Je pozoruhodné sledovat, kam směřuje kapitál světových investorů. Podle analýzy agentury Reuters přibližně 250 startupových firem, které se podílejí na elektrifikaci dopravy vývojem pokročilých baterií, dobíjecích a řídících systémů či nových elektromobilů, přilákalo investice vyšší než 20 miliard amerických dolarů. To přibližně odpovídá částce 450 miliard korun – nebo jedné třetině výdajové části ročního českého rozpočtu. A většina těchto investičních prostředků pochází od firem, které dosud v automobilovém průmyslu nepodnikaly.





Podle Reillyho Brennana, ředitele kalifornské investiční společnosti Trucks Venture Capital, elektrifikace přinese mnoho ekonomických změn v tradičním hodnotovém řetězci i v oblasti automobilismu. Díky těmto změnám spatřují investoři vedle elektromobility samotné podnikatelský potenciál také v příbuzných odvětvích a tržních segmentech, jako jsou například doprovodné produkty nebo domácí produkce energie. Tyto příležitosti budou o to větší, o co více se bude dařit technologicky zdokonalovat lithium-iontové baterie, naplňovat plány elektrifikace dopravy různých zemí světa a úspěšně řešit globální snižování emisí skleníkových plynů. 

Od ropných firem přes IT 

Do elektromobility ale investují také velké ropné firmy jako BP či Shell. Jejich kroky dávají logiku: ropa se z dopravy postupně stáhne, a pokud mají v měnících se podmínkách přežít, musí proměnit také své podnikání. Podle agentury Bloomberg se v roce 2017 ve světě prodalo 1,1 milionu elektroaut. Toto číslo má v roce 2025 narůst na 11 milionů, v roce 2030 dokonce na 30 milionů. V roce 2040 bude prodej elektromobilů činit 55 % všech nově prodaných aut a každé třetí auto na světě bude jezdit na elektřinu. Ropné firmy to zároveň vnímají jako příležitost, jak rozšířit nabídku na benzínových stanicích, které zatím nabízely pouze benzín a naftu.





Také velké telekomunikační společnosti, jako je například Verizon Communications, vstupují do světa elektromobility, stejně jako výrobci polovodičů a elektroniky Intel a Qualcomm, pro které představuje elektromobilita další odbytiště pro čipy. Ještě lepší obchodní příležitostí jsou pak samořiditelná auta, pochopitelně ideálně s elektrickým pohonem. Právě Intel patří mezi nejaktivnější investory do elektrifikace dopravy. Výrobce čipů vsadil na bateriové startupy Prieto, Qnovo a Enovix a dobíjecí startupy WiTricity a Chargifi. 

Mezi technologickými firmami o baterie jeví velký zájem Samsung Electronics, Motorola Solutions nebo energetická firma Schlumberger NV. 

Samozřejmě nechybí ani tradiční značky z automobilového průmyslu. Ze světových automobilek to jsou General Motors, BMW, Daimler, Renault, Nissan Motor, Hyundai Motor, Volvo či SAIC Motor. 

Mladá konkurence i tradiční značky 

Největší zájem ovšem investoři jeví o startupy, jež vyvíjejí přímo elektromobily. Po celém světě jich je přibližně padesát. Mezi nimi najdeme i několik perspektivních, technologicky vysoce vyvinutých a dobře zafinancovaných čínských firem, které si činí ambici stát se jednoho dne novou Teslou. Již dnes v této zemi jezdí přes půl milionu elektrobusů, velká část motorek a městských skútrů je poháněna elektřinou. Korporátní investice do těchto čínských startupů pochází od velkých čínských automobilek, jako je FAW Car nebo výrobce baterií Contemporary Amperex Technology, které podpořily Byton; technologické firmy Baidu a Tencent, které zafinancoval WM Motor; a internetový gigant Alibaba, který investoval do Xiaopeng Motors. A čínské firmy investují do elektromobility taky v Evropě, příkladem za všechny budiž nový vlastník švédského Volva čínský gigant Geely. Všechny modely Volvo budou od roku 2021 buď plně elektromobilní, či hybridní. Volvo také chystá přivést na trh novou značku Polestar, která bude prezentovat pouze elektromobily. 

Také prostředky hromadné dopravy jezdí čím dál častěji na elektřinu. Tradiční polský výrobce autobusů Solaris zareagoval na nový trend a značnou část jeho produkce nyní představují elektrobusy. Výrobce elektrobusů v USA firmu Proterra podpořily General Motors a BMW. Výrobce těžebních a nákladních strojů firma Caterpillar investovala do posledního elektromobilového projektu známého dánského návrháře aut Henrika Fiskera. 

Elektřina míří i do vzduchu 

Také výrobci letadel investují do bateriových startupů, budoucnost elektroletadel a leteckého průmyslu totiž velkou měrou závisí na pokroku a inovacích výrobců baterií a akumulátorů. Giganti leteckého průmyslu Airbus a Boeing stejně jako Uber zkoumají elektro a hybridní letecké technologie. Boeing a letecká společnost JetBlue Airways podporují americký startup Zunum Aero, který v roce 2022 uvede na trh hybridní dvanáctimístné elektroletadlo. Airbus vyvíjí čtyřmístný elektroletoun pro městskou dopravu schopný vertikálního vzlétnutí i přistání po vzoru helikoptéry či vrtulníku. Na obdobném konceptu pracuje Uber v rámci projektu Uber Elevate. Izraelský startup Eviation Aircraft plánuje v roce 2021 uvést na trh bezemisní malokapacitní vrtulové elektroletadlo Alice pro střední délku doletu. 

Elektřina, nebo řepka? 

Není jasné, co motivuje Andreje Babiše k ostré kritice přechodu na čistou mobilitu poháněnou elektřinou (ideálně z rostoucího podílu obnovitelných zdrojů). Hnutí ANO se ve svém aktuálním programu do evropských voleb hlásí k tomu, že podpoří nástup nových technologií. Můžeme pak jen spekulovat, zda se předseda vlády nebojí, že doba elektrická vytlačí biopaliva první generace. Firmy spadající pod holding Agrofert vydělávají nejen na pěstování, ale především na skladování a zpracování řepky a jejím přimíchávání do pohonných hmot. Jenže tyto firmy Andrej Babiš odložil do svěřeneckého fondu, že… 

Český automobilový průmysl v nástupu elektromobility zaspal. Škodovka uvede na trh svůj elektrický model jako jedna z posledních velkých automobilek. Přesto stále není nic ztraceno. Pro chytré hlavy a šikovné ruce českých techniků může být nástup doby elektrické správnou výzvou. Vláda by se měla vedle tradičních průmyslových firem soustředit na to, aby vytvořila motivační podmínky a vhodné prostředí ke vzniku startupů právě v oblasti mobility. Nový člen Babišovy vlády ministr průmyslu Karel Havlíček má právě v této oblasti skvělou příležitost ukázat, že jeho Inovační strategie není jen papírová. Světové trendy ukazují, že právě to může být velkou exportní šancí také pro český průmysl. Čím dříve to vláda Andreje Babiše pochopí, tím lépe pro českou ekonomiku, zdraví českých obyvatel i stabilní klima.

Zdroj: Reuters, Bloomberg