Olympionici v Tokiu se budou vozit autobusy na vodík

Toyota dodá do roku 2020 sto autobusů Sora do Tokia, kde se stanou páteřními dopravními prostředky mezi sportovišti. Zajímavé je na nich hned několik věcí. Především to, že je pohání vodík.

František Mašek

16. 5. 2018

Vlastně je pohání elektřina, ale tu bere autobus z palivových článků. To znamená, že v deseti nádržích o objemu 600 litrů je vodík pod tlakem 70 MPs. Ten se vhání do palivových článků, kde na speciálních „punčoškách“ reaguje s kyslíkem, a při slučování na vodu se uvolňují elektrony. Ty se shromažďují na punčoškách a jsou odváděny k elektromotorům.

Nyní trocha konkrétních čísel. Autobus má v sobě vlastně techniku z Toyoty Mirai, což je osobní auto na vodík, které je už dnes v prodeji. Autobus tak pohání dva elektromotory o výkonu 113 kW (točivý moment je 330 N.m), které zásobují elektřinou dva palivové články o výkonu 114 kW. Kapacita nádrží je srovnatelná se standardním autobusem na spalovací motor, jenže tenhle autobus nemá žádné spaliny. Odchází z něj jen dokonale čistá voda.

Zajímavý je ale i takový zvláštní žlutý kufr. Je součástí každého autobusu a je to vlastně externí zdroj elektrické energie. Tu ovšem vyrábí autobus. Z kufru klasickým kabelem vychází energie o výkonu až 9 kW. Kapacita autobusu vlastně vystačí na výrobu 235 kWh energie. Autobus tak může být vlastně pojízdným zdrojem energie v místech přírodních katastrof.

Autobus o délce 10,5 metru uveze 79 lidí (22 sedících, 56 stojících a jeden řidič). Zajímavé na autobusu je také jeho systém sledování dění kolem vozu. Má osm kamer, a pokud se příliš blízko objeví chodec, cyklista apod., autobus to dá vědět řidiči.

Výroba autobusu Toyota Sora je už teď v plném proudu. Prostředky veřejné dopravy se tak budou postupně nasazovat do provozu a hlavní těžiště tedy bude olympijské Tokio. Ovšem ani další zájemci nebudou odbyti. Je to autobus, který je možné dodat kamkoli.