Elektromobil je poprvé cenově výhodnější než klasické auto - ukázala studie

V pěti evropských zemích je výhodnější vlastnit elektromobil než vůz na benzín nebo naftu, popsal výzkum. Vědci v něm srovnávali cenu, náklady na palivo a daně u nejprodávanějšího vozu Evropy, což je VW Golf - u jeho elektrické, hybridní, benzínové a dieselové verze.

Tomáš Vondra

22. 2. 2019

Ukázalo se, že během čtyř let provozu je čistě elektrická verze nejvýhodnější ve Velké Británii, Německu, Francii, Nizozemí a Norsku. Příčinou je kombinace nižších daní, cen paliva a také dotací na koupi těchto elektřinou poháněných vozidel.

Tato studie je dílem expertů z organizace International Council for Clean Transportation. Ti uvedli, že klíčovým faktorem se ukázaly daňové slevy - právě ony umožňují masivnější přechod na automobily poháněné obnovitelnějším a udržitelnějším způsobem. Elektromobily prokazatelně snižují znečištění ve městech a předpokládá se, že jejich větší podíl by znamenal celkově nižší emise látek, které způsobují klimatické změny.

Právě emise z dopravy jsou totiž silným faktorem v klimatických změnách - a v posledních letech v zemích Evropské unie díky většímu prodeji osobních automobilů rostou. Kromě změn klimatu mění tato auta také lidské zdraví, pochopitelně k horšímu. Podle Světové zdravotnické organizace může jen v EU znečištění ovzduší za 500 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Vítězové a poražení

Elektromobily jsou zdaleka nejvýhodnější v Norsku - pokud si je tam člověk koupí, ušetří oproti benzínové verzi za čtyři roky 27 % nákladů. Hlavní příčinou je, že se jich netýká hodně nákladná registrační daň. Naopak nejméně na elektromobilech vydělají řidiči ve Velké Británii - tady je to jen 5 %. Ve zbývajících třech zemích se zisk majitelů elektromobilů pohybuje v rozmezí 11 - 15 %..

Sandra Wappelhorstová, která na této studii pracovala, říká: „Většina cest dnes probíhá na krátkou vzdálenost, na kterou stačí výdrž baterky - a v tomto případě je elektrické vozidlo nejvýhodnější. Ale když jste vesnický doktor, který musí jezdit za případy na nejrůznější odlehlá místa, samozřejmě jste s efektivitou úplně jinde než chirurg z Londýna.”

Podle Wappelhorstové jsou sice zatím dotace a slevy hlavní příčinou výhodnosti elektromobilů, ale podle jejich studie by se měly stát elektromobily cenovým vítězem i bez nich mezi roky 2025 a 2030. Ceny baterií klesají, a to znamená, že dolů půjdou i ceny vozů.

Ale samotná cena auta je jen jedním z faktorů. Dalším velmi významným jsou náklady na provoz. Mnoho evropských měst se snaží, aby měla čistější vzduch, takže omezují nebo finančně postihují vjezd aut na fosilní paliva do center. Elektromobily, které žádné přímé emise nevytvářejí, ale do měst mohou, neplatí u nich žádné zvláštní poplatky a také mají většinou levnější parkování. S tím, jak se k těmto vyhláškám přiklání stále více měst, získávají elektromobily další významnou výhodu.

Výzkumníky překvapilo, že nejméně výhodnými se ukázaly hybridní automobily - ty se v rámci tohoto výzkumu jeví jako slepá cesta, alespoň při pohledu na náklady. Proč? Tato auta mají vlastně dva motory, což zvyšuje náklady na jejich pořízení.

Zdroj: The Guardian